[PC3] Phase-Change 3: systeem draait :)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.807 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5988

Topicstarter
Allereerst: voor informatie over mijn vorige phase-change systemen moet je op mijn website zijn of de Search gebruiken.

Omdat ik nu een P4 heb en een luchtkoeler (extreem enge dingen. Daar komen draadjes uit ipv slangen. Jakkes!), kan ik mijn koelsysteem de volgende upgrade geven.

Ik ga er niet veel over vertellen nu, maar de verdamper is vervangen door een coaxiale verdamper, en in plaats van een capillair gebruik ik nu een expansieventiel. Of het allemaal wil werken is nog de vraag, maar als het werkt is het afkoelen van CPU. northbridge, GF card en RAM naar de -20 .. -30 opeens niet zo'n probleem meer >:)

pics:

Nieuw koelsysteem gezien van voren:

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/pc3_front_2oct2002.jpg

Mijn 300 jaar oude condenser, expansieventiel (rechtsboven) en coaxiale verdamper is goed te zien. Het 'ding' waar slangen uitklomen is mijn oude verdamper.

Plaatje van opzij:

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/pc3_side_2oct2002.jpg

Hier zie je mooi de boel op wieletjes staan. De houten plaat is de basis voor mijn nieuwe computercase, die ik dus rondom de koeling heenbouw. Ook zie je 2 24V 120mm Papst fans op de condenser zitten, vastgemaakt met karton en tape. Het ziet er niet uit, maar ow, wat dempt dat karton toch mooi resonanties. De fans zijn tempgestuurd. Stilte alom! De 2 Papst fans zijn straks de enige 'herriemakende' fans in het systeem. Nouja, jullie kunnen je wel indenken hoe stil een 24V fan @ 9V is, neem ik aan :P

Closeup van het expansieventiel:

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/pc3_tevcloseup_2oct2002.jpg

Het voordeel van een expansieventiel is dat-ie de koelmiddelstroom regelt op basis van behoefte, in plaats van een vaste hoeveelheid zoals een capillair dat doet. Het nadeel is complexiteit, kosten, en een probleem met de capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:33

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Het ziet er allemaal zo eng uit :)

Doet me denken aan stoommachines met grote raderen en kleppen :D

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-04 16:51
OMG!! :9~ :9~ hopen dat deze phase changer het wel langer volhoud dan de vorige 2 :P Wat was er nou pcies misgegaan met de vorige trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Wow..wat een werk heeft daar in gezeten! Ben benieuwd hoe het uiteindelijk gaat werken allemaal..succes!
Tis helaas niet zo handig om mee te nemen naar een LANparty :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Wauw prachtig!
Ze zien je al komen op de lanparties met je enorme rijdende kist ;)

Anders bouw je gelijk een mini koelkast in je computer kast in, kun je ook nog biertjes koudhouden op de lan :Y)

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49130

Devil schreef op 05 oktober 2002 @ 12:20:
Wauw prachtig!

Anders bouw je gelijk een mini koelkast in je computer kast in, kun je ook nog biertjes koudhouden op de lan :Y)
hehe, zo'n golfkarretje met een phase change aanhanger er 8ter :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerB
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-06 17:03

KillerB

______

gaaf :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-06 17:41

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

heb je dat solderen allemaal zelf gedaan? Zelf afvullen moet toch door erkende monteur gebeuren of niet? Errug vet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64218

whooooooooohooooooo zekerz the BOMB >:) misschien letterlijk en figuurlijk >:) maar ik hoop dat het werkt suc6 _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
LeonM schreef op 05 oktober 2002 @ 12:10:
OMG!! :9~ :9~ hopen dat deze phase changer het wel langer volhoud dan de vorige 2 :P Wat was er nou pcies misgegaan met de vorige trouwens?
Niks.. Ze haalden alleen de -20 niet. In de opstelling zoals je op de foto ziet werkt de hele phase-change gewoon nog tot ca. -16. Nu niet meer; vandaag heb ik de leidingen opengeknipt.
2Dutch schreef op 05 oktober 2002 @ 12:17:
Wow..wat een werk heeft daar in gezeten! Ben benieuwd hoe het uiteindelijk gaat werken allemaal..succes!
Tis helaas niet zo handig om mee te nemen naar een LANparty :)
Juist wel... 4 niet te kleine wielen, twee degelijke handvaten, dat werkt wel.
Devil schreef op 05 oktober 2002 @ 12:20:
Wauw prachtig!

