Toon posts:

[MSI KT3 Ultra]auto. fanspeed

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb uiteraard de search doorgekeken en wist ook niet zeker of ik hem nou in dit forum moest zetten of bij software, maar heb toch deze keuze maar gemaakt.
Volgens de manual van het bordje ondersteunt het moederbord automatische fanspeed wel, maar ik krijg het met geen enkel programma voor elkaar. Ja...ik kan er een fanspeed controller tussen zetten of een potmeter of weet ik veel wat, maar ik wil dat het lekker automatisch gebeurd. Is dit gelukt met software bij een msi? En zo ja...hoe ?

• Qim
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-12-2025

Qim

Hier idem dito. Mijn fan draait op full speed en omdat t niet de stilste is heb ik ook geprobeerd om 'm wat langzamer te laten draaien. to no avail. het is geen jumper instelling en ook programma's als msi's pc alert 4 en fanspeed helpen niet. Heb dezelfde vraag gesteld op dit forum gisteren: Fanspeed MS-6380E

Verwijderd

wat wil je voor elkaar krijgen? dat je zelf de speed kan bepalen, of dat je pc dit zelf voor je regelt zodat je niet oververhit raakt?
welke progjes heb je al geprobeerd? meegeleverde fuzzy logic & pc alert bij de kt3? fanspeed al geprobeerd? (googelen)

slaat Qim de 8)7 ?

Verwijderd

Topicstarter
Dat de software te fanspeed regeld. Dus als de cpu zeg 30 graden is de fan op 1500 toeren loopt en als die bij zwaar gebruik 2500 toeren gaat draaien ( is max ) . Wat ik al heb geprobeerd : pc allert III & IV . Fanspeed en boel versies en meer weet ik er eigenlijk niet die iets soortgelijks kunnen
Qim schreef op 04 oktober 2002 @ 19:55:
Hier idem dito. Mijn fan draait op full speed en omdat t niet de stilste is heb ik ook geprobeerd om 'm wat langzamer te laten draaien. to no avail. het is geen jumper instelling en ook programma's als msi's pc alert 4 en fanspeed helpen niet. Heb dezelfde vraag gesteld op dit forum gisteren: Fanspeed MS-6380E
Die vraag heb ik dus over het hoofd gezien bij het zoeken |:(

Verwijderd

Topicstarter
Heb maar een mailtje gestuurd naar MSI Nederland in de hoop dat ze me er antwoord op kunnen geven. Als ik antwoord krijg ( ALS!!! ) dan zet ik het er hier uiteraard neer.

Verwijderd

Is het misschien geen BIOS setting?

Verwijderd

jah.. je moet het ook enable'en in je bios (ik heb zelf ook dit bordje).....
verder weet ik niet of het werkt want ik gebruik het niet.. had eens gelezen dan sommige proggies verkeerd omgaan met deze feature.. en dat je fan opeens stil zou staan...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 oktober 2002 @ 10:34:
jah.. je moet het ook enable'en in je bios (ik heb zelf ook dit bordje)
Ja....das makkelijk gezegd. Als je het toch weet dat je die functie aan en uit kan zetten, zeg dan ook gelijk waar in het bios. Heb het hele boekje ondersteboven gehad, maar er staat niks over in. Dus volgens mij grijp je het gewoon uit de lucht als je zegt "je moet het ook enable'en in je bios".
Tuurlijk kan ik er overheen gekeken hebben, maar dan ben ik heel benieuwd waar het staat.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2002 14:34 . Reden: typo's ]

Verwijderd

Misschien staat ut wel in ut boekie dat bij de ARU versie zit! Want Gisber (en ik ook) heeft de ARU versie niet, zoals Snippie!
Ben ook wel benieuwd of het kan! ;)

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-08 14:57
Ik heb dan de Ultra2-R maar ik kan deze functie ook nergens vinden. Hoe weten jullie eigenlijk dat deze functie erop zou moeten zitten?

Alles is terug te redeneren naar 4

Verwijderd

Topicstarter
Omdat dat in het instructie boekje staat. Ik citeer : CPU Fan supports the fan control. You can install the PC Alert untility that will automatically control the CPU Fan speed according to the actual CPU temperature

• johnny.xxx
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-03-2025
nou hier werkt ie niet hoor.

(ik heb een MSI KT3-ultra2R)

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-08 14:57
Nou ik heb Alert 3 geinstalleerd en daar staat onder het kopje option de button Autofan speed (kan alleen niks instellen zou wel komen doordat ik Waterkoeling heb)

Alles is terug te redeneren naar 4

Verwijderd

Topicstarter
Ja inderdaad. Dat klopt. Dan kan dus ook nog bij speed evt. handmatig de speed instellen bij een bepaalde temp. Alleen werkt dit niet helaas. Dus dan ben ( zijn ) ik ( wij ) nog niks verder. Ben benieuwd of dit ooit gaat werken.

Verwijderd

Die MSI utilities werken voor geen meter. Ik heb zelf ooit een MSI 440BX bord gehad waar een overklokutility bij zat. Alleen liep het hele systeem vast als je dat gebruikte. Ik vind het wel jammer dat ze niet af maken waar ze mee beginnen.

