Toon posts:

[W2K Server] Internet delen wanadoo cable

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil morgen windows 2000 server installeren op een PII300.

Momenteel is draait ie op windows XP, maar door de groei van 2 naar 6 gebruikers van het netwerk binnenkort, wil ik (meer) controle over het geheel.

Ik heb een wanadoo premium abbo, het mogelijk om deze met W2K Server te sharen??

Zo ja, kan dat met RASPPPoE of heeft W2K Server een ingebouwde PPPoE verbinding net als windows XP?

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb een wanadoo premium abbo, het mogelijk om deze met W2K Server te sharen??
Ja, zie : Hoe deel ik Internet ?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Topicstarter
Dat kan dus.

En dan kun je users aanmaken die middels dat domein van die verbinding gebruik kunnen maken? Of niet natuurlijk, dat is de vraag eigenlijk.

• blackd
  • Niet online
En dan kun je users aanmaken die middels dat domein van die verbinding gebruik kunnen maken? Of niet natuurlijk, dat is de vraag eigenlijk.
Users hebben niet zoveel met verbinding te maken, je shared gewoon je verbinding, zet een DHCP server op en zorgt er zo voor dat de clients verbinding kunnen maken. Hoef je niet aangelogged voor te zijn op het domein volgens mij.

• jesternl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-05-2022

jesternl

MafiaScum

Klopt, ze lullen alleen maar tcp/ip, het enige wat ze hoeven te hebben is ene IP adress, inloggen op een domein is niet nodig.

Arguing on the Internet is like competing in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

Verwijderd

Topicstarter
blackd schreef op 04 oktober 2002 @ 19:42:
[...]

Users hebben niet zoveel met verbinding te maken, je shared gewoon je verbinding, zet een DHCP server op en zorgt er zo voor dat de clients verbinding kunnen maken. Hoef je niet aangelogged voor te zijn op het domein volgens mij.
Nee dat is nu juist de vraag, ik wil dat ze zich moeten aanmelden om te kunnen internetten :)

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 13:47

AMDFreak

Intel is zo..

Denk er wel aan dat ze een andere soort verbinding gebruiken (PPPOE)

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh

Verwijderd

Topicstarter
AMDFreak schreef op 04 oktober 2002 @ 19:49:
Denk er wel aan dat ze een andere soort verbinding gebruiken (PPPOE)
Deze hint snap ik even niet.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 oktober 2002 @ 19:50:
[...]

Deze hint snap ik even niet.
Sloeg ook nergens op.

Maar wat er gewenst is, is dat iemand eerst inlogt, en dan pas op internet kan. Beetje moeilijk best wel. Zodra je een IP-adres hebt (en die heb je nodig als je je wilt aanmelden op het domein ;) ), kun je van internet gebruik maken.

TENZIJ je een proxyserver gebruikt die kan authenticeren. ISA server kan dat (Squid ook trouwens). Die kan je koppelen aan de active directory. Naam en wacht woord niet correct? geen internet.

Alleen, als je met een vreemde machine op het netwerk zit, krijg je een logonprompt zodra je internet op wilt. Als je daar dan de juiste gegevens opgeeft, kun je surfen (want je hebt je geauthentificeerd), maar ben je dus niet op het domein aangelogd.

Zo doen we dat bij een klant op mijn werk, die wil namelijk weten wie naar wat surft. We hebben met Squid op Linux een koppeling naar de Active Directory ingericht, en alles wordt gelogd. Enne, naam en/of wachtwoord niet correct? Geen internet.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 oktober 2002 @ 21:13:
[...]

Sloeg ook nergens op.

Maar wat er gewenst is, is dat iemand eerst inlogt, en dan pas op internet kan. Beetje moeilijk best wel. Zodra je een IP-adres hebt (en die heb je nodig als je je wilt aanmelden op het domein ;) ), kun je van internet gebruik maken.

TENZIJ je een proxyserver gebruikt die kan authenticeren. ISA server kan dat (Squid ook trouwens). Die kan je koppelen aan de active directory. Naam en wacht woord niet correct? geen internet.

Alleen, als je met een vreemde machine op het netwerk zit, krijg je een logonprompt zodra je internet op wilt. Als je daar dan de juiste gegevens opgeeft, kun je surfen (want je hebt je geauthentificeerd), maar ben je dus niet op het domein aangelogd.

Zo doen we dat bij een klant op mijn werk, die wil namelijk weten wie naar wat surft. We hebben met Squid op Linux een koppeling naar de Active Directory ingericht, en alles wordt gelogd. Enne, naam en/of wachtwoord niet correct? Geen internet.
Precies, sorry als dat niet duidelijk in mijn eerste post stond.

Dus met RASPPPoE kan ik met de routing (en/of DCHP) internet sharen in W2K Server? Toegang kan (maar als memberserver niet) aan een domein gekoppeld worden als ik het goed begrijp. :)

En zijn ISA server en squid Linux, dan kan ik er niets mee ;)

• blackd
  • Niet online
[google=isa server]

En wat blijkt :?
http://www.isaserver.org/

• chemokar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-09 22:16
watwil je nou?????? inloggen om gebruik te maken van internet?????? HUH? dan zorg je toch gewoon dat de gebruiker win2k heeft en dat ie zit MOET aanmelden (als je dat uitgezet hebt?) of zie ik dat niet goed?

Je moet toch eerst toegang hebben tot de pc voordat je kan internetten?

• blackd
  • Niet online
Je moet toch eerst toegang hebben tot de pc voordat je kan internetten?
Tenzij je een extra laptop eraan zet, die niet perse hoeft aan te melden op het domein, maar wel een IP adres krijgtv via DHCP ...

Verwijderd

blackd schreef op 04 oktober 2002 @ 23:09:
[...]

Tenzij je een extra laptop eraan zet, die niet perse hoeft aan te melden op het domein, maar wel een IP adres krijgtv via DHCP ...
En juist wat Blackd hier zegt maakt het noodzakelijk om een logon-mechanisme in je Proxy server in te bakken, en dat kan dus met ISA server of Squid. Je moet dan wel een (user-)directory draaien.

Active Directory bijvoorbeeld.

• KingNothing
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-01-2024
Hey Forno, gewoon proberen die ISA server! Ik heb hem hier thuis ook, 2 pc's en een laptoppie eraan en het werkt gewoon perfect, je hebt er ook meteen een ERG GOEDE firewall bij. ( je waant je haast compleet veilig ) ;)
Is BTW ook ZEER gebruiksvriendelijk en erg overzichtelijk met een keur aan instellings mogelijkheden. :)

[ Voor 0% gewijzigd door KingNothing op 05-10-2002 14:53 . Reden: spelvouten ]

Die-hard Brexiteer

Pagina: 1