Koudhouden zal niet hoeven. De huidige versie van het koelsysteem heeft al amper 30 seconden nodig om een blikje bier koud te krijgen (_uiteraard_ probeer je zoiets >:) )
AtomicShockwave schreef op 05 oktober 2002 @ 18:01:
heb je dat solderen allemaal zelf gedaan? Zelf afvullen moet toch door erkende monteur gebeuren of niet? Errug vet :P
Alles zelf gedaan. Afvullen moet idd door een erkend bedrijf gebeuren, maar 't lijkt erop dat ik een volledig legale bron van R134a gevonden heb. Pics volgen :P Blijft alleen de vacuumpomp nog over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXhale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ghehe, lol, erg subtiel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7346

Ik ben erg benieuwd! Keep up the good stuff!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

ik vraag me eigenlijk af wat et beestje zal gaan presteren in vergelijking met een normale vapochill. Bij een vapochill hebben ze de evaporator direct op de proc, jij gebruikt een soort bak waar je een koelvloeistof doorheen laat lopen. Ik vraag me eigenlijk af wat het beste werkt. Ik denk eigenlijk dat een evaporator direct op de proc effiecienter is omdat het directer is. Directer -> minder energieverlies. Misschien is dat wel niet zo hoor en et is sowiesow handiger frutsen met een koelblok waar gewoon een vloeistof doorloopt ipv een mileuonvriendelijk gas wat ook nog onder redelijke druk staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42081

AtomicShockwave schreef op 06 oktober 2002 @ 09:43:
ik vraag me eigenlijk af wat et beestje zal gaan presteren in vergelijking met een normale vapochill. Bij een vapochill hebben ze de evaporator direct op de proc, jij gebruikt een soort bak waar je een koelvloeistof doorheen laat lopen. Ik vraag me eigenlijk af wat het beste werkt. Ik denk eigenlijk dat een evaporator direct op de proc effiecienter is omdat het directer is. Directer -> minder energieverlies. Misschien is dat wel niet zo hoor en et is sowiesow handiger frutsen met een koelblok waar gewoon een vloeistof doorloopt ipv een mileuonvriendelijk gas wat ook nog onder redelijke druk staat :)
het idee van dabit is dat hij behalve zijn proc ook zijn gpu en geheugen enzo kan koelen, dat kan een vapochill niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ding hangt nu op de 'vacuumpomp' (oude andere koelkastcompressor)...

*bibber*, * DaBit is ook benieuwd wat 't gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54555

B00000000M! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Anoniem: 5988 schreef op 06 oktober 2002 @ 14:45:
Ding hangt nu op de 'vacuumpomp' (oude andere koelkastcompressor)...

*bibber*, * DaBit is ook benieuwd wat 't gaat doen.
Wat kost dat nou, zo'n uber phase change ?

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Devil schreef op 06 oktober 2002 @ 14:51:
[...]

Wat kost dat nou, zo'n uber phase change ?

Vrij weinig. Zoek maar eens in mijn andere topics rond; daar staat het wel ergend genoemd.

Maar: back to business. 't zootje werkt >:)
Phase-change for the masses! Ik heb dit kunnen bouwen *zonder externe hulp*. Ik heb dus geen gebruik gemaakt van officiele installateurs. En als ik het kan, dan kan half GoT het! Dus, wat houd jullie tegen?

Mijn bron van koelmiddel. Ik gebruik R134a. Dat mag ik officieel niet kopen wegens STEK licentie gezeur want het zou milieuonvriendelijk zijn enzo. Nou, dat spul word dus met carnaval met kilo's de lucht in geblazen. Kijk eens wat ik bij de Formido vond. Een busje gas voor een luchthoorn. En wat zat erin: juist ja. Pure R134a. De druk klopt, de geur klopt, en de verbrandingseigenschappen kloppen.

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/pc3_refrigerant_source.jpg

Het tweede probleem: vacuum zuigen van het zaakje. Dat heb ik gedaan met de koelkastcompressor van phase-change 1, die toch al niet lekker meer was. Ik heb meerdere malen het systeem enkele uren op de pomp gehad, gevuld met R134a, weer op de pomp, enzovoorts.

Voorkomen dat er lucht in het systeem lekt vanwege het wisselen van slangen heb ik gedaan door de vulpoort van de vacumeercompressor op de bus koudemiddel aan te sluiten. Een flinke stoot koudemiddel brengt de druk in het eigenlijke systeem boven de 1 atm (omdat de compressor het niet snel genoeg weg kan pompen), en vervolgens ontsnapt er bij het wisselen van slangen een beetje gas, maar komt er geen lucht in het systeem.

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/pc3_vacuuming_system.jpg

Het draaiende systeem, eerste testrun. Water is nog niet aangesloten; mijn 15mm koperpijp is op :(
Een tempmeter die ik even gauw in een van de slangaansluitingen stak daalde gelijk naar de -14. Da's dus nog niet de eindtemp (hoop ik).