Verwijderd

Bij mijn MSI 6380 E (K3T ultra2) mobo heb ik wel degelijk gebruik van fan control. Tenminste, ik zie dat PC Alert 3 de fan af en toe zelfs uitzet omdat de processor koud genoeg is (voor zover dat van toepassing kan zijn op een amd processor)....

Instellingen heb ik echter ook nog niet gevonden. Het stond dus automatisch aan.

Verwijderd

Topicstarter
bij de ultra 2 dus wel...hmmm.... maar iemand anders toevallig nog die de gewone ultra heeft ? Trouwens Spookster.... hoelang had je alert 3 draaien ? Klinkt misschien een beetje raar, maar het zou kunnen dat hij daarvoor een dikke paar uur moet draaien. En bij welke temp. ging hij zachter draaien ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 oktober 2002 @ 15:12:
bij de ultra 2 dus wel...hmmm.... maar iemand anders toevallig nog die de gewone ultra heeft ? Trouwens Spookster.... hoelang had je alert 3 draaien ? Klinkt misschien een beetje raar, maar het zou kunnen dat hij daarvoor een dikke paar uur moet draaien. En bij welke temp. ging hij zachter draaien ?
Da's een goede vraag. Mijn pc staat niet echt vaak langer dan een paar uur achter elkaar aan. Als ik er over nadenk, als je je pc opstart is de processor ook nog wat kouder....

Als ik namelijk opstart dan verschijnt pc alert 3 even in beeld, verdwijnt dan en meestal roep ik hem nog even op om te kijken of alles nog in orde is. Ik zie dan in de grafiek van de fan speed (linksonder in) dat de speed af en toe naar nul wordt gezet en na verloop van tijd weer terug naar zeg 2500 rpm.

Ik zal eens zoeken bij welke temp hij zachter gaat draaien..ik zit nu nog op mijn werk.... ;)

Verwijderd

Topicstarter
*kick*

Ik ben er nog steeds niet uit en volgens mij zijn er meerdere die het willen weten. En dus al deze die-hard tweakers moet er toch wel iemand tussen zitten die het weet .
( heb nog geen mail ontvangen van MSI , dus van die kant hoef ik nog geen antwoord te verwachten :( )

Verwijderd

He Gisber,
ben nu toch wel benieuwd naar antwoord MSI.
heb inmiddels PC Alert4 van de MSIsite geplukt, de cooler functie linksbeneden zorgt voor langzaamdraaiende fan (van 3000 naar 2000 rpm) en een temperatuur die in no-time (dus ondanks- ofdankzij???- de langzamere fan) van 42 naar 32 graden zakt.
_/-\o_ niet slecht voor een amd 1800+. en oh ja, je kunt de cooler ook helemaal uitzetten als je daar nog belang in stelt.... :?

benieuwd naar het antwoord van MSI!!

Verwijderd

Topicstarter
Bgrijp ik nu dat het je dus gelukt is? Heb zelf ook alert 4 geprobeerd. Die functie van cool xp werkt wel goed moet ik zeggen. Heb ik ook een topic voor geplaats hoe dit nou werkte trouwens. Maar bij mij ging me fanspeed echt niet naar beneden. Heel vaag.

Verwijderd

Nou, het enige dat gelukt is, is dat als ik alert 4 draai EN de cooler activeer in alert 4 de temp met zo'n 10 graden zakt, terwijl de fan langzamer (en dus stiller) gaat draaien.

ik kan dus niet handmatig het toerental instellen of zeggen: tot zo warm en niet verder!
de logica ontgaat me trouwens een beetje: toerental neemt af, temp zakt.... ik had juist gedacht dat de temp zou toenemen!!???

Verwijderd

Topicstarter
Dit 'cool' programmatje werkt anders. Het zorgt ervooor dat functie worden uitgeschakelt van de CPU waardoor hij minder te doen heeft. Daarom wordt hij dus kouder. Vreemd genoeg daarin tegen zie je wel dat als je het progje hebt draaien dat hij continu 100% actief is. Maar goed....ik heb het nog steeds niet voorelkaar en ook nog geen antwoord van MSI gehad :(

Verwijderd

Is elke cooler met 3-aderige aansluiting geschikt voor deze functie?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 oktober 2002 @ 13:25:
Is elke cooler met 3-aderige aansluiting geschikt voor deze functie?
ja dat klopt. zelfs met 2 aderig wordt ondersteund.

als ik vanavond thuis kom ga ik het meteen uitproberen die softwarematige fan speed verlager. Al eerder geprobeer zonder enig resultaat btw

Verwijderd

Topicstarter
Laat het even weten als het je gelukt is. Ben er nog steeds niet uit. Inmiddels kan ik het echt niet meer uitstaan. En ik geef niet op :( !!!!! Werken zal dat kreng.

Verwijderd

Topicstarter
En ik schop dit topic nog maar eens omhoog. Ben alweer een tijdje bezig met het uitvogelen hiervan ( uiteraard niet continu, maar wel veel ) want tis nog steeds niet gelukt. OOk geen antwoord van MSI. Heb nog maar een gestuurd, maar ook hierop geen antwoord. Helaas.
Echt niemand die dit probleem kan oplossen ?
Pagina: 1