[Rh8.0]Eth0 wil niet activeren?

Pagina: 1
Acties:

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Ik heb linux 8.0 gister geinstalleerd en het werk allemaal perfect.
Nou heb ik er 2 netwerkkaarten inzitten. Eth0 (is een 3Com Ethernet III Isa) en Eth1 (weet ik zo uit het hoofd even niet). Nou is Eth1 bij mij standaard geactiveerd, maar Eth0 niet. Deze kaart wil ik gebruiken voor mijn Chello. Nadat ik daar dus alle instellingen voor gedaan heb klik ik op activate (hij stond op inactive). Dat was vanacht rond half 1. En nu is hij nog steeds bezig met "activating eth0 please wait" :?. Wat kan ik hieraan doen want het lijkt me niet helemaal goed? De netwerkkaart is wel aangesloten op de modem.

Rest van het systeem

P166
128 Mb ram
2x 4,3 gig hdd

Signature

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-05 21:15
laadt de module voor je netwerk kaart eens via modprobe ofzo....
en kijk dan eens of het wel werkt...

want bij mij hadt hij de verkeerde 3com gekozen.. :+

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
De netwerkkaart die hij gekozen heeft klopt wel...
Maar ik zal het ff proberen als ik thuis ben (zit nu @ stage)

Signature

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-05 10:06

Paladin

Play Ball!

hmz probleem heb ik ook met mijn laptop zit een relatek pcmcia chippie in maar hij detecteerd hemw el maar doet er niks mee
ben al nieuwe kernal aan het installen maar daar loop ik stuk op gebrek ana linux kennis naja maandag maar op me werk ff hulp vragen

Pala is beetje linux n00b

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:26

JJJ

Lijkt wel op een 3c509b. Was ik als linux n00b een half jaar mee bezig om te installeren onder Redhat 6.0 >:)

Iig, bij anderen werkte het door pnp uit te zetten met een dos tooltje van 3com.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
* kick

ik heb net redhat 8.0 op mn laptop gezet en heb een zelfde soort probleem. Ik heb een realtek 8139 pcmcia netwerkkaartje. Tijdens het opstarten zegt ie bij 'bringing up eth0' (oid) in rode letter [ FAILED ]. Maar als ik eenmaal in Gnome ben kan ik wel via de system settings de nic alsnog activeren en gewoon internetten enzo.. maar ik zou liever hebben dat ie automatisch die kaart activeert. Iemand tips?

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:19

Lancer

What the......

Kijk eens in /var/log/messages, daar staat waarschijnlijk waarom de activatie fout gaat (gokje, DHCP?)

(Of via Applications --> System Tools --> System logs)

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• Palomar
  • Niet online
hmz, ik denk dat ik het al snap:
Oct 15 17:27:10 localhost ifup: 8139too device does not seem to be present, delaying eth0 initialization.
Oct 15 17:27:10 localhost network: Bringing up interface eth0: failed
Oct 15 17:27:13 localhost pcmcia: cardmgr.
Oct 15 17:27:14 localhost rc: Starting pcmcia: succeeded
hij initisaliseert zo te zien EERST de NIC en dan pas de pcmcia.. het moet natuurlijk anders om want die nic zit in een pcmcia slot.. kun je die bootvolgorde ook omdraaien? (zal zelf ook ff zoeken hoor :))

Verwijderd

Ja, in /etc/rc5.d zie je S..network en S..pcmcia. Het nummer van network is lager dan van pcmcia. Het zijn beide symlinks naar files in ../init.d/. Gewoon allebei verwijderen en omkeren, en dan is 't goed. Dus dat pcmcia de lage nummer heeft en network de hoge.

• Palomar
  • Niet online
thanx! het werkt :) Ik krijg alleen tijdens opstarten wel een syntax error bij pcmcia, maar het werkt verder wel gewoon.

• Brigitte
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
En voor wat betreft het probleem van de topic starter: ik heb gisteren een bugreport ingediend bij Bugzilla. Ik heb een paar verwijzingen naar hetzelfde probleem gevonden op Usenet (helaas geen oplossing) en iedereen die problemen heeft met het verkrijgen van een IP adres via DHCP heeft een 3Com-kaart (toeval?)
Met dhclient ethX krijg je overigens wel een IP adres. Ik heb daarom dat commando maar in rc.local gezet.

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:19

Lancer

What the......

Hmmmm, curieus, ik heb een flaptop met een Xircom Realport. Op zich "failed" (ok, niet erg netjes) de activatie van het netwerk, maar na het bootproces is de kaart wel up. Dit gebeurt d.m.v. de pcmcia scripts. Blijkbaar bevatten deze dus een fout (de syntax error) m.b.t. 3Com kaarten.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• Brigitte
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Bij mij gaat het om een desktop en het heeft te maken met het controleren van de media state. Ik krijg nl. de melding "no link detected .... check cable?" Samba blijkt het trouwens ook niet leuk te vinden dat eth0 nog niet up is; dus die verhuizen we ook maar weer naar rc.local (zucht).

Verwijderd

Wat moet je doen als je met modprobe de module voor je netwerkkaart niet kunt laden omdat ie zecht dat ie ehm niet kan vinden?

Verwijderd

In dmesg kijken waarom ie em niet kan vinden en/of een andere module gebruiken.

Verwijderd

je ken ook 'lspci -tv' proberen kan je in ieder geval zien of de NIC als PCI device wordt herkend
Pagina: 1