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/pc3_top_6oct2002.jpg

Conclusie: phase-change 3 werkt, en ik ben weer terug bij het gebruik van normale, door iedereen verkrijgbare spullen :) Zelfs het hardsolderen heb ik laten zitten: de verbindingen zijn gemaakt met doodnormale zilvertin (95/5 SnAg) en zuurvrije flux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
even mijn modje-privileges misbruikt om de topictitel aan te passen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21388

Ziet er goed uit hoor :) maar raar dat je dat r134 wel gewoon in zo een busje kan kopen :D

Is het trouwens geen idee om duron dudes systeempje hier ff onder te zetten, en dan kijken of jullie over de 4Ghz kunnen komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

whoa, kewl!, ej maar ik heb eigenlijk een best offtopic vraagje: hoeveel bar kan een standaart koelkastcompressor eigenlijk zetten.
Ik heb laatst namelijk samen met een maat een oude koelkast gevonden op de sloop. En me maat vond et wel cool ding. Ik zei nog, niet zo erafknippen zit niet zo gezond gas in enzow (was al een oude koelkast ) maar hij toch dat ding er live afgeknipt, heel die shit spuit eruit :D Maja enniewee. nou hebben we dus een koelkastcompressor en zijn we eens gaan kijken hoeveel druk zo'n ding nou eigenlijk zet, ik moet zeggen dat ik daar toch echt van te kijken stond. Maar we weten niet precies hoeveel, ik gok een bar of 8-9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35417

Anoniem: 5988 schreef op 06 oktober 2002 @ 16:23:
even mijn modje-privileges misbruikt om de topictitel aan te passen :)
Is je kennis van dit geheel afkomstig van hobby'en, of heb je een opleiding gedaan die hier het een en ander mee te maken heeft??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53253

Zelf vullen zeg. Het viel mij ook al op toen ik bij de boerenbond was dat ze daar van die rotzooi hadden, ik dacht dat het iets anders zou zijn aangezien het dus niet al te vriendelijk spul is. Maar het is dus gewoon R134a, niet te geloven.

Ik ben benieuwd wat voor temps je krijgt, -30? -40?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-06 19:34
Anoniem: 21388 schreef op 06 oktober 2002 @ 16:36:
Ziet er goed uit hoor :) maar raar dat je dat r134 wel gewoon in zo een busje kan kopen :D

Is het trouwens geen idee om duron dudes systeempje hier ff onder te zetten, en dan kijken of jullie over de 4Ghz kunnen komen :)
_/-\o_

Ziet er inderdaad goed uit, beetje slordig nog maar het word wel wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:19
Vraagje, kan je een heatpipe maken met R134A ???
Daar wil ik nl. eerst mee beginnen. En die heatpipe koelen met water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47729

Ja, goede vraag Bredend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 21388 schreef op 06 oktober 2002 @ 16:36:

DuronDude gebruikt een Prometeia, en die dingen komen lager dan wat ik ooit zal kunnen. Ik heb al gauw een graad of 10 verlies door de extra vloeistofkringloop die ik gebruik. Ik kan lekker wel alles koelen wat ik wil :)

AtomicShockwave schreef op 06 oktober 2002 @ 16:39:
whoa, kewl!, ej maar ik heb eigenlijk een best offtopic vraagje: hoeveel bar kan een standaart koelkastcompressor eigenlijk zetten.

..

Maar we weten niet precies hoeveel, ik gok een bar of 8-9

Nou, een bar of 50 moet geen probleem zijn als het ding eenmaal gestart is. Dan word de motor wel gruwelijk heet, maargoed.

Anoniem: 35417 schreef op 06 oktober 2002 @ 16:41:
Is je kennis van dit geheel afkomstig van hobby'en, of heb je een opleiding gedaan die hier het een en ander mee te maken heeft??

Geheel en al hobby. Hoewel ik er inmiddels het nodige vanaf weet.

Anoniem: 53253 schreef op 06 oktober 2002 @ 16:58:
Zelf vullen zeg. Het viel mij ook al op toen ik bij de boerenbond was dat ze daar van die rotzooi hadden, ik dacht dat het iets anders zou zijn aangezien het dus niet al te vriendelijk spul is. Maar het is dus gewoon R134a, niet te geloven.

Ik ben benieuwd wat voor temps je krijgt, -30? -40?

idd, niet te geloven. Een koelmonteur moet dat spul recoveren als ze het uit een systeem moeten hebben, maar elke jan doedel met een luchthoorn spuugt honderden grammen van dat spul de lucht in. Krom.

Temps? Ik ga nog steeds voor de -20 :)

DjGeRo schreef op 06 oktober 2002 @ 17:52:
Ziet er inderdaad goed uit, beetje slordig nog maar het word wel wat :)

Mwoah, ik ben geen casemodder. Iets minder netjes kost maar de helft van de tijd, en da's nou net waar ik een chronisch gebrek aan heb. Verder heb ik alles overal vandaag geritseld, roeswtig of niet, wat ook niet bijdraagt aan een leuk smoeltje. Boeien, als 't maar werkt. Ik ga echt geen window in m'n kast modden om het koelsyteem te showen. 't is geen orb :)

Bredend schreef op 06 oktober 2002 @ 21:24:
Vraagje, kan je een heatpipe maken met R134A ???
Daar wil ik nl. eerst mee beginnen. En die heatpipe koelen met water.

Jawel, daarvoor is 't prima geschikt. Hoewel R22 geschikter zou zijn (presteert ca. 5-10% beter), en gewoon water onder lage druk nog geschikter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Laatst online: 15-06 21:31

VisionMaster

Security!

een beetje een offtopic vraag, maar hoe koud mogen de electronische onderdelen worden voordat het te koud wordt. Ik heb een keer een pentium100Mhz aan gedaan tijdens renovatie. De deuren waren er uit en het was praktisch winter. ong.
0 graden in huis.

