hp520 print vreemde tekens

Pagina: 1
Acties:

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-08 20:55
Sinds enige tijd print onze HP Deskjet 520 printer enkel nog vreemde tekens als hij een opdracht vanaf de computer ontvangt. Het probleem speelt op verschillende PC's, met verschillende kabels. De interne self-test van de printer werkt wel naar behoren. Het lijkt dus een probleem te zijn van de interface tussen printer en pc.

De enige manier om de printer direct in te stellen is via dip-switches aan de voorkant van het apparaat. Hier is (zover bekend) nooit iets aan gewijzigd.

Weet iemand hoe ik dit probleem kan verhelpen? Als het een mechanisch/hardwarematig probleem is houdt het uiteraard op, maar misschien zie ik nog iets over het hoofd?

Alvast bedankt!

Verwijderd

ik zou eerst eens proberen of een andere driver werkt.
hp.com :)

• eborn
Die drivers van de 520 zijn al zo oud, die zitten gewoon in elk (redelijk nieuw) OS ingebakken. Zo ook in XP :) Het probleem speelt ook op alle OS'en waar ik mee getest heb (Win95, WinXP, Linux). Het lijkt dus wel een hardwarematig probleem te zijn. Maar ja ... :)

Verwijderd

Lijkt wel een dode interface. Ik denk dat de parallelle poort op de printer kapot is. Geeft altijd deze resultaten.

Verwijderd

doe vanuit dos eens een dir>lpt een( niet te volle Dir nemen om dat in te doen) als deze er wel leesbaar uit komt is de poort in princiepe goed en kan het dus iets anders zijn
Als hij ingesteld staat om alleen ASCII te printen zal hij alleen onder DOS goed printen omdat de meeste OSen grafish werken (bv om allerlei fonts mogenlijk te maken)

• eborn
Verwijderd schreef op 05 oktober 2002 @ 11:19:
doe vanuit dos eens een dir>lpt een( niet te volle Dir nemen om dat in te doen) als deze er wel leesbaar uit komt is de poort in princiepe goed en kan het dus iets anders zijn
Als hij ingesteld staat om alleen ASCII te printen zal hij alleen onder DOS goed printen omdat de meeste OSen grafish werken (bv om allerlei fonts mogenlijk te maken)
Helaas, die had ik ook al geprobeerd (maar vergeten te vermelden ;)). Ook hier komen alleen maar vreemde tekens uit.

Verwijderd

Hoe staat je printerpoort ingesteld in het BIOS? Zou voor de HP520 op SPP moeten staan...

• eborn
Verwijderd schreef op 05 oktober 2002 @ 13:58:
Hoe staat je printerpoort ingesteld in het BIOS? Zou voor de HP520 op SPP moeten staan...
Dat ga ik zometeen eens even nakijken dan :) Wel vreemd trouwens dat dat nu 'opeens' problemen zou geven. Ik kan me namelijk niet herinneren dat ik dat ooit om heb moeten zetten. Misschien toeval dat het bij elke andere PC waar hij het wel op deed goed stond?

[edit] Nou, alle opties in de BIOS geprobeert, maar helaas geen verbetering.

Verwijderd

Darn 520 heb ik lang niet gehad( if any want support printers sinds eind 99)
heb op de hp site gezocht en dit in de FAQ gevonden http://h20015.www2.hp.com...20&lc=en&docName=bpd04682

Probeer het volgende eens en kijk wat er uit komt print a t/m z vanuit dos als er wel 26 letter utkomen maar veerkeerde dan zou het kunnen zijn dat een lijn stuk is, waardoor het bijbehorende bit altijd nul is
Door nu de binaire waarden van het ASCII nummer te vergelijken kun je zien om welke het zou gaan

Ik neem aan dat zelfs als hij in IBM Pro printer stand staat, DOS opdrachten nog steeds goed geprint zouden moeten worden

• eborn
Als ik alle stappen doorloop dan kom ik uiteindelijk bij de conclusie dat mijn printerpoort (op de 520) defect moet zijn :) Dat trucje met a t/m z zal ik nog wel even proberen. 't Is toch zonde ;)
Pagina: 1