Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Klopt dit schema en gaat het ook werken :?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Allereest het schema maar eens:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~oskam011/got/elec.JPG

op de punten waar de positief en negative lijnen bij elkaar komen gaat natuurlijk een kabeltje naar de voeding :)

gaat dit zo werken dat schema :? mij lijkt van wel omdat elk groepje + en - krijgt,

iemand protest :? / ideeen hoe het anders kan :?

t enige wat gelijk moet blijven is 12 volt voeding
en de lampjes zijn 2.4 volt

• piston
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-11 00:14
ik denk wel dat je schema klopt. zoals je zelf al aangaf krijgt iedere groep + en -.
wel opletten als je de ledjes serieel plaatst dat je de + en de - van elk ledje juist hebt => dus telkens de plus van een led aan de min van de volgende led en zo verder doen.

[ Voor 0% gewijzigd door piston op 04-10-2002 13:08 . Reden: typo ]

"Tis better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt."
"If i'm not back in five minutes,... wait longer !!!"

Verwijderd

Topicstarter
piston schreef op 04 oktober 2002 @ 13:07:
ik denk wel dat je schema klopt. zoals je zelf al aangaf krijgt iedere groep + en -.
wel opletten als je de ledjes serieel p^laatst dat je de + en de - van elk ledje juist hebt.
t worden kleine gloeilampjes :) dus dat scheeld weer :)

iemand trouwens een idee hoe ik het makkelijkst de stroom van een stilstaande as naar een bewegend deel krijg :? wat dus om de AS draait :?

As en bewegende deel zijn van kunstof btw

• piston
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-11 00:14
ow had ik effe niet goed gelezen

"Tis better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt."
"If i'm not back in five minutes,... wait longer !!!"

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

met een sleepcontactje

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Verwijderd

Topicstarter
daar dacht ik ook aan,

maar hoe maak je zo iets nou dat het redelijk standhouwd en niet uitvalt oid door slecht contract

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-11 21:22
fiets modden ?

zo ja kun je de as als massa gebruiken

voor de plus zul je iets cratiever moeten zijn

zo nee kun je daar heel mooi lagers voor gebruiken

kunstof busje over de as waar het geheel aan komt
daar 2 lagers op lijmen

plus en min voer je op de buiten ring van de lagers aan
en in het midden kun je ze weer aftappen

Repareren doe je zo.

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 22:39

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

Moet je wel ff opletten dat waneer je de stroom, massa, door de as heen haalt dat ie wel geleid via het lager, als je die gebruikt tenminste, het vet zou nog wel eens de boel tegen kunnen houden :( dan moet je met twee sleep contacten kunnen gaan werken :) , of via inductie natuurlijk, maar dan moet de boel wel enorm hard in de rondte draaien.... :P

blabla

• spok9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:53

spok9

Groen...

Let wel op dat je de lampjes paralel aan elkaar schakelt.... anders branden heeeel fel (voor een korte tijd :P )

Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

tozzke

aka tozzert

spok9 schreef op 04 oktober 2002 @ 21:33:
Let wel op dat je de lampjes paralel aan elkaar schakelt.... anders branden heeeel fel (voor een korte tijd :P )
zelfs dit gaat niet werken... of idd voor heel kort...... aangezien (gloei)lampjes dus nagenoeg geen weerstand hebben.... gaat er "volle sjas" ;) doorheen (stroom dus)
een weerstandje zou op zijn plaats zijn om de 12V naar beneden te brengen

edit:

die spanningen waarvoor die lampjes bedoeld zijn kun je dus niet zomaar optellen om aan 12V te komen....

edit:

ik merk nu dat ik de laatste tijd heel veel "...." gebruik :S

Verwijderd

Tozzman schreef op 04 oktober 2002 @ 21:41:
[...]

zelfs dit gaat niet werken... of idd voor heel kort...... aangezien (gloei)lampjes dus nagenoeg geen weerstand hebben.... gaat er "volle sjas" ;) doorheen (stroom dus)
een weerstandje zou op zijn plaats zijn om de 12V naar beneden te brengen

edit:

die spanningen waarvoor die lampjes bedoeld zijn kun je dus niet zomaar optellen om aan 12V te komen....

edit:

ik merk nu dat ik de laatste tijd heel veel "...." gebruik :S
Tuurlijk niet, een gloeilamp is geen LED. Gloeilampen hebben een gloeispiraal en hun eigen inwendige weerstand (die toeneemt als ze gaan branden). In serie moet werken, als alle lampjes netjes gelijk zijn (maar ik neem aan van wel).

Je kunt de spannigen dus wel gewoon optellen. Bij gelijke weerstand zal er over elk lampje eenzelfde deel van de totaalspanning vallen.

Stroom een draaiend deel in dat moet idd via een sleepcontact. Iets ander zal niet snel lukken denk ik. DAt kan best lang engoed werken hoor, een sleepcontact reinigt zichzelf immers tijdens het draaien.

Verwijderd

WTF is dit? :?

Verwijderd

hahahaha

'tgeeft licht

'tdraait

klinkt leuk toch :P (heb verder ook geen Id... PICS!!!!)

Verwijderd

'hmm :P dan klopt het voor geen meter een elkgeval :P j bent een sleep contact nodig. voor de rest sterkte :D

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11 19:44

virus.elektro

profesionele monitor sloper

ik snap er ook geen bal van. maar volgens mij is het een soort lichtgevende fan ofzo, maar dat weet ik niet zeker. in ieder geval ik snap er niks van. dus weet zo ook niet of het gaat werken. die 2.4 volt kunt kun je volgens mij niet zomaar optellen.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Verwijderd

Mmm. ik snap het wel, tenminste, dat denk ik.
't zijn gewoon acht groepjes van vijf lampjes. De lampjes staan in serie en de groepjes staan parallel.
Het punt is dat de acht groepjes ronddraaien en de 12V-voeding stilstaat.
Sleepcontakten dus..

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-11 17:54

McFizban

Hackito ergo sum.

Je kan gewoon (?) sleepcontacten gebruiken. Het geeft voor een lamje helemaal niks dat 'ie af en toe gedurende een paar ms. geen stroom krijgt. Een lampje heeft flink wat nagloeitijd en je zal er niks van merken.
Merk je het wel, dan is het tijd om je sleepcontacten even schoon te maken.

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

Verwijderd

aaaaaaah :P nu zie ik het, ja het schema klopt :D

gebruik voor het sleep contact 2 coborstels met 2 veerstjes

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10 18:31
Verwijderd schreef op 05 oktober 2002 @ 17:36:
aaaaaaah :P nu zie ik het, ja het schema klopt :D

gebruik voor het sleep contact 2 coborstels met 2 veerstjes
coborstels, ken ik niet.

Ik ken wel koolstofborstels.

Voor vatsoenlijke sleepcontacten en commutators(zoals die zooi totaal heet) zou ik voor een motertje kijken waar je dat uit haalt. Gelijkstroommotors altijd prijs. hoe meer spoelen. Hoe meer lammellen. Hoe minder jij er iets mee kunt denk ik.
Pagina: 1