Die PC deed er toen 15 min. over om WinNT 4 op te starten inplaats van de 2 minuten.
Ik vond het maar vaag :?

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:09

ReseTTim

Chocolate addicted

das leuk hebben we allebei iets wat draait :)
ik heb zondag ochtend om 2.49 uur voor het eerst waterkoeling draaien en jij hebt je phase change werkend.

als ik het dus goed zie maak je nu op dit moment alleen maar gebruik van gas en niet meer van je pompje. kortom is dus stiller lijkt mij. ennuh is dat nou ook echt nodig zow grote stangen? lijkt mij dat je dan alleen de temp er mee laat stijgen tenzij je dit gaat isoleren...

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Resetter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-06 19:21
das toevallig ReseTTim ik had de nacht zaterdag op zondag me water koeling aan de gang :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Laatst online: 19-06 22:10

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Hmmz, dan kan ik ook niet achterblijven met mijn WC denk ik :)
O shit ik moet nog een verslag maken deze week, WC moet dus weer eens wachten :(

DaBit: d:)b Thumbs up voor dit prachtige staaltje werk!

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 22:00
Het is toch best mogelijk om in een nederland aan r134a te komen, dat is zeker goed nieuwss voor alle wannebee phase changers.
Dan had ik nog een aantal vraagjes over het expansieventiel.
Hoe duur is het ongeveer?
Waar kun je het kopen?
Hoef je nu geen moeilijke berekeningen of experimenten uit te voeren om een goed werkend systeem te krijgen?
Hopen dat je de -20 nu wel haalt (is dat cpu of water temp?).

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

heel GoT slaat carnavalsbussen in nu het nog kan >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
VisionMaster schreef op 07 oktober 2002 @ 01:42:
een beetje een offtopic vraag, maar hoe koud mogen de electronische onderdelen worden voordat het te koud wordt.

Varieert per onderdeel. Processoren beginnen beneden de -50 toch wel kuren te vertonen. Athlons die opeens nog maar 64k L2 cache hebben enzo.

ReseTTim schreef op 07 oktober 2002 @ 02:09:
das leuk hebben we allebei iets wat draait :)
ik heb zondag ochtend om 2.49 uur voor het eerst waterkoeling draaien en jij hebt je phase change werkend.
Gefeliciteerd! :)
Ik zal jou en Oeloe eens achterna gaan en een case bouwen :P
als ik het dus goed zie maak je nu op dit moment alleen maar gebruik van gas en niet meer van je pompje. kortom is dus stiller lijkt mij.
De compressor hoor je vrijwel niet, de 24V papst fans (toch al stille fans) draaien op ca. 9V. Da's dus ongeveer te vergelijken met 4.5V op casefannetjes. Ook stil dus. Verder gebruik ik straks nog wel een vloeistofkringloop, net zoals jouw waterkoeling. Beschouw dit apparaat meer als vervanger voor de radiator. De vloeistof gaat rondgepompt worden met een Sicce Idra.
ennuh is dat nou ook echt nodig zow grote stangen? lijkt mij dat je dan alleen de temp er mee laat stijgen tenzij je dit gaat isoleren...

Da's echt nodig ja. Dat is een coaxiale warmtewisselaar, dus binnenin die 22mm pijp zit een 9mm pijpje waar het koelmiddel in verdampt. Klik hier voor een fotootje van de binnenkant van het ding.
De eerstvolgende kleinere maat pijp is 15mm, en dat was te klein. 18mm pijp ofzo zou ideaal geweest zijn.
Uiteraard moeten die buizen allemaal nog geisoleerd worden, anders is het verlies wel erg groot. Eens kijken of ik ergens Armaflex slang kan regelen. De gewone verwarmingsbuisisolatie is niet bruikbaar omdat dat schuim poreus is. Etr kan dus waterdamp doorheen, wat zal bevriezen op de pijpen en in het schuim.

ice-T schreef op 07 oktober 2002 @ 13:20:
Het is toch best mogelijk om in een nederland aan r134a te komen, dat is zeker goed nieuwss voor alle wannebee phase changers.
Inderdaad. Ik heb dit keer geen exotisch materiaal gebruikt.
Dan had ik nog een aantal vraagjes over het expansieventiel.
Hoe duur is het ongeveer?
Als je 't moet kopen zo'n EUR 40,-
Waar kun je het kopen?
De gouden gids er op naslaan en de aircobedrijven afbellen.
Hoef je nu geen moeilijke berekeningen of experimenten uit te voeren om een goed werkend systeem te krijgen?
Helemaal vrij van wat rekenwerk ben je nog steeds niet, maar het word er stukken simpeler op. Of het goed werkt weet ik nog niet; dat moet de praktijk nog uitwijzen. Officieel heeft het ventiel een te grote capaciteit voor mijn systeem, maar nog kleiner kun je ze niet krijgen.
Hopen dat je de -20 nu wel haalt (is dat cpu of water temp?).

