Toon posts:

[FreeBSD] Quota's .... oeps...wat vergeten....en nu?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in mijn kernel de quota-regel gezet en in de fstab en de rc.conf.....maar nu ben ik vergeten om mijn kernel opnieuw te compileren..met als resulataat..

een niet werkend systeem!! :(

Kan ik deze fout nu herstellen ? Heb de server geressetted....en denk dat als ik in de fstab de quota-zooi kan verwijderen dat dan alles wel goed gaat...
Who can help me ?

p.s. denk dat ik maar es naar bed moet gaan want het schiet niet echt op met me vanavond! :'(

Verwijderd

heb je geen oudere kernel om in te booten? of een bootflop? misschien dat je een bootflop van de fbsd site kan halen?
Ik heb zoiets ook 1 keer meegemaakt maar ik had nog een ouwe kernel staan waar ik in kon booten en al mijn problemen in op kon lossen

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:49

Kettrick

Rantmeister!

- Booten van CD
- Root FS mounten
- configfiles aanpassen
- Rebooten zonder CD

:)

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-02 12:23
een generic kernel "kernel.GENERIC" dacht ik, is default altijd aanwezig meen ik.
Boot en druk na ongeveer 5 seconden een toets zodat fbsd in de boot prompt komt
Dan doe je:
unload /kernel
load /kernel.GENERIC
boot

Verwijderd

Topicstarter
RoeLz schreef op 05 oktober 2002 @ 09:51:
- Booten van CD
- Root FS mounten
- configfiles aanpassen
- Rebooten zonder CD

:)
Ja...zoiets wil ik nu dus gaan proberen... Heb alleen een CD van 4.5 maar dat maakt niks vermoed ik...

Ik heb via CD gebooted en daarna mar voor Fixit - Emergency Holographic Shell gekozen....

Nu wil ik bijv. mounten..maar dat commanda kent ie niet ....

Hoe nu verder , en bedoel je misschien een andere optie op de CD ?

p.s. Google leverde ook geen antwoord op bij zoeken naar die shell.... :?

Verwijderd

Weet je zeker dat het je kernel is?? Lijkt mij namelijk gewoon meer op een typefout in je rc.conf. Aangezien wanneer je je nieuwe kernel nog niet hebt gecompileerd deze ook niet actief is. En dus werkt die functie in je rc.conf niet.

Wat je moet doen is dus gewoon:
unload all
load kernel
boot -s

mount /dev/hardeschijfnaam /usr
vi /etc/rc.conf
regel aanpassen.
mount -u /
reboot

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 oktober 2002 @ 14:05:
Weet je zeker dat het je kernel is?? Lijkt mij namelijk gewoon meer op een typefout in je rc.conf. Aangezien wanneer je je nieuwe kernel nog niet hebt gecompileerd deze ook niet actief is. En dus werkt die functie in je rc.conf niet.
OMDAT ik de kernel niet opnieuw gecompileerd heb met quota's aan EN omdat ik in de fstab de quota's voor de users en de groups heb aangezet kan ik mijn harddisk niet meer benaderen...en gaat het booten dus mis.....

• AVL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

Dan moet je inderdaad even als single user inloggen, dan wordt namelijk niets gemount (alleen root, en read-only).

Dus: Systeem opstarten, op een toets rammen als er afgeteld wordt tot het starten van de kernel, dan 'boot -s' [enter] en Rats' instructies (hierboven) volgen.

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

Pagina: 1