Toon posts:

[Slack8.0] RTL8139 start niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Slackware 8.0 met kernel 2.4.5 draaien hier, met een onboard RTL8139 10/100MB netwerkkaart.

Onder 2.2.19 draaide deze perfect, maar nu start hij niet eens op. Ik ben zelf tot de conclusie gekomen dat ik nieuwe(re) drivers nodig heb voor deze kaart, deze heb ik ook gedownload. (8139too)

Nou doe ik insmod 8139too, en dan krijg ik het volgende:

/lib/modules/2.4.5/net/8139too.o: unresolved symbol unregister_driver
/lib/modules/2.4.5/net/8139too.o: unresolved symbol register_driver

Op google kan hier niks over vinden, en in de readme staat ook bar weinig.

Kan iemand mij hiermee op weg helpen?

Bij voorbaat dank,
sW.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

en als je modprobe 8139too intikt ?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
Dan krijg ik:

modpobe: Can't locate module 8139too

Hoe zorg ik ervoor dat 'ie m wel kan locaten?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:30
Misschien helpt 'depmod -a' draaien.

Het zit zo: een deel van de kernel (het binnenste van 'linux' dus) kun je als module maken zodat je het kunt laden wanneer je het nodig hebt. Zodra je het laadt hangt het dus nauw samen met de rest van je kernel. Als je een veel nieuwere kernel-versie hebt werkt dat dus niet - de foutmeldingen die je krijgt geven aan dat bepaalde variabelen of functies ('symbols') niet meer te vinden zijn. Zelfs al waren ze dat wel, dan zou het kunnen dat het gedrag ervan niet meer hetzelfde is, wat zou kunnen resulteren in heel vreemd gedrag (vandaar dat insmod dan altijd zeikt 'hey deze module is niet voor deze kernel versie, doe 'es niet!!').

Wat je moet doen, is a) op de Slackware CD zoeken naar de kant en klare 'kernel modules' voor deze nieuwe kernel versie, of b) zelf een kernel compileren (downloaden van kernel.org, uitpakken in /usr/src, cd linux, make menuconfig, make dep && make clean && make bzlilo modules modules_install, en daarna rebooten).

Da's de heeeeeele korte versie, als je even op internet 'HOWTO's' zoekt kun je het vast wel verder zelf uitvinden.

P.S. 2.4.5 is erg verouderd, zitten ook nog wat echt 'foute' bugs in - ik zou 2.4.19 downloaden en die zelf compileren, weet je meteen hoe dat moet. Ook al was dit misschien niet exact je probleem, het lost het ws. wel op :)

• Bertrik
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06-2023
Er is iets mis met je kernel. Je krijgt vast ook een hele lijst met errors als je 'depmod -a' intikt?
Op de een of andere manier passen je kernel modules niet goed bij je kernel image.

Verwijderd

Topicstarter
:D

Hartstikke bedankt, nou maar hopen dat 't lukt verder :)

Verwijderd

Topicstarter
Bertrik, ik ben nou ff bezig om de kernel te recompileren (heb gewoon 2.4.5 die ik meegekopieerd had van Slackware CD gepakt), zal dalijk eens kijken wat eruit komt als ik depmod -a intik.

Verwijderd

Topicstarter
Jullie zijn geweldig :D

Oh ben echt überblij nu :) Alles werkt, heb wat zitten *klooien* in die menuconfig en van alles aangevinkt en uitgevinkt wat me respectievelijk nodig en niet nodig leek, en nou werkt 't gewoon :)

Dank u!
Pagina: 1