Hoop ik ook. Die -20 is trouwens watertemp..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maku
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-10-2024

Maku

Derp

Ik heb hier maar 1 woord voor ZIEK :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 22:00
Ik heb maar gelijk een busje gehaald bij de Formido, want dit is wel een heel makkelijke manier om aan r134a te komen

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

zoo!!!! nu ben je toch wel uber :9~ bezig hoor!!!

Ik denk dat dit voor mij nu behoorlijk bereikbaar gaat worden... samen met men plexicase :9

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amd RuLuzzz
  • Laatst online: 16-06 19:03
Maar waaraan ligt het nou dat je die temp. van -20 nog niet haalt. Door de compressor of door de constuctie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik haal de -20 wel....

Gisteren kwam de testopstelling met iets meer dan 100W load erop tot de -24.3 graden. Dit nog met nagenoeg geen tuning. Verder tunen doe ik wel als de phase-change op de processor zit >:)

Nu is het dus isoleren, isoleren en nog eens isoleren. Daarna een fastoenlijke hold-downclip maken zodat mijn waterblok op de P4 past (heb nu nog Athlon maten), en dan gaan met die banaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:37

Epsilon

Prachtige PC heb je daar gebouwd man !
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

Maar zijn er echt geen andere alternatieven voor het methanol/water mengsel (ivm het ontsnappen van de methanol. Ik ben op het werk ook met methalon in aanraking gekomen en in flesjes waar alcohol wel in blijft zitten, lekt de methanol eruit.

Misschien toch maar buizen nemen om de koelvloeistof in rond te pompen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amd RuLuzzz
  • Laatst online: 16-06 19:03
Anoniem: 5988 schreef op 08 oktober 2002 @ 18:43:
Ik haal de -20 wel....

Gisteren kwam de testopstelling met iets meer dan 100W load erop tot de -24.3 graden. Dit nog met nagenoeg geen tuning. Verder tunen doe ik wel als de phase-change op de processor zit >:)

Nu is het dus isoleren, isoleren en nog eens isoleren. Daarna een fastoenlijke hold-downclip maken zodat mijn waterblok op de P4 past (heb nu nog Athlon maten), en dan gaan met die banaan!
Je moet zien dat je een dikke plexi plaat maak met gaten die je dan zo vbevestig.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestormer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-05 09:03
hoe vul je dat systeem eigenlijk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoihoi, ik had weer een half uurtje om wat te hobbyen. Ik ben maar alvast begonnen met de isolatie. Deze bestaat uit Armaflex plaatwerk dat ik rond de pijpen gevouwen heb.

Picje:
Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/pc3_top_8oct2002.jpg

De tempmeter is wat onnauwkeurig bij lage temps; ik zit tussen de -24 en -26 ergens. Toch eens ergens een PT1000 sensor vandaan toveren.

Epsilon schreef op 08 oktober 2002 @ 19:30:
Prachtige PC heb je daar gebouwd man !
'k ben nog lang niet klaar :)
Maar zijn er echt geen andere alternatieven voor het methanol/water mengsel (ivm het ontsnappen van de methanol. Ik ben op het werk ook met methalon in aanraking gekomen en in flesjes waar alcohol wel in blijft zitten, lekt de methanol eruit.
Ja, methanol kruipt echt overal langs. De andere alternatieven zijn pekel en glycol. Beide zijn minder ideaal.
Misschien toch maar buizen nemen om de koelvloeistof in rond te pompen ?

Hmm. Da's te onhandig. Slangen werken makkelijker. De Tricoflex die ik gebruik is overigens prima in staat om de methanol binnen te houden; alleen alle slangaansluitingen moet ik voorzien van teflon tape.

Amd RuLuzzz schreef op 08 oktober 2002 @ 21:36:
Je moet zien dat je een dikke plexi plaat maak met gaten die je dan zo vbevestig.....

Niks plexi. Gewoon een plaatje hout van een millimeter of 10 dik. Dat is steviger, goedkoper, en ik heb het zo liggen. Anders moet ik ergens weer 10mm plexi vandaan toveren. Hout werkt net zo goed.

Firestormer schreef op 08 oktober 2002 @ 21:46:
hoe vul je dat systeem eigenlijk ?

Zie de eerste post in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28043

houd die Sicce idra bij die temps en die vloeistof, alles gewoon binnen.(geen lekkage)?
Die Sicce geeft wel weer wat watt aan je vloeistof.
Mooi systeem zo, waterkoeling en heel erg koud. Heeft zo een heel groot energie(warmte), opnemend vermogen. Heb je al een idee wat het maximale op te nemen watt`s is voor dit systeem??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C@SP
  • Laatst online: 19-06 20:33

C@SP

Biertje ??

Zeker weer een topprestatie DaBit ! Ga je nu voor de niet zo natuurkundige GoTters ook een "DIYS Phase Change Guide" maken?

