Met SCSI adapter langzamer opstarten

Pagina: 1
Acties:

• marksanne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-12-2023
ik heb twee identieke PCs (Asus A7V333 mobo, athlon XP1800+, 512MB PC2700, 40GB 7200rpm maxtor HDD, winXP pro)

Beiden dezelfde drivers, BIOS-versies, patches, updates etc.

Maar in 1 PC heb ik een Adaptec 2940UW SCSI controllertje hangen (laatste firmware) voor mijn HP SCSI scanner (beetje overkill qua controller maargoed). En die PC start 20 seconden langzamer op! In het SCSI BIOS heb ik alle mogelijke 'time-savers' al ingesteld, maar blijkbaar gaat bij het starten XP nog even de gehele SCSI-bus af om te zien wat eraan hangt. (Althans dat vermoeden heb ik).

Heeft iemand hier toevallig ook ervaring mee? Enweet iemand wellicht wat een oplossing is om die verloren opstarttijd terug te winnen?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

maar 20 seconden?
is toch niet zo erg?
windows starten duurt bij mij al minder dan een minuut, dus wat is 20 seconden?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20:48
Is niet meer dan logisch, de SCSI controller scanned alle SCSI-ID's af om te kijken of er een device aan hangt. Net als met IDE als je BIOS of auto-detect staat.
Verder is die 20 sec echt niet boeiend.

Verwijderd

Ik heb hiero eens gekeken, heb hiero een raid 5 oplossing thuis met 6x 18,2 Gb disken :9~

Het duurt ongeveer een halve tot een hele minuut eer de Perc kaart is opgestart of klaar is met scannen van de scsi id's ;)

Dus het is allemaal vrij normaal dat het zo lang duurt :)

• PWA
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

PWA

Domino schreef op 05 oktober 2002 @ 11:55:
Is niet meer dan logisch, de SCSI controller scanned alle SCSI-ID's af om te kijken of er een device aan hangt. Net als met IDE als je BIOS of auto-detect staat.
Verder is die 20 sec echt niet boeiend.
Heb ik hierro ook, je kan de id's die je niet gebruikt (soms) ook uitzetten in het bios, scheelt misschien 15sec,

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb ingesteld dat hij alleen scanned op 2 ID's, en de rest op disable gezet (tekram controller) want ik heb maar 2 ID's en dat duurt inderdaad korter. Maar wat is 20 sec nou?

specs

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
als je alleen maar een scanner hebt kun je net zo goed het scsi bios uitzetten, dat scsibios is namelijk alleen maar noodzakelijk voor scsi hdd's... scheelt je ook weer een paar secs

A wise man's life is based around fuck you

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:05
20 secs, ik doe er hier exact een minuut over eer hij alle 30 ID's plus bijbehorende LUN's (dus 240 in totaal :/ ) bij langs is geweest. Ik krijg het maar niet uitgeschakeld. Wel, ik kom thuis, zet m'n bak aan, zet een pot thee en ik erger me er verder niet aan :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:11

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Op mijn LSI controller (waarschijnlijk met vergelijkbare instellingsmogelijkheden als gladiool's Tekram) heb ik gewoon alle ongebruikte ID's uit de scan gehaald. Het scheelt behoorlijk wat tijd tijdens het initialiseren van de twee channels.

• OldButNotSoWise
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-02 01:07

OldButNotSoWise

TUFKAHBM

SCSIBIOS disablen scheelt inderdaad iets, maar windows is helaas zo "eigenwijs" om zelf voor de zekerheid ook nog even alle ID's en LUN's na te lopen :)
denk dat daar de meeste tijd in gaat zitten.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:38
Femme schreef op 05 oktober 2002 @ 12:58:
Op mijn LSI controller (waarschijnlijk met vergelijkbare instellingsmogelijkheden als gladiool's Tekram) heb ik gewoon alle ongebruikte ID's uit de scan gehaald. Het scheelt behoorlijk wat tijd tijdens het initialiseren van de twee channels.
inderdaad, het initialiseren van mijn 390u3d ligt nu op ongeveer 5sec ofzo. op kanaal 0 zit een atlas10k2, op kanaal 1 een pioneer 32speed ddvddrive. Bij een koude boot moet de controller helaas wel 3sec extra wachte op de atlas omdat deze nog niet klaar is met zn spinup tijdens initialisatie.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-03 16:19
Ook hier doet ie ff over alle ID's scannen... maar goed, die tijd is toch >1min dus so what, als pc eenmaal aanstaat gaat ie toch niet uit ;)

