Toon posts:

[Mdk9.0] gnome2 (mdk9) configuratie vragen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tsja, sinds een weekje zit ik nu met mdk9.0 en dus gnome2.0, en ik moet zeggen: sommige dingen zijn echt verbeterd, zoals de snelheid van Nautilus (valt eindelijk behoorlijk mee te werken), maar ik mis een paar dingen die ik handig vond in gnome1.4.

Hoe kan je bv instellen wat voor menu je krijgt als je op je applicatie-vermelding in de taskbar rechtsklikt? Ik wil daar (ook) een window mee op alle desktops zetten, of naar een andere desktop sturen. (vgl kde)
(Bv gkrellm heeft geen rand waar je op kunt klikken, dus moet je met een alt-space het menu oproepen etc)

Hoe kan je instellen wat voor mousebindings er zijn mbt vensters? Ik had het voor mij echt lekker ingesteld: klikken in een venster haalde 'm niet naar de voorgrond, dus gemakkelijk tekst ed kopieren uit een (groot) venster waarvoor mijn term hing (bv webbrowser achter, term voor), middelste muis op rand (zij en onder) was move, rechts op rand naar voren halen en indien op voorgrond, helemaal naar achter...
Anyway, het bevalt me nu helemaal niet, ik heb nu zo'n claustrofobisch windows gevoel dat ik alleen maar mag werken (ehm prutsen) zoals men voor mij beslist... ;)

Nog wat anders: hoe stel ik de handel met Mdk9 zo in dat ik na inloggen 'Fortune' krijg? Toch 1 vd betere tijdsverspillingsprogjes.. :P

Verder: als jullie nog tips hebben voor gnome2.0 dan graag hier!

Ps ik heb behoorlijk gesearched, op NOS en bv de gnome website, maar ik vind niks bruikbaars...

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Gnome 2 heeft default als windowmanager Metacity ipv Sawfish. Met sawfish kan je alles configureren wat je maar wilt. De ontwikkelaar van Metacity noemt veel opties crack, omdat volgens hem de default instellingen goed genoeg moeten zijn. Daarnaast zou de software zich automatisch aan de gebruiker moet aanpassen. Zie zijn verhaal op http://www106.pair.com/rhp/free-software-ui.html.
Zelf gebruik ik sawfish, dus hoe je Metacity precies moet aanpassen is voor mij gokken. Volgens mij kan je een hoop opties aanpassen met het programma 'gconf-editor'. Indien je liever sawfish gebruikt: 'killall metacity && sawfish'. De Mandrake ontwikkelaars willen dat je 'export WINDOW_MANAGER=sawfish' in je ~/.bashrc plaatst, maar bij mij werkt het prima zonder die regel.

Om programma's automatisch te starten kan je in Mandrake->Configuration->GNOME->Advanced->Sessions en dat het tabblad 'Startup programs'.

Verwijderd

waarom geen KDE3, dat is toch veel en veel mooier >:)

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

offtopic:
ik krijg m'n gnome panels niet transperant in mandrake 9.0. hoe doe je dat?

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Bkor, en Halleluja,
mijn windows gedragen zich weer zoals het hoort.

Ik heb die link van je gevolgd, en gedeeltelijk ben ik het ermee eens, gedeeltelijk klinkt het alsof linux/gnome/open source een eenheidsworst zou moeten zijn die iedereen smaakt..
NOT!
Maargoed, maakt niet uit, het werkt.

Niet precies zoals je zei:
killall metacity && sawfish
gaf een
You may only run one window manager
melding, dus toen moest ik eerst:
export WINDOW_MANAGER=sawfish
doen, waarna
killall metacity && sawfish
het wel deed.

Heb het regeltje maar aan .bashrc toegevoegd.

Data-XxX dat vroeg ik niet, ik weet nl hoe ik KDE aan de praat krijg, maar ik wilde het even weten voor gnome2.0. En nee, ik vind kde niet per se mooier.

Ik heb nu wat geprobeerd, maar het eindresultaat is nog niet helemaal je van het..

Verbeteringen totnogtoe:
ik kreeg voorheen in xine en mplayer geen gui boven op het fullscreen beeld; xine doet dat met een rechtsklik. Nu werkt dat weer.

Nadeeltje: ik heb geen menu om windows door te sturen naar andere workspaces, het rechtsklik menu in de taakbalk is nl nog die van metacity, en daarbij was het workspace gebeuren inbegrepen in het menu van het window zelf..