Met een goede stap voor stap handleiding zou ik er ook wel aan willen beginnen. :)

"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=MOL=-
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Eindelijk weer eens nieuws van Dabit!!

Ik kan maar 1 ding zeggen. Ziet er goed/beter uit dan de vorige. Je hebt nu bijvoorbeeld een houten plaatje genomen waar het opzit enzo, verder zitten er dingen vast, zoals de fans bijvoorbeeld :P

Ik wacht nog ff met kwijlen totdat de eerste resultaten er zijn, maar het komt zeker goed. Zoniet, op naar de -30 dan maar met phase change 4!!

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
Alleszinds al een prachtige waterchiller :)
Misschien combineren met een Swiftech MCW462-UHT :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-06 08:01

TGEN

Hmmmx_

Tjah, dabit heeft een combi gemaakt, WC/PC... geen echte pc :).
Eik wel een beetje nep hoor ;).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
n00b vraag: wtf is r134a? iemand een molecuulformule / chemische naam voor me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 28043 schreef op 09 oktober 2002 @ 00:45:
houd die Sicce idra bij die temps en die vloeistof, alles gewoon binnen.(geen lekkage)?
Nou, ik heb de Idra natuurlijk wel behandeld met wat polyurethaanlijm. Die rubber afdichting vertrouwde ik al niet toen ik nog gewoon water door het ding heen liet stromen.
Die Sicce geeft wel weer wat watt aan je vloeistof.
Yup, en nog vrij veel ook nog :(
Ik weet alleen niets beters op het moment. Een Eheim zal hetzelfde doen. Slangenpompen vast weer niet, maar die zijn groot, en duur.
Mooi systeem zo, waterkoeling en heel erg koud. Heeft zo een heel groot energie(warmte), opnemend vermogen. Heb je al een idee wat het maximale op te nemen watt`s is voor dit systeem??

Gedurende pulldown heb ik van 0 °C tot -1 °C vloeistoftemp een vermogen van ca. 500W (gemeten door de tijd te meten die het duurt om die ene graad te dalen. aangezien ik weet hoeveel vloeistof erin zit, en wat de warmtecapaciteit ervan is, kan ik het vermogen berekenen)

Bij opstarten heb je nog een seconde of 20 rust, daarna schieten de fans op de condenser naar vol vermogen om de ontzettende hoeveelheid vrijkomende hitte kwijt te raken (ca. 700-800W). De lucht uit de condenser is dan een graad of 40-50. De fans blijven doorloeien tot een temp van ca. -10, vanaf dat moment gaan ze minder snel draaien totdat bij -15 de fans weer braaf op minimale snelheid staan.

C@SP schreef op 09 oktober 2002 @ 14:42:
Zeker weer een topprestatie DaBit ! Ga je nu voor de niet zo natuurkundige GoTters ook een "DIYS Phase Change Guide" maken?

Met een goede stap voor stap handleiding zou ik er ook wel aan willen beginnen. :)

Hmmz, ik klop ooit nog wel een artikeltje op mijn website. Daar valt wel uit te halen hoe een en ander opgebouwd is. Een echte guide maken zal er niet inzitten; werken kost gruwelijk veel vrije tijd.

-=MOL=- schreef op 09 oktober 2002 @ 15:22:
Eindelijk weer eens nieuws van Dabit!!

Ik kan maar 1 ding zeggen. Ziet er goed/beter uit dan de vorige. Je hebt nu bijvoorbeeld een houten plaatje genomen waar het opzit enzo, verder zitten er dingen vast, zoals de fans bijvoorbeeld :P
Jawel, met karton en plakband :P Lekker resonantiearm. 't ziet er alleen niet uit, maar dat boeit mij helemaal niets. als het maar werkt.
Ik wacht nog ff met kwijlen totdat de eerste resultaten er zijn, maar het komt zeker goed. Zoniet, op naar de -30 dan maar met phase change 4!!

Voorlopig is de vrije tijd weer op :(
Dit is in ieder geval het laatste R134a systeem dat ik bouw. Als er een phase-change 4 komt, dan met een zwaardere compressor, R22/R404a/R290 en een watergekoelde condenser. De efficiency van R134a keldert toch wel behoorlijk beneden de -10. En voor een eventuele phase-change 4 zal de lat op minimaal -40 @ load liggen...

Desolation Angel schreef op 09 oktober 2002 @ 15:34:
Alleszinds al een prachtige waterchiller :)
Misschien combineren met een Swiftech MCW462-UHT :) ?

Mijn waterblok heeft ook voorzieningen voor een peltier (voor phase-change draaide ik met een 172W TEC). Momenteel gebruik ik die geen, maar mocht ik willen dan kan ik er zo weer een toevoegen.

TGEN schreef op 09 oktober 2002 @ 15:44:
Tjah, dabit heeft een combi gemaakt, WC/PC... geen echte pc :).
Eik wel een beetje nep hoor ;).

Wheee :'(
't is inderdaad geen Phase-Change. Het is een vapour compression based liquid chiller :)

G33RT schreef op 09 oktober 2002 @ 16:01:
n00b vraag: wtf is r134a? iemand een molecuulformule / chemische naam voor me?

