Toon posts:

Fan laten zitten of niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Heb zo'n hele fijne HHC-L61 HeatPipe LowNoise koeler op mijn 1,4 Ghz Athlon zitten. M'n temps:
idle 44
stres 48

Ik vind dit hele fijne temperaturen maar, een tweaker zou een tweaker niet zijn als het allemaal niet nog koeler en nog stiller kon.
Nu zit er de standaard 60 mm fan op die 25 dBA maakt en 14,13 CFM aan lucht verplaatst.
Als ik deze nu vervang door een 60 - 92 mm fanadapter en een 92 mm Papst fan die 23 dBA maakt en 61 m3/h aan lucht verplaatst. Ga ik dan groot verschil in temeratuur merken? Het liefst test ik dit soort dingen zelf maar, dat wordt een beetje te duur dus heeft iemand hier ervaring mee?

Wat is trouwens beter zo'n hoge of zo'n lage fanadapter?

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-02 23:58
25dB en 23dB, wat maakt het uit? met de papst heb je wel grotere luchtverplaatsing, cooler wordt het wel, maar niet veel, denk zo'n graadje of 2 3

• JAVA-Doctor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-02 22:43
Nou, 61 m3/h is zo'n 36 CFM.

Ik denk dat 't wel een paar graadjes zal gaan uitmaken vergeleken met die 14,13.

Verwijderd

60 naar 92 is wel een verschil, je krijgt dan een grote installatie, ik vind mijn 60-->80 al groot . Op een swiftech MCXC-370 heb ik een 36dba 41CFM Papst fan, idle 36 graden, stressed 42.

Ik zou voor een 80MM gaan. Anders word de afstand tussen de fan en Heatsink wel groot.

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

in theorie is de hoge fanadapter het beste omdat deze het minste de lucht "blokeert". de hoek van inval is kleiner, stroomsnelheid is groter dan bij een grotere hoek en dat zorgt weer voor meer effectieve airflow

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 oktober 2002 @ 19:25:
60 naar 92 is wel een verschil, je krijgt dan een grote installatie, ik vind mijn 60-->80 al groot . Op een swiftech MCXC-370 heb ik een 36dba 41CFM Papst fan, idle 36 graden, stressed 42.

Ik zou voor een 80MM gaan. Anders word de afstand tussen de fan en Heatsink wel groot.
Dat begrijp ik niet helemaal de afstand tussen de fan en de heatsink wordt toch bepaald door de fanadapter? Die zijn naar mijn weten even hoog bij een 60 - 80 als bij een 60 - 92 fanadapter.

Ben trouwens wel zeer onder de indruk van je temps Arkel. _/-\o_ Gebruik jij ook nog een fanduct ofzo?

Verwijderd

ff een pic voor iedereen die bewijs wil: http://arkel.netfirms.com/pic.GIF

qua systeem fans, 2 x 80MM uittake, 2 x 80MM intake, 1 x 80MM intake boven PCI slot (deze 5 zitten standaard in m'n thermaltake kast). En in de PSU zit een 92MM recht boven de CPU en een 80MM uit de voeding. En de CPU fan is dus ook 80MM.

Voor de specs, check sig.

Update, nog ff 2 foto's genomen, misschien wat onscherp, maar dat komt dan door de nightvision. Had niet genoeg licht in de buurt.

Zolas ik al zij, je krijgt een flink "uisteksel"

http://deadlyvoid.homestead.com/files/foto1.jpg
http://deadlyvoid.homestead.com/files/foto2.jpg

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01
Ik ken deze koeler toevallig omdat een vriend van me (die hier ook wel eens post (Doublehomme)) die fan pas heeft gekocht. Ik vind hem best stil. Maar als jij zegt dat die 6CM 14CFM heeft en die 9,2CM 61 m3/h eruit blaast, dan zet je die 9,2 er toch lekker op 7V bovenop. Moet genoeg zijn. Test het gewoon. Heb je een beetje goed mobo dan schakelt tie vanzelf uit als de temp boven een door jou in de bios ingestelde waarde uitkomt.
:)
Pagina: 1