Crashende Schijven op a7v-266e

Pagina: 1
Acties:

• FireSt@rter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-08 10:34
Ik zit met een probleem en kom er niet meer uit. Het is me nu al een
paar keer gebeurd dat m'n schijf zomaar mee kapte, dat dus
mn C partitie ineens beschadigd, of erger nog helemaal weg was.
Dit speelde zich allemaal 2/4 weken geleden af.
Ik heb toen van alles geprobeerd, BIOS geflest, schijf verwisseld, andere windows cd gebruikt en 2 weken geleden 2x256MB DDR eruit gehaald
Vanaf het moment dat ik mn geheugen eruit gehaald heb is alles eigenlijk 2 weken
goed gegaan, dus ik had het idee om die gasten van Computerland die 2 simmetjes maar eens in hun reet te boren en dan 2 nieuwe terug te eisen.
Maar om niet voor lul te staan in die winkel heb ik het geheugen maar eens getest met Memtest.
En wat blijkt Memtest 18uur laten draaien op een 10% hogere geheugen bus (volledige test) en 0 fouten gevonden. Daarna mn goede geheugen 1X512 er weer bij gedaan, en nog geen uur later heel mn C paritie weer naar de klote. Mn compu blijft nu ook steeds vrolijk rebooten. Ik ben het spoor ff bijster en hoop dat jullie misschien een oplossing voor mij hebben

nog ff mn specs:

AMD XP 1700 vcore 1.74v
Asus A7V-266E Bios 1011 (bij 1010 zelfde probs)
1x 512MB DDR PC2100 Mtec
2X 256MB DDR PC2700 Samsung (winbond)
1x IBM 80GB 120 GXP
1x IBM 60GB 60 GXP

MB temp 24gr
Cpu temp 44gr

• Beun_de_Haas
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Oplossing zit in de bios. Had ik namelijk ook met enkele oude bios versies...

• FireSt@rter
Ja zou kunnen idd, maar zoals ik al schreef heb ik ook al een andere BIOS
geprobeerd. En welke BIOS versie gebruik jij nu?
En zijn er misschien ook meer GOT'ers die dit kunnen beamen ?

Verwijderd

Beun_de_Haas schreef op 04 oktober 2002 @ 19:11:
en zijn de schijven dan ook echt verrot of lijkt dat zo

• Heideroosje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-03-2024

Heideroosje

Welcome To Paradise

Beun_de_Haas schreef op 04 oktober 2002 @ 19:11:
Heb jij het probleem nu wel op kunnen lossen?
Ik had dit ook op een abit bordje en er ook van alles mee geprobeerd, maar daar lukte niets op, hopen dat het bij jou wel gaat lukken suc6

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

FireSt@rter schreef op 04 oktober 2002 @ 19:24:
Ja zou kunnen idd, maar zoals ik al schreef heb ik ook al een andere BIOS
geprobeerd. En welke BIOS versie gebruik jij nu?
En zijn er misschien ook meer GOT'ers die dit kunnen beamen ?
Was bij mij ook bij verschillende biossen. Heb nu ver 1010, Werkt perfect :)

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Verwijderd schreef op 04 oktober 2002 @ 19:26:
[...]

en zijn de schijven dan ook echt verrot of lijkt dat zo
Vroeg ik me dus in het begin ook af. Maar draai nu toch al tijden probleemloos.

• FireSt@rter
Bij mij waren dus of bestanden of hele dirs uit mn Windows weg of heel mn Fat sector was dus verneukt, dat wisselde een beetje. Maar ook met 1010 had ik dus dezelfde problemen

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Problemen met harddisks horen in OM..