1, 1, 1, 2-tetrafluoroethaan, CH2FCF3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=MOL=-

-=MOL=-

Jammer dat de vrije tijd op is :(

Nouja, we wachten gewoon met spanning op nieuwe resultaten en als het meezit veel pics!!!

offtopic:
Heb je al een keer gekeken voor die voetjes en de frontjes voor de HX08??

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Wheee :'(
't is inderdaad geen Phase-Change. Het is een vapour compression based liquid chiller :)
LOL dat klinkt nog stoerder ook! :D

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

-=MOL=- schreef op 10 oktober 2002 @ 09:35:
offtopic:
Moet je een HX08 front hebben? Ik wil er nl ook nog een hebben! Dus als je iets weet laat het mij dan horen plz :)
edit:

Als je MSN Msgr hebt, add me ff: oc_master(at)hotmail.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=MOL=-

-=MOL=-

Ehm, het was een vraag aan Dabit. Ik heb zijn ouwe HX08 gekregen en hij zou nog kijken voor de voetjes + de 5 1/4" klepjes om de gaten in het front dicht te maken.

Verder, als het goed is kan je plaatdelen bij A-open bestellen. Mail ze ff ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23911

Dahm, dit ziet er weer allemaal erg 1337 uit... 8)

Dabit Rulezzz _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The System
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 04:25
erg netjes idd.
mijn complimenten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
-=MOL=- schreef op 10 oktober 2002 @ 09:35:
Jammer dat de vrije tijd op is :(

Nouja, we wachten gewoon met spanning op nieuwe resultaten en als het meezit veel pics!!!
Uiteraard. Na isolatie ga ik eerst lekker de puterkast bouwen. Mijn P4 draait nu prima met luchtkoeler; dat voordeel ga ik even uitbuiten om rustig een fatsoenlijke kast te bouwen.

offtopic:
[/quote]

Die heb ik waarschijnlijk weggegooid, lang lang geleden. Ik meende dat ik dat (ook alweer ff geleden) ooit in een mail naar jou gemeld had :? (Tussen de rest van de communicatie door).

Anoniem: 23911 schreef op 10 oktober 2002 @ 12:22:
Dahm, dit ziet er weer allemaal erg 1337 uit... 8)
Dabit Rulezzz _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
8)7

Jij en ResetTim ook :P Ik heb het geduld/de zin niet om alles zo netjes af te werken. Als 't werkt en praktisch is, dan is het goed.

Overigens: DAMN! Heb ik net een systeem draaiende met expansieventiel, kom ik op een idee waardoor ik met een capillair zeker zo goede resultaten zou kunnen halen, zo niet betere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Hmm, da's een beetje mosterd na de maaltijd dan, zoals ze dat noemen.
Is er niet een manier om er alsnog een capillair aan te fixen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Anoniem: 5988 schreef op 09 oktober 2002 @ 00:05:
Ja, methanol kruipt echt overal langs. De andere alternatieven zijn pekel en glycol. Beide zijn minder ideaal.
Helpt invetten met een frituurvet-achtig-vet van alle aansluitingen ook niet? (hou dit niet echt supernauwgezet bij dus ik weet niet of je zoiets al doet)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61811

m.m schreef op 10 oktober 2002 @ 22:13:
[...]

Helpt invetten met een frituurvet-achtig-vet van alle aansluitingen ook niet? (hou dit niet echt supernauwgezet bij dus ik weet niet of je zoiets al doet)
is het niet zo dat je dan verzeping kreeg?, waardoor het vet ook weer foetsie raakt. en zo ook de methanol.
dacht het wel als ik nog een beetje heb onthouden van scheikunde :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desolation Angel
Als je dan toch voorziening hebt voor Pelt moet je eens proberen met Pelt ertussen , ik denk dat je nog lager kan geraken met een 220W TEC ertussen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7346

Desolation Angel schreef op 10 oktober 2002 @ 23:31:
Als je dan toch voorziening hebt voor Pelt moet je eens proberen met Pelt ertussen , ik denk dat je nog lager kan geraken met een 220W TEC ertussen .
Dan had ie net zo goed zijn WC kunnen houden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=MOL=-

-=MOL=-

Anoniem: 5988 schreef op 10 oktober 2002 @ 15:38:
Die heb ik waarschijnlijk weggegooid, lang lang geleden. Ik meende dat ik dat (ook alweer ff geleden) ooit in een mail naar jou gemeld had :? (Tussen de rest van de communicatie door).
Hmm, zal wel :P

Iig bedankt voor het kijken dan!
Desolation Angel schreef op 10 oktober 2002 @ 23:31:
Volgens mij is dabit's koelsysteem beter dan een peltier, iig die van 172 watt. Dus als hij die ertussen doet word de temp alleen maar hoger.
Anoniem: 7346 schreef op 11 oktober 2002 @ 12:21:
[...]

