Toon posts:

[RH8]error mounting device

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben vandaag ook maar eens in de duistere wereld gaan kijken die linux heet. Ik heb helaas geen lichtje kunnen laten schijnen:

Systeem:
celeron 450
128 MB pc 100 geheugen
4.3 GB harddisk (IDE)

probleem:
Ik wil dus Redhat 8.0 installeren.
Ik boot van de CD (image gedownload en naar cd geschreven)
kies voor de grafische installatie en klik er lekker doorheen.
Na het kiezen van de packages die geinstalleerd moeten worden krijg ik de volgende foutmelding:

"error mounting device hda2 as /: invalid argument"

Wat ik ook probeer ik blijf die foutmelding houden.
Ik heb gekozen voor de automatische partitionereng --> fout
gekozen voor disk druid --> fout
gekozen voor fdisk -->
Ik heb maar 1 harddisk en de partities zijn als volgt:
HDA1 mountpoint: BOOT type EXT3 size: 102
HDA2 mountpoint: / type: ext3 size:3757
HDA3 mountpoint: type: swap size:251

Ook in het bios ben ik alle instellingen langs geweest Auto, Normal, Large en LBA
Heeft er iemand een idee???

• Fatal-Error
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Kun je in 1 van de andere terminals (<alt-F2>, <alt-F3>, enz) zien wat er precies fout gaat? Heb je de partities wel geformatteerd?

Welcome to the desert of the real.

Verwijderd

Topicstarter
Ik neem aan dat bij de automatische partitionering het in principe goed zou moeten gaan. Dan begin ik met alleen maar lege ruimte.
Ik heb ook met PQ magic de partities aangemaakt en dan met disk druid de mountpoints aangegeven. Helaas, werkt ook niet. Ik zal morgen eens in de andere terminal kijken wat precies de foutmelding is.

Verwijderd

Topicstarter
update van de Linux n00b:

Tijdens de install met fdisk alle partities weg gehaald en de table opnieuw geschreven.
Vervolgens de installatie van redhat automatisch de partities aan laten maken.
verder klikken (packages kiezen, netwerk configureren enzo.)
Dan gaat de installatie de partities formateren en krijg ik dus de foutmelding :

"error mounting device hda2 as /: invalid argument"

In de verschillende consoles is dan te zien:
Console1: assertion 'path !=null' failed'
Console3: exception from waitpid while formatting: 10 no child processes
Console4: ext3-fs: fragsize 4096! = blocksize 1024 (unsupported)

weet iemand de oplossing??

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet de oplossing nog steeds niet. Ik installeer het nu op een andere rag-bak en daar gaat alles oke. Geheugen en harddisk zijn hetzelfde. Zou dus iets met het moederbord(BIOS???) of videokaart te maken moeten hebben

Verwijderd

Mjah, ik stuit hier op hetzelfde probleem, gebruikte harddisk is een 3.2 GB quantum.
p2 400 Mhz, 256 MB ram en dan zelf de partitiegroote aangeven.
Beetje vaag weet ook helaas geen oplossing (nog)

Edit:

Probleem opgelost voor mij althans.
Situatie was als volgt, er zat een 8 GB maxtor in die had ik zowel auto. als manual gepartitioneerd, het mounten ging telkens fout.
Later met een scsi HD van 9.1 GB ging het wel.
Dus oorzaak in mijn geval is dat de 7xxx scsi driver geladen word terwijl deze met een IDE schijf uiteraard niet gebruikt word, blijkbaar veroorzaakt dit een probleem.
Situatie nu aan het installen met een scsi schijf, dus weet niet of het probleem ook over is wanneer er ene IDE inzit en de scsi kaart eruit gekickt word.
Pagina: 1