Toon posts:

[delphi] encryptie of een versleuteling

Pagina: 1
Acties:
  • 47 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een systeempje wat adress gegevens vast houdt. Niet erg privacy gevoelig maar toch wil ik het niet opslaan als text.

Bestaat er een simpel scriptje om het naar onzin om te zetten(en dan natuurlijk ook weer terug) ?een voorbeeldje zou ik erg aardig vinden maar een hint is ook goed.

Verwijderd

TIP: delphi6 heeft md5 componenten :D

Als je meer wilt weten geef je maar een gil. :9

Verwijderd

Topicstarter
welke delphi 6? ik heb personal :p

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 oktober 2002 @ 21:19:
Hmm. Ik heb de "enterprise Edition". :D Mssn kun je op internet die componenten downloaden; ze zijn vast wel te vinden met www.google.nl

Verwijderd

Wat je ook kunt doen (tis niet encrypte, maat toch :) ) is het volgende:

De ordinale waarden van het alfabet met bv 10 verminderen, zodoende krijg je andere tekens. Dit doe je heel simpel met Ord(); Kijk hiervoor in de Delphi help.

• DaZZle
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 29-06 08:14
md5, is dat niet hashen?
Dan krijg je nooit meer het origineel terug...

• Just_a_Gamer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-08 07:04
Verwijderd schreef op 04 oktober 2002 @ 21:19:
bij indy componenten zit md5 codering. Als dat niet bij personal zit dan gewoon downloaden van http://www.nevrona.com/indy

Verwijderd

DaZZle schreef op 04 oktober 2002 @ 21:38:
md5, is dat niet hashen?
Hé het is een TIP he :D

Je hoeft btw niet altijd orgineel terug te halen; je vergelijkt een hash die je maakt met de hash die je van het origineel hebt gemaakt. Handig voor bv passwords die opgeslagen zijn in Databases.

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-08 17:59

Gerco

Professional Newbie

Verwijderd schreef op 04 oktober 2002 @ 21:14:
TIP: delphi6 heeft md5 componenten :D
Ja.... handig... nu kun je je data 'encrypten' en dan is het zo goed 'geencrypt' dat je je data ook nooit meer terug kan krijgen...

mds is een one way hash (digest eigenlijk, Message Digest 5), die kun je dus niet reversen...

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-08 13:02

lordsnow

I know nothing

MD5 is hashen inderdaad - geen encryptie. Met MD5 krijg je dus NOOIT het origineel meer terug!

Verder zijn er ZAT encryptie components, bv Blowfish, voor Delphi.. gewoon even zoeken op torry of zo.

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Ik hoop toch altijd nog maar dat een TIP ook op waarheid gebaseerd is :/
Je hoeft btw niet altijd orgineel terug te halen; je vergelijkt een hash die je maakt met de hash die je van het origineel hebt gemaakt. Handig voor bv passwords die opgeslagen zijn in Databases.
Maar niet handig voor adresgegevens die de applicatie weer moet uitlezen. Verder, zoals al gemeld, moet je maar eens kijken naar een symetrisch of a-symetrisch versleutelingssysteem.

Ik zou je in dit geval een symetrisch versleutelingssysteem aan willen raden. Dit versleutelt en ontsleutelt met dezelfde key. Nadeel is dus dat als iemand gaan verleutelen dat je hem de key moet geven, waardoor ie onderschept kan worden.

Dat maakt in dit geval niet uit dus. De encryptie die je nu gaat opzetten is nl. altijd te kraken. De key is namelijk ergens te vinden in het systeem! Je zegt zelf dat dat niet zo'n enorm probleem is (heck als iemand in de app kan komen kan ie ook wel de telefoongids pakken) dus kies gewoon voor een symetrische versleuteling, omdat dat sneller is dan a-symetrisch

Verwijderd

Tja Glim...

Maareh ik zou toch voor de Asym gaan.. deze methode wordt ook bij SSL bij de handshake gebruikt enne dan zet je tenminste nog beetje een knap staatje werk neer.. al gaat je dit wel erorme processor tijd kosten voor het bereken van je priem getallen..

dan zouden we dus weer terug komen op sym.. hmmm misschien ben je dan toch wel weer okay !! :9

• DaZZle
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 29-06 08:14
DaZZle schreef op 04 oktober 2002 @ 21:38:
md5, is dat niet hashen?
md5 :?

Daar weet ik helemaal niets van.

Heb ik een dronken ingeving gehad gisterenacht *)7

Of misschien moet ik de security van mijn computer iets verhogen... Betrap toch regelmatig ene huisgenoot erachter zitten.... (8>

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-08 10:19

D2k

ik ga dit theekransje onderbreken
ik wil een aantal users die hier gereplied hebben vragen om te replyen zoals het in een techforum hoort of om niet te replyen.
starter: lees de faq mbt scriptrequests

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.