ATA100 drive in een Pentium 1?

Pagina: 1
Acties:

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:41
Ik heb een p1 die het nog prima doet als email bak onder Linux, echter een klein probleem: De hardisk is langzaam ter ziele aan het gaan; hij spint niet meer op zonder dat ik hem "aan de gang slinger".

Ik wil graag een nieuwe hardisk hebben in mijn athlon, dit zal een WD1200JB worden waarschijnlijk. Dit levert dan een van de IBM deathstars op als vervanger voor in de P1.

Nu is het probleem: de P1 heeft een intel PIIx3 Pio 4 IDE controller waarop die IBM niet tot zijn recht kan komen en de huidige drive al stevig (50+%) cpu gebruik kan trekken.

Mijn vraag is heeft het zin om hier een Highpoint 371 kaart voor te pakken?
Komt de ata 100 drive daar ondanks het oude systeem beter tot zijn recht? of is de rest van het systeem zodanig limiterend dat het weinig uitmaakt ondanks de betere IDE controller.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ja, dat heeft zeker wel zin. Zo'n ATA100 IDE controller heeft een eigen BIOS en het kan volledig gebruik maken van alle voordelen van UDMA en LBA, waardoor respectievelijk de CPU noemenswaardig wordt ontlast en de harddisk volledig benut kan worden. Ik zie niet in waarom de rest van het systeem limiterend zou zijn: de PCI bus van zo'n P1 is nog altijd 133MB/s snel, wat meer dan genoeg is :)

• Ronald
Okee dan, bedankt!

Jij klinkt heel wat zekerder van jezelf dan een of ander vaag figuur op een IRC kanaal.
(die dacht dat het zo goed als geen zin had)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Verwijderd

Hmm ik heb een umda/ata 133 schijf van maxtor op me intel 440bx en merk dat ie niet heel snel is mobo kan maximaal umda 33 aan. zou zo'n pci adapter ook wat voor mij zijn? en ik vraag me af eigenlijk hoe het bios uitvindt dat de hd aan een pci kaart zit :o

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 04 oktober 2002 @ 15:57:
en ik vraag me af eigenlijk hoe het bios uitvindt dat de hd aan een pci kaart zit :o
Die IDE controller heeft natuurlijk een éigen BIOS :)

Verwijderd

ja dat snap ik maar dan zet je in bios hd detectie uit en laat je een ander extra bios zoals EZ-BIOS ofzo dat ding booten :?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:50

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Dat zal die kaart wel aan het BIOS vertellen :)

En op de controller een auto-detect functie.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-03 12:14
Je hebt 3 mogelijk heden :) :

1. Bios update van je schijf , dat je schijf zegt dat ie zo groot is en niet anders :).
2. Bios updaten van je mobo, maar dit is niet mogelijk omdat je p1 hebt :P. En die gaan meestal tot 32 GIG :D.

Dus of 1 of een extra kaartje kopen, kost je wel weer een pci slot :(.

Verwijderd

Termi schreef op 04 oktober 2002 @ 23:33:
geen probleem toch? hij heeft er vast nog wel 1 vrij :o

[schatmodus]
4 pci's ofzo waarvan 1 pci videokaart schat ik en 1 een netwerkkaart
[/schatmodus]

• Ronald
Termi schreef op 04 oktober 2002 @ 23:33:
Je hebt 3 mogelijk heden :) :

1. Bios update van je schijf , dat je schijf zegt dat ie zo groot is en niet anders :).
2. Bios updaten van je mobo, maar dit is niet mogelijk omdat je p1 hebt :P. En die gaan meestal tot 32 GIG :D.

De schijf gaat perfect werken over de volle 45 G omdat ik er Linux en niets dan Linux op draai ook zonder PCI kaart. Linux maakt een hele grote lange neus met de tong uitgestoken naar de Bios. Mijn servertje heeft een 13G schijf, maar in de bios staat ie op 400MB; als de kernel maar flink vooraan op de disk staat krijg je linux wel gestart.
Mijn vraag was puur performance related en dat lijkt opgelost :)

PCI slot boeit nie, zitten er 4 in en 2 vrij :)

• Ronald
Verwijderd schreef op 04 oktober 2002 @ 23:50:
[...]

geen probleem toch? hij heeft er vast nog wel 1 vrij :o

[schatmodus]
4 pci's ofzo waarvan 1 pci videokaart schat ik en 1 een netwerkkaart
[/schatmodus]
Good guess :P

Geluidskaart is ISA :)

Pagina: 1