abit kt7 en dma enabled

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• eppo666
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:33
ik heb een abit kt7 en een amd 900 t-bird
met 4 ide devices en wel:
prim.mast.quantum 20.4gig hd,
prim.slave.samsung 15.3 gig hd,
sec.mast.pioneer dvd114,
sec.slave.hp 9110 cd burner,
wat is nou het geval als ik de dma van mijn hd's op enabled zet in win 98 en/of me dan heb ik spontane lock ups.
ik ben dus bijv. aan het surfen en ineens loopt alles heel langzaam en brand het lampje van de hd terwijl hij niet aangesproken word
zet ik het dma op disabled nergens geen last meer van.
ik heb al de laatste versie van de via 4in1 driver gedownload,helpt ook niet.virus scanner al uitgezet,helpt ook niet.
het enigste wat helpt is dma disablen.
en dat sucks want gaat min hd performance eraan.
iemand een idee.ik hoor het graag.

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-08 14:23
dma is niet heilig ofzo hoor.....als het beter zonder werkt is dat ook goed....missch licht aan je geheugen.
Wat is trouwes dat via4in1 driver ?
hebbie daar een linkie van ofzo ? (PLZ!:))

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:56
Die VIA drivers kun je halen van www.viatech.com :).

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-08 14:23
oh...dus het zijn geen special drivers voor de abit kt7 ?

Verwijderd

Gebruik je wel de kabel die bij de kt7 werd meegeleverd? Ik gebruikte een oude en had hetzelfde probleem onder ME. Toen ik de kabel had vervangen was het probleem verholpen.

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde probleem.

Heb het dus maar uitgezet.

• enrico670
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-07 17:02
Ik heb ook de abit kt7 en heb 4 ide dingen in m`n kast hangen, HD en dvd speler Dma aan, en m`n zip en m`n brander uit.
en het werkt perfect.

• eppo666
oke bedankt voor de reacties.
ik heb mijn dma gewoon gedisabledmaar er zijn begrijp ik nog meer mensen met dit probleem.

Verwijderd

Hmz ik heb hetzelfde mobo de kt7 noraid :)

een maxtor 8,7 gyg
een maxtor 20,4 gyg

als ik dma op de 20,4 gyg hd aanzet loopt alleen deze vast die 8,7 blijft fijn werken.

ik ben nu dus aan het meelen met maxtor (ook nog iemand van onze clan zelfde probleem)

mischien is het een kwestie van firmware upgraden :) dat zoun mooi zijn anders door de ramen van maxtor gooien klotezooi :(

ik laat meer weten als ik meer weet ;)

Verwijderd

Duidelijk. Ik heb dus het zelfde probleem. Ik had een KT7 gekocht. Werkt allemaal perfect met me quantum 6Gb schijf. Een maand later koop ik een 15Gb Maxtor ATA66/100 schijf. En installeer dat ding als Primaire SLAAF.... systeem ziet hem prima... partitioneren en gebruiken maar.

Ik heb direct wat data van me 6gb schijf naar die 15gb schijf gekopieerd, maar na een 50mb ofzo hangt me hele systeem. Daarna een bauw scherm (ik draai win2k). Dus ik maar resetten. Maar hij blijft het doen als er veel data naar die schijf gaat. Zelfs bij het opnieuw installeren van windows 2000 op die schijf terwijl hij alleen in me systeem hangt op de primaire MEESTER.... en me CDrom op de secundaire ide poort.

Ik word er dus nu zo langzamerhand gek van. Ligt het aan de Maxtor of aan het Abit Bord??

Ik begrijp dat er dus een oplossing is door DMA uit te zetten, maar het zou toch moeten werken gewoon... iemand een andere oplossing ??

TIA

Verwijderd

Toch wel vreemd hoor. Dit werkt bij mij uitstekend op een KT7-RAID ( Raid staat disabled)en Duron600@850

primair :
WD-Expert 7200 rpm 18GB master
Maxtor 7200 rpm 15GB slave
beide op de meegeleverde UDMA66 kabel, UDMA 66 staat aan in BIOS/Windows. Ook gecheckt of het ECHT werkt... (WD moest met programmatje UDMA66 aangezet worden eerst)

secundair :
WD 6.1 GB op UDMA33 master
Aopen CDrom slave op PIO mode 4
Beide op een normale ide kabel

Voor alle 4 DMA aan in Windows98SE...

Weten jullie zeker dat
1) de UDMA66 kabel naar het mobo goed zit ? (Lees in het manual hoe de kabel moet zitten. Errug belangrijk.. En je mag me niet slaan als je dat allang wist :) )
2) Dat in de BIOS bij de CD/DVD de UDMA op DISABLED staat? Dus je hoeft niet de hele DMA uit te zetten, alleen in de BIOS voor de CD en/of DVD..

De VIA 4in1 drivers heb ik in Windows de DMA aan laten zetten voor alle devices. Ik ben lui, hoef ik het zelf niet te doen.. >:)

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:44

Opa

Nu Multifocaal!

Eppo, heb je ook de NIET-laatste 4 in 1 geprobeerd? De 4.25 schijnen buggy te zijn en ik gebruik ze dus niet. Probeer ze eens te verwijderen met de installatietool en dan de 4.24 installeren. Enne, de Miniport driver moet je niet installeren op dit bord.

Hooi, waarom heb jij niet je harde schijven op IDE3 en 4 staan als master? Ook als je geen RAID constructie bouwt kan je die controllers gewoon gebruiken als ATA100, met de dikke kabel. Gewoon de Highpoint drivers installeren, de Boot volgorde in het BIOS veranderen, in het Highpoint BIOS checken of de goede poort bootable is en de kabels omsteken.
De CD en CDRW sluit je gewoon als Master op IDE 1 en 2 aan.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

Verwijderd

Je hebt wel de blauwe connector van de meegeleverde IDE kabel in het moederbord zitten?

Verwijderd

Victor, precies :) DAT is het volgende project. Eerst ander geheugen (had oud 10ns64Mb goed maar langzaam, + 64MB8ns die het na een burnin test begaf..) en nog veeeeel meer uitzoekwerk.. upgraden naar KT7+Duron heeft wat gevolgen hah! >:)

Maar correct,
ik wil niet beide 7200 rpm schijven op dezelfde kabel hebben. Maar dat was effe makkelijker. Ik moest ook nog zorgen dat m'n NT4 goed werkte..
(DualBoot Win98SE/NT4Workstation+fat32 driver)

Voor ik naar de IDE 3/4 ga wil ik eerst alle bugs uit het systeem hebben, alle OC en tweak grappen afgerond hebben.. en dat moet ik nog effe 20GB backuppen :Z

Ach ja.. de donkere dagen voor kerst komen eraan, heb ik wat te doen :D

• Opa
  • Laatst online: 09:44

