Toon posts:

[EL] Parallele port schakelen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Yoooooooowwww...ben thuis aan het kutten met projectje ik heb alleen 1 probleempje:

ik heb op mn parallele port een relais + transisor + voeding aangesloten om een ledje van 12 volt te laten branden..okay werkt prima! Ik stuur het aan via c++ met _outp(0x378,waarde)....het ledje brandt dan op waarde 2 omdat ie op pin 3 zit :-)

nu ga ik nog een zelfde schakeling aansluiten alleen op waarde 4 (pin3) ..
Ik zet vervolgens met waarde 6 pin 2 en 3 aan..oki werkt prima alles gaat aan.

Het grote probleem: als ik ze apart aan wil zetten werkt het niet!!!
wie o wie kan mij helpen :)

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06 21:40
meer iets voor casemodding en electronica lijkt mij :)

edit:

Move is al aangevraagd

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:58
OM >> CME + Topictitel voorzien van tag.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-11 15:10

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Op welke pinnen zitten je relais aansloten?? D0 en D1? Dan moet je 1 gebruiken voor de eerste relay, en 2 voor de tweede.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Zou jij de source willen posten :P ?

Verwijderd

Werkt dat onder WinXP ? :9 k moet namelijk ook nog eens zo iets maar al die STD progjes vertikken werking onder XP

Verwijderd

Topicstarter
Creepy schreef op 04 oktober 2002 @ 16:50:
Op welke pinnen zitten je relais aansloten?? D0 en D1? Dan moet je 1 gebruiken voor de eerste relay, en 2 voor de tweede.
ehh mn 1e relais zit op datapin 1 das dus pin 2 eigenlijk en die andere op pin 3

maar ik heb er een transistor tussen hange

Verwijderd

Topicstarter
void bestuurlift::etage1()
{
_outp(lpt,2); //rode led aan + motortje
stopLift();
}
void bestuurlift::stopLift()
{ int i,j;

for(i=0;i<=20000;i++)
for(j=0;j<=20000;j++); // delay van ongeveer 5seconden

motorUit(); // motor en rode led uit
groenAan();

}

void bestuurlift::motorUit()
{
_outp(lpt,0x00);
}

void bestuurlift::groenAan()
{
_outp(lpt,4);
}

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-11 15:10

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Verwijderd schreef op 04 oktober 2002 @ 17:05:
[...]

ehh mn 1e relais zit op datapin 1 das dus pin 2 eigenlijk en die andere op pin 3

maar ik heb er een transistor tussen hange
Datapin 1 als in de eerste datapin? (de eerste data pin wordt doorgaans pin 0 genoemd vandaar)

maar goed...

1 = eerste data pin
2 = tweede data pin
4 = derde data pin (nee, 4 is geen tikfout!)
8 = vierde data pin
enz.

pinnen combineren door de waarden op te tellen. Source had je best achterwege kunnen laten hoor...

Ow.. z'n code gaat niet werken onder NT/XP/2000 gok ik (tenzij _outp uit 1 of andere direct port lib komt ofzo). Maar hoe dat op te lossen is met de search goed te vinden., Kijk voor het aansturen van de LPT poort in code ook eens in P&W.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

ehhhm apart schakelen? dus je moet dan een binair getal op de poort zetten wat overeenkomt met de poorten die jij wilt aan hebben.... denk ik.
dus als je pin 1 2 niet aan wilt, maar pin 3 en 4 en 6 wel dan binair 101100, in hexadecimaal: 2C
of pin 1 wel 2 niet 3 niet en 45 wel en de rest niet --> bin: 11001 is: 19h

Of kraam ik nu grote onzin uit? 8)7

Verwijderd

EZMan: je hebt gelijk daarin. Het kan mischien zijn dat een 1 een 0 moet zijn (dus dat de pc ze inverteert), maar daar kom je makkelijk genoeg achter als je de hex. waarde om zet naar binair.
In windows heb je een telmachien zitten, als je die op advanced zet kun je hex. en binair omzetten!!
Maar je zal 't gewoon uit moeten proberen dan kom je er vanzelf achter.
Als je met Google zoekt op "C++ outp lpt" dan moet je toch iets tegen komen waar 't volledig uitgelegd staat.

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:49
Mag ik vragen welke onderdelen je gebruikt? Want ik krijg het niet aan de praat met een 6v relais, bc547a torretje en een voeding (ik zelf denk dat het de voeding is omdat de rest het niet kan zijn :7 )
Maar goed alvast bedankt.

Verwijderd

Topicstarter
ik gebruik een:

-> parallele port (duh)
-> 12volt relais
-> BC 107 transistor
-> pc voeding (los)

Schakelen per stuk gaat prima, samen ook maar als ik ze alle 2 aansluit hoppa dan werkt het niet meer !!!!!

bv ook niet met een simpel c++ proggie
Pagina: 1