[VB.Net] lezen/schrijven naar het register

Pagina: 1
Acties:

• bjwild
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-08 19:15
Heya

ben bezig met een school project voor vb.net en ik wil graag weten of het mogenlijk is info vanuit de windows register in een textbox te krijgen en als je het aanpast dat het ook in de register wordt aangepast, kan iemand mij daarmee helpen???

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-08 15:46

mulder

ik spuug op het trottoir

Meen eens opgepikt te hebben dat de bij filosofie van .NET het gebruik van het register en no go is. Het moet misschien mogelijk zijn, dan moet je even kijken naar het gebruik van API's in .NET (ook niet echt .Filosofie geloof ik)

oogjes open, snaveltjes dicht

• SuperRembo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08-2025
Ik ben niet zo'n voorstander van dat UTFS geblaat, maar in dit geval...

Wat dacht je van het de RegistryKeys class?

RegistryKey Class [Visual Basic]
Represents a key level node in the Windows registry. This class is a registry encapsulation.

| Toen / Nu

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-08 15:46

mulder

ik spuug op het trottoir

Ik had dus mis opgepikt.

oogjes open, snaveltjes dicht

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:05

Dat dacht ik al....
Waarom zou MS in .NET het niet meer mogelijk gemaakt hebben om het register te benaderen? Het register is gewoon een hierarchische db met allerhande configuratie-instellingen en parameters. Ik zou het nogal onlogisch vinden dat programma's die in .NET geschreven zijn daar hun gegevens niet konden wegschrijven.
Dan zouden we terug ini files moeten gebruiken. :+

https://fgheysels.github.io/

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-08 23:12
whoami schreef op 05 oktober 2002 @ 10:40:

[...]

Dan zouden we terug ini files moeten gebruiken. :+
Het register is volgens mij een puur MS achtig iets. Waar blijft dan je platformonafhankelijkheid ?

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• whoami
farlane schreef op 05 oktober 2002 @ 15:56:
[...]

Het register is volgens mij een puur MS achtig iets. Waar blijft dan je platformonafhankelijkheid ?

.NET kan platformonafhankelijk zijn als het .NET framework geport wordt naar andere OS'en. Dit is voorlopig nog niet het geval. Natuurlijk zijn er mensen mee bezig (mono), maar dat project is nog verre van af.

MS heeft niet platformonafhankelijkheid als hoogste prioriteit voor .NET gedefinieerd denk ik. Wat MS wou, was een nieuw ontwikkelplatform. Eentje dat ze op alle Windows-platformen konden gebruiken. Platform-onafhankelijkheid tussen alle windows-versies zeg maar.

Dit alles is natuurlijk allemaal imho.

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-08 23:12
whoami schreef op 05 oktober 2002 @ 16:33:

[...]

MS heeft niet platformonafhankelijkheid als hoogste prioriteit voor .NET gedefinieerd denk ik.
Denk ik idd ook niet maar het zou wel een beetje gek zijn als ze in het framework zelf deze registerfuncties zouden stoppen.

Naar mijn idee is het opslaan van instellingen in een ini bestand ( in XML formaat ?) een betere manier dan het gebruiken van het register. Denk alleen al aan het deployen van je app. Een simpele dir copy zou eigenlijk dan al genoeg zijn. ( Zo simpel zou het ook moeten zijn volgens mij. )

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• bjwild
euhm hier schiet ik niet echt veel mee op, kan iemand even een stukkie schrijven in vb.net met een voorbeeld hoe een textbox uit de register leest en schrijft, dan kan ik de rest wel doen

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 12:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

bjwild schreef op 05 oktober 2002 @ 17:20:
euhm hier schiet ik niet echt veel mee op, kan iemand even een stukkie schrijven in vb.net met een voorbeeld hoe een textbox uit de register leest en schrijft, dan kan ik de rest wel doen

Ik denk dat je aan "RegistryKey Class [Visual Basic]" meer dan genoeg hebt eigenlijk.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• whoami
bjwild schreef op 05 oktober 2002 @ 17:20:

Ik heb net hetzelfde idee als janoz. Als je in de help eens die eerder vermelde class opzoekt, dan kom je imho al een heel eind vooruit.
P&W is geen RTFM, script-request of voorschrijf-forum. Je zult zelf enige moeite moeten doen als je iets wil bereiken.

.NET propageert natuurlijk vooral XML voor allerhande gegevens op te slaan, zo ook configuratie-instellingen natuurlijk.

• bjwild
ik heb namelijk al in de help opgezocht en op google gezocht maar ik wordt er ook niet veel wijzer van, en mijn leraar snapt t ook niet, maar laat anders maar gewoon zitten

• SuperRembo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08-2025
Waar heb je naar gezocht dan? Wat heb je geprobeerd? Een simpele zoekopdracht bij google leidt meteen naar een voorbeeld dat bijna doet wat jij wilt.

| Toen / Nu

Verwijderd

Imports Microsoft.Win32.Registry

....

Dim oKey As Microsoft.Win32.RegistryKey

Dim sRegistryValue as String

oKey =
Microsoft.Win32.Registry.LocalMachine.OpenSubKey("Software").OpenSubKey("Wid
gets, Inc.").OpenSubKey("ImportWizard").OpenSubKey("MyInfoKey")

sRegistryValue = oKey.GetValue("Name", "-Unknown-")

de wondere wereld van google ...
Pagina: 1