Geheugen tellen duurt hier langer dan de hele scsi zooi.. ( 1.5Gb registered ECC SDRAMM)

Server doet er aanmerkelijk langer over, die is rustig paar minuten verder voordat ie bij OS load is... bios dit, management firmware dat, scsi dit, scsi dat, raid dit, raid dat enz...

(Dell PowerEdge 2400... Adaptec Perf2 Raidcontroller, vooral die raidcontroller is niet echt snel met op gang komen ;)

maar goed, da's imho bijzaak. server (hoort) toch 24/7 te draaien, en mn werkstation doet dat eik ook al wel zo'n beetje

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-03 21:12
Abbadon schreef op 05 oktober 2002 @ 12:55:
20 secs, ik doe er hier exact een minuut over eer hij alle 30 ID's plus bijbehorende LUN's (dus 240 in totaal :/ ) bij langs is geweest. Ik krijg het maar niet uitgeschakeld. Wel, ik kom thuis, zet m'n bak aan, zet een pot thee en ik erger me er verder niet aan :)
Ook ik ben even aan het spelen geweest met mijn 39160, maar het lukt mij ook niet om bepaalde id's niet te scannen. In eht bios van de controller kun je per id wel kiezen of je wel of niet wilt scannen, maar welke instelling je kiest het maakt niets uit.
Iemand anders die het wel is gelukt op een Adaptec controller bepaalde id's over te slaan, dus niet te scannen????

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

TheLunatic

Ouwe boxen.

FireWurX schreef op 05 oktober 2002 @ 11:50:
maar 20 seconden?
is toch niet zo erg?
windows starten duurt bij mij al minder dan een minuut, dus wat is 20 seconden?
Excuseer mij, maar, hoe KORTER windows er over doet om op te starten, hoe MEER dat die 20 seconden lijken natuurlijk. Als Windows er 'n uur over zou doen, DAN maken die 20 seconden natuurlijk niks uit. Maar als je Windows normaal in 5 seconde opstart en dan komt er ineens 20 bij, dan is dat ineens 500% !

Ik vind 20 sec erg veel hoor ! Ik heb zelf ook een SCSI controller er in zitten, maar die heeft geen eigen BIOS ofzo, ik weet niet precies hoe dat werkt, ik zie hem met opstarten in elk geval niet voor bij komen. Misschien dat dat aan te raden is ? Die controller die je nu hebt kun je vast nog wel ergens anders voor gebruiken :)

Mother, will they like this song?

• PWA
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

PWA

TheLunatic schreef op 08 oktober 2002 @ 15:42:
[...]

Excuseer mij, maar, hoe KORTER windows er over doet om op te starten, hoe MEER dat die 20 seconden lijken natuurlijk. Als Windows er 'n uur over zou doen, DAN maken die 20 seconden natuurlijk niks uit. Maar als je Windows normaal in 5 seconde opstart en dan komt er ineens 20 bij, dan is dat ineens 500% !

Ik vind 20 sec erg veel hoor ! Ik heb zelf ook een SCSI controller er in zitten, maar die heeft geen eigen BIOS ofzo, ik weet niet precies hoe dat werkt, ik zie hem met opstarten in elk geval niet voor bij komen. Misschien dat dat aan te raden is ? Die controller die je nu hebt kun je vast nog wel ergens anders voor gebruiken :)
Ik heb liever zijn 2940UW dan jouw kaartje hoor, ik zou me niet druk maken om die 20sec. om te patsen hoe snel hij wel niet opstart ben je bij mensen die scsi niet kennen nu eenmaal, denk ik, aan het verkeerde adres...
Pagina: 1