Processors, Mobo's & Geheugen > Opslagmedia & I/O Controllers

Lees ook eens de FAQ aldaar, onder het kopje "Mijn harddisk doet vaag" :)

• FireSt@rter
Dit lijkt me nou niet echt een probleem met mn harde schijf ofzo Het probleem komt toch echt ergens anders vandaan

• FireSt@rter
Ik zie trouwens net ook dat 1012 uit is voor de a7v226-e is er misschien iemand die deze al geprobeerd heeft ? ftp://ftp.asuscom.de/pub/...t/Apollo_KT266A/A7V266-E/

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

FireSt@rter schreef op 04 oktober 2002 @ 20:00:
Bij mij waren dus of bestanden of hele dirs uit mn Windows weg of heel mn Fat sector was dus verneukt, dat wisselde een beetje. Maar ook met 1010 had ik dus dezelfde problemen
Is toch echt precies wat ik had. Welke windows versie gebruik je??

[edit] probeer je proc is op standaard settings

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

FireSt@rter schreef op 04 oktober 2002 @ 20:25:
Dit lijkt me nou niet echt een probleem met mn harde schijf ofzo Het probleem komt toch echt ergens anders vandaan
Heb je de harddisk nou wel of niet gecheckt met de tooltjes, zoals aangeven in de OM FAQ? Dan pas mag je vertellen dat het niet aan de harddisk ligt.. :/

Ik kan je iig vertellen dat de uitvalpercentage van de IBM 60GXP relatief hoog is.

• FireSt@rter
Windows XP pro ik heb ook al een andere pro geprobeerd maar dat mocht ook niet baten. Maar ik heb mn Windows nu weer draaien en ik zal eens een nieuwe Bios proberen 1012 en dan mn banken weer volzetten en dan kijken we wel of ie het uithoudt.
p.s. Hij draait al een tijdje op zn standaard settings

• FireSt@rter
BalcusC ik heb deze problemen eerst op mn oude 60gxp gehad en nu zit er een andere schijf in, een nieuwe 120gxp en bijde trouwens gecheckt maar nog steeds dezelfde troubles. Maar zo snugger was ik zelf ook al, anders had ik ook niet gezegd dat het niet aan mn schijven ligt.

Verwijderd

Precies dit probleem had (heb) ik ook enkele maanden terug. Zelfde moederbord, zelfde winkel (ligt volgens mij niet aan de winkel :-)

De Harddisk was zeker niet kapot, het leek meer op het niet juist schrijven van de write back cache door windows xp (pro) bij het afsluiten. Zolang de machine niet gereboot werd niets aan de hand, reboot en 9 van de 10 keer corrupt filesystem.

Biosupdate heeft bij mij niet geholpen. Wat wel leek te helpen was het clearen van de swapfile bij het afsluiten van windows. Dit vertraagt een shutdown aanzienlijk en zorgt dat er geen problemen meer zijn opgetreden. Enkel bij een stroomstoring is ie weer de fout ingegaan door de abrupte stop.

Wat ik er over heb weten te vinden is ongeveer het volgende. Het afsluiten van Windows gebeurd in 2 threads. 1 Thread schijnt verantwoordelijk te zijn voor het schrijven van memory naar harddisk, de andere... geen idee. Maar indien de andere eerst klaar is dan volgt een echte stop en wordt het schrijven niet afgemaakt. Vaak waren het ook de registry files welke het niet overleefden.

Dan heb ik bij de harddisk properties (onder het tabje policies) het vinkje "Enable Write Caching" uitgezet. De machine heeft tot nu toe zonder problemen verder gewerkt (24 om 7) maar een echte oplossing heb ik dus nog niet.

Specs:

AMD XP 1900
Asus A7V-266E Bios 1010
1x 256 DDR PC2100 (merk onbekend)
1 40Gig Maxtor
1 8Gig Fujitsu

(Pc is van een vriendin van me die ik in elkaar heb gezet,
kan helaas op dit moment geen andere specs opvragen)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wel, je had in je openingspost totaal niet aangegeven dat je de schijven had getest met IBM Drive Fitness Test :/

Dit gaat iig terug naar [PMG] :)

• FireSt@rter
Dank je voor je reactie ik zal hier eens naar kijken, maar het gebeurde bij mij dus niet bij het opstarten/afsluiten maar gewoon terwijl ik aan het computeren was, op een gegeven moment sloeg eerst mn muis vast maar dan kon ik mn keyboard nog wel ff gebruiken voor een seconde of 10-15 en daarna zat ie gewoon muurvast. Als ik dan reboote was er dus steeds weer wat weg.

• FireSt@rter
totaal onbruikbaar dus

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

bij mij was het nu ik erover nadenk de combinatie van biosversie en overclocken. Dus ik zou alles standaard zetten (HD's zijn soms gevoelig voor hoge fsb) en bios ver 1010.

Verwijderd

Hmmm, ja die freezes waren er eerst ook. Voornamelijk bij het aanspreken van usb hardware (een gsm 5510, en een usb card reader, de muis heeft een ps2 aansluiting). Na zo'n freeze en dus een noodgedwongen reboot waren de bestanden corrupt. Varierend van registry files tot zelfs de fat zelf. De usb devices worden nu (veiligheidshalve) niet meer gebruikt en sindsdien is enkel bij de stroomstoring het nog eens fout gegaan. De voeding heb ik al eens verdacht van het niet kunnen leveren van voldoende stroom voor de externe devices maar vervangen heeft het probleem niet opgelost. Maar ook een gewone reboot was dus soms fataal vandaar mijn reactie. Ik denk wel dat de oplossing (voor zover die er echt is) in de bios gevonden moet kunnen worden maar ik heb alles van slow tot fast geprobeerd zonder enig verschil. Heb hier zelf ook nog een gelijk moederbord, hier is nog nooit een probleem mee opgetreden. Misschien dan toch een brak bordje ?

Verwijderd

Mijne is van de week overleden, nadat ik de fsb had opgevoerd.

Nu is ie dood (ibm 120 gxp0 voor mij geen overcloken meer.

ojah ik miste ook een system32 bestandje ofzo, nou die hdd was op geen mogelijkheid meer aan de praat te krijgen sniff.

Ik heb trouwens een a7v333 met standaard 0.05 bios geloof ik, en flashen doe ik niet aan want naast dit euvel heb ik geen problemen met de bios.

• noltha
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-07-2025

noltha

Hantam!

Virus misschien??

Ehm... fdisk /mbr

En verder ik heb zelf de A7V266-E met 2 maal 40GB 60GXP's in RAID 0

Totaal geen problemen. Ze moeten i.i.g. genoeg ruimte hebben boven het (ventilatie) gaatje!

Ryzen 5800X3D / RTX3070Ti nvidia / Be quiet Dark base 700

• FireSt@rter
Een virus is het zeker niet aangezien er ook een geheel nieuwe schijf in is gegaan en ook meedere scans gedraaid.
Maar er is weer een lichtpuntje in de zaak a7v266-e : hij doet het weer (ff afkloppen) ik heb mn simms stoelendans laten doen ff van slot gewisseld en de nieuwe BIOS (1012) geflest. En voorlopig zit ik alweer een uurtje of 2 BattleField te spelen, dus heb goede hoop dat mn probleempjes opgelost zijn.
Mijn dank is groot Tweakend Nederland en ik hoop dat het hier bij blijft.
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• FireSt@rter
En daar gaan we weer :(
Zit net weer ff druk te zijn op mn compu, en net weer een beetje vertrouwen in het beesie, kapt dat K#$@E apparaat er weer mee. En weer een hele zooi bestanden beschadigd.
Maar ik heb nu wel een beetje een idee waar het vandaan zou kunnen komen.
Mn USB controller is denk ik gewoon gaar. Het gebeurd nl ook steeds als er meerdere usb apparaten op mn compu aangesloten staan.
Ik heb het nl al een keer gehad toen ik mn XDA aansloot, nu gebeurde het 10min nadat ik mn USB headset en camera had aangesloten.
Dus gaan we maar een nieuw mobotje halen ofzo wordt hier nl een beetje kinds van. 8)7
of zijn er nog mensen met een andere suggestie
Pagina: 1