ik heb een winxp versie op een ntfs hdisk staan. Deze wil ik graag formatteren en opnieuw van een windows2k versie voorzien. Echter zoals ik al veel gelezen heb, schijnt het moeilijk te zijn om een vanaf een opstartdiskette toegang te krijgen tot een ntfs-schijf. Heeft er iemand suggesties?
Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) #topicstart
Wat heb je uitgezocht, waar heb je dat gelezen
Wat heb je uitgezocht, waar heb je dat gelezen
9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
Opstarten vanaf de Win2k-CDROM wellicht.
Audioscrobbler profile
Begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach,
want wie vrolijk kijkt in de morgen, die lacht de hele dag,
jaaa, die lacht de hele dag!
Als je met een opstartschijfje van win98 of win2k opstart kun je de ntfs-partities niet lezen. Aangezien mijn win2k versie niet bootable is, moet ik dus eerst met een opstartschijfje opstarten en vervolgens de win2k installatie gaan runnen. Echter de win2k-installatie software herkent dan de ntfs-patitie niet! dat is dus het probleem..
9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
gebruik de search zou ik zeggen, zijn heel veel mensen die een kapotte windows hadden en in de ntfs schijf wilden prutsen
Verwijderd
Da's dan een kopietje, geen originele.
Wat je kunt doen is op een andere machine vanuit XP een flop formatteren, vervolgens de volgende bestanden er naar toe kopieren:
ntloader
ntdetect.com
boot.ini
Boot je eigen machine hiermee (als dat nog lukt), en zodra je ingelogd bent stop je de installatie C er in, en installeer je de Recovery Console (<driverletter>:\I386\winnt32.exe /cmdcons
Vervolgens kun je vanuit je bootmenu een recovery console opstarten, een soort van standalone Command Prompt.
Bedoel je zoiets?
Wat je kunt doen is op een andere machine vanuit XP een flop formatteren, vervolgens de volgende bestanden er naar toe kopieren:
ntloader
ntdetect.com
boot.ini
Boot je eigen machine hiermee (als dat nog lukt), en zodra je ingelogd bent stop je de installatie C er in, en installeer je de Recovery Console (<driverletter>:\I386\winnt32.exe /cmdcons
Vervolgens kun je vanuit je bootmenu een recovery console opstarten, een soort van standalone Command Prompt.
Bedoel je zoiets?
Verwijderd
Boot met een Win98 bootflop, steek je Win2K cd in je cd-rom, start winnt.exe van de cd. Met de setup kun je de betreffende partitie deleten, weer toevoegen en formatteren. Daarna de setup lekker door laten kachelen.Verwijderd schreef op 04 oktober 2002 @ 21:08:
ik heb een winxp versie op een ntfs hdisk staan. Deze wil ik graag formatteren en opnieuw van een windows2k versie voorzien. Echter zoals ik al veel gelezen heb, schijnt het moeilijk te zijn om een vanaf een opstartdiskette toegang te krijgen tot een ntfs-schijf. Heeft er iemand suggesties?
Of denk ik nou weer te simpel
Verwijderd
Dat kan je ook met "The good old fdisk" (duurt wel iets langer..Verwijderd schreef op 04 oktober 2002 @ 23:44:
[...]
Boot met een Win98 bootflop, steek je Win2K cd in je cd-rom, start winnt.exe van de cd. Met de setup kun je de betreffende partitie deleten, weer toevoegen en formatteren. Daarna de setup lekker door laten kachelen.
Of denk ik nou weer te simpel
Misschien wil hij eerst wat data redden..??
Verwijderd
Kan ook met fdisk inderdaad.Verwijderd schreef op 04 oktober 2002 @ 23:49:
[...]
Dat kan je ook met "The good old fdisk" (duurt wel iets langer..
Misschien wil hij eerst wat data redden..??
Data redden leek me niet zo'n punt, z'n vraag ging puur over formatteren zodat ie een schone Win2K install kan doen. Als die XP install nog werkt kan ie het daarmee doen, en anders kan ie nog NTFSDOS van SysInternals proberen.
Pagina: 1