Toon posts:

[Windows XP] Eigen windows partitie zinvol?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heeft het zin om Windows XP in een eigen kleinere partitie te installeren voor de performance? Dus op die partitie installeer ik geen extra software/games etc.

Ik heb nu een grote paritie (100 gb) , is het beter voor de performance om deze onder te verdelen in kleinere partities? Of maakt het niet zo veel uit?

Verwijderd

Meedere partities op dezelfde fysieke harde schijf heeft voor de performance weinig zin, het blijft immers dezelfde spindel, voor het overzicht daarentegen is het wèl handig:

Je zet je OS op een partitie van zeg, iets van 5 of 10 GB, daar installeer je je OS en je programma's op. Al je data (mp3 tjes, foto's filmpjes, vul maar in) zet je op een tweede partitie. Bij een crash of een re-install hoef je zodoende niet bang te zijn dat je je data kwijt raakt zodra je met een partititoneer prgramma aan de slag gaat.

• Spaceman Spiff
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-12-2025
Voor performance reden kan het zinvol zijn om je OS, programma's en data op verschillende partities te zetten.
Een scandisk met controle op bad-sectors kan op je opstart partitie kan niet vanuit windows zelf, hiervoor moet je herstarten en doet ie dat tijdens het booten. Dan is het wel lekker als dat maar 4gig is ipv 100 ;)

Ik ben er echter geen voorstander van om meerdere kleinere partities te maken. Het is zo lullig als je nog 3gig nodig hebt en maar 2gig vrij op elke van de 6 partities (voorbeeld).
Mijn advies is Windows 4gig (hier kunnen dan ook belangrijke programma's nog bij) en de rest op D:
Als je veel met data aan het schuiven ben, dan kan het handig zijn om nog een aparte data partitie te maken.

• KunDun
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-09 20:57
IK heb Xp wel op een aparte partitie , Hell ik heb ook me appz op een aparte .
Bij mij ziet het er ongeveer zo uit :

C: Xp
D: Games
E: Appz
F: Storage
G: Muziek
H: Back-up

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-09 06:55

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Spaceman Spiff schreef op 04 oktober 2002 @ 19:01:
Voor performance reden kan het zinvol zijn om je OS, programma's en data op verschillende partities te zetten.
Een scandisk met controle op bad-sectors kan op je opstart partitie kan niet vanuit windows zelf, hiervoor moet je herstarten en doet ie dat tijdens het booten. Dan is het wel lekker als dat maar 4gig is ipv 100 ;)

Ik ben er echter geen voorstander van om meerdere kleinere partities te maken. Het is zo lullig als je nog 3gig nodig hebt en maar 2gig vrij op elke van de 6 partities (voorbeeld).
Mijn advies is Windows 4gig (hier kunnen dan ook belangrijke programma's nog bij) en de rest op D:
Als je veel met data aan het schuiven ben, dan kan het handig zijn om nog een aparte data partitie te maken.
Het is wel handig om je OS op een eigen partitie te zetten, denk vooral met het opnieuw installeren van je OS. Het geklooi met back-ups kan overgeslagen worden, wat niet wil zeggen dat het uitgesloten kan worden.
IK moet wel zeggen dat 4 gig aan de krappe kant is, vooral als je van plan bent om met XP te gaan werken. Ervaring heeft uitgewezen dat je met een 10 gig partitie meer speling hebt met het installeren van (grote) programma's.
Windows en Office XP nemen nogal wat ruimte in beslag.

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York