[RH8] Wil geluidskaart niet zien

Pagina: 1
Acties:

• harlekein
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-05 16:36

harlekein

Creator Owner

Topicstarter
Ik ben nu 2 dagen bezig met het aan de praat krijgen van mijn geluidskaart, maar zonder succes. Het is een onboard kaart, ES 1869.

Via het OSS project kan ik wel de drivers downloaden en de juiste kaart selecteren. Bij de boot staat er dan zelfs ook OK, maar als ik geluid wil afspelen krijg ik of een foutmelding of helemaal niks.

Als ik voor automatisch detecteren kies wordt er niks gevonden.

Onder RedHat 7.3 had ik ook die foutmeldingen, maar wel geluid zonder drivers te installeren. Het werkte erg buggy, maar het werkte wel. Tot ik de driver ging installeren, toen werkte het helemaal niet meer. Maar nu onder 8.0 dus helemaal niks meer.

• slager
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:29
Staan de rechten op /dev/mixer en /dev/dsp goed?

Verwijderd

Dat zelfde probleem heb ik ook met een onboard geluidskaart (SIS) ... Ik zal vanavond eens kijken wat er aan de hand zou kunnen zijn, en eventuele oplossingen hiero posten ;) ( zit nl nu op het werk :? )

Verwijderd

Dat zullen inderdaad wel de rechten op /dev/mixer* en /dev/dsp* wel zijn

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023

• harlekein

harlekein

Creator Owner

Topicstarter
Ik heb dus "chmod 774 /dev/mixer" en "chmod 774 /dev/dsp" gedaan. Moet dat sterretje er ook achter? Is het niet zo dat voor alle subbestanden hetzelfde geldt?

Verwijderd

chmod 774 werkt hier bij mij niet, als ik chmod 777 doe werkt het WEL tenzij ik in de groep audio zit, probeer dus eens "chmod 777 /dev/mixer*" en "chmod 777 /dev/dsp*"

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

chmod 777 /dev/geluidsbla is wat overdreven, dat maakt je sounddevice ook executable, daar heb je weinig aan. 666 zou dan beter zijn.
En het is netter om ze 660 te maken, en dan van de group audio, en iedereen die geluid wil maken op jouw computer in de group audio te zetten.

Doe eens "cat /proc/kcore > /dev/dsp", als root (waarschuwing: kan herrie maken, zet volume zacht. Is af te breken met ctrl-c), en post dan eens wat er gebeurt (niks, herrie, foutmelding...)

• harlekein

harlekein

Creator Owner

Topicstarter
Ik heb de rechten dus op 660 gezet.

En cat /proc/kcore > /dev/dsp ben ik nu aan het uitvoeren. Ik krijg dus een ruis op verschillende tonen met wat geluiden die me doen denken aan toen ik nog op mijn 56k modem zat.

Het is nu afgelopen en ik krijg te zien:
code:
1
cat: write error: Input/output error

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Dan werkt geluid in ieder geval tot op zekere hoogte.
Zorg dat /dev/dsp en /dev/mixer van root:audio zijn, zorg dat je zelf in de group audio zit (controleren met "groups" of "id"), en probeer met XMMS of mpg123 ofzo eens een mp3tje af te spelen oid.

Kvind die input/output error wel apart btw, heb ik nog niet gezien op een sound device :P

Verwijderd

Kan op IRQ conflict duiden oid.

edit:
Maar kan natuurlijk ook aan het bestand liggen dat je probeert af te spelen. :D.

• harlekein

harlekein

Creator Owner

Topicstarter
Ik kijk net in de User Manager van Red Hat en ik zie helemaal geen audio group staan. Ik heb het filter wl uitgezet en ik zie wel alle bestaande groepen.

Ik heb nu wel zelf een group audio toegevoegd met als members de root en ik zelf. Maar ik geloof niet dat het zo simpel zal zijn, omdat audio al een system group hoort te zijn. (Toch?)

• harlekein

harlekein

Creator Owner

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 oktober 2002 @ 12:38:
Dat zelfde probleem heb ik ook met een onboard geluidskaart (SIS) ... Ik zal vanavond eens kijken wat er aan de hand zou kunnen zijn, en eventuele oplossingen hiero posten ;) ( zit nl nu op het werk :? )
Heb je al iets gevonden?
Pagina: 1