Dan had ie net zo goed zijn WC kunnen houden....
Gaat niet helemaal op, want hoe beter je het peltier koelt, hoe lager je temps komen.

Maargoed, zoals ik hierboven al zei, volgens mij heeft een peltier bij Dabit's setup alleen maar een negatief effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ziet er wel erug Kewl uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oh, een pelt zal best een positief effect hebben op de CPU temp. Alleen moet ik de load op het koelsysteem beneden de 300W zien te houden (capaciteit van het expansieventiel), dus als ik verliesvermogen (pomp, isolatie) en vermogen van videokaart e.d. mee ga nemen, dan mag de peltier al niet meer dan ~220W aan hitte produceren. Een echt zware TEC kan ik dus toch niet gebruiken (een 172W-er produceert meer hitte).

Verder gaat dan de temp van mijn koelvloeistof omhoog, wat er dus straks ook voor zorgt dat de temp van de GPU en vidkaart mem stijgt (die koel ik nu nog niet; daar begin ik pas aan als ik ooit een nieuwe vidkaart aanschaf. Ik vind het teveel min of meer weggegooide moeite om waterblokken voor mijn GF2 te maken).

Verder: ik ben onder andere naar phase-change overgestapt om de hoeveelheid warmte die mijn kamer ingebalzen word te verminderen. Wegens anti-diefstal paranoia van ons pa heb ik geen ramen die open kunnen, alleen een paar van die misselijke luchtspleetjes. De 172W TEC zorgde er rustig voor dat mijn kamertemp 4 graden steeg. De phase-change produceert weinig warmte als die op bedrijfstemp gekomen is.

En als laatste reden: geluid. Als mijn systeem nu op bedrijfstemp is, dan word er nauwelijks nog geluid geproduceerd door de 24V @ 9V ventilatoren en compressor. Als ik een TEC toe ga voegen, dan moeten de fans natuurlijk harder draaien om het bij te kunnen benen.

Zou een 80W peltier nog iets doen op de moderne Northwoods? Zal weinig uithalen denk ik. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:31
80Watt is echt niet voldoende, een 2.4Ghz zit op een watt of 70 (1.48xx V * 50A) op max vermogen @ default klok & voltage... en default klok en voltage is natuurlijk niet voldoende ...
(Afgeleid uit de electrische eigenschappen van de diversen Northwoods in de intel specsheet (flink graven))

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desolation Angel
156W pelt dan ?

Het is gewoon het normale gebruik voor vloeistof-chillers om er dan je pelt mee af te koelen , omdat die Pelt dan enorm koud wordt . Krijg je temps die lager liggen dan een Vapochill soms .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zal de boel eerst eens tunen zonder peltier, en er dan eens eentje toevoegen. Heeft er t.z.t. iemand een 120-156W peltier te leen voor een dag of 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
  • Laatst online: 25-04 20:42
wedereom erg mooi. Helaas nieg genoeg tijd meer om al je stukjes over je project bij te houden want 2x172watt tecs produceren veel warmte ja, gelukkig word het nu winter en maakt het dan minder uit. En mijn raam kan wel open :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
  • Laatst online: 14-06 17:24
OP waterkoeling.nl forum werd mij verteld dat een 80Watt peltier op de Nordbridge al zwaar overkill was, zoek hier eens op Peltier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Evert_
  • Laatst online: 26-05 17:39
Anoniem: 5988 schreef op 11 oktober 2002 @ 12:44:
Zou een 80W peltier nog iets doen op de moderne Northwoods? Zal weinig uithalen denk ik. Toch?
OP waterkoeling.nl forum werd mij verteld dat een 80Watt peltier op de Nordbridge al zwaar overkill was, zoek hier eens op Peltier
Northwood is wat anders als een Nordbridge ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
  • Laatst online: 14-06 17:24
Mijn fout, ik dacht automatisch aan de nordbridge omdat hij Phase-Change 3 gebruikt, vandaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nog twee picjes van de koperen koelvloeistofleidingen:

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/pc3_coolantlines1.jpg

Staat trouwens een foutje in: 'heatex out' moet 'heatex in' zijn.
De leiding naar het aftappunt loopt door tot onder de houten bodemplaat; daar zit een schroefdop op zodat ik makkelijk de koelvloeistof af kan tappen. Zoals de leidingen nu lopen zit de pomp dan nog wel vol vloeistof, maar deze wilde ik zo laag mogelijk hebben zonder al te veel met 90-graden hoekjes te hoeven werken. Opzich vind ik het niet zo erg dat er vloeistof in de pomp blijft staan, ook al heb ik het systeem leeg laten lopen.

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/pc3_coolantlines2.jpg

Ik ga zoveel mogelijk met (15mm) koperen pijp doen. Pas het allerlaatste stukje (of zelfs dat niet eens) van de leidingen word slang. Zo knikt het nooit, kan het tegen allerlei minder fijne stoffen zoals methanol, en is het makkelijker te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48293

ik snap er allemaal nisk van wat je aan het maken bent maar het ziet er zwaaar 1337 uit
:)
keep up the good work.
suc6
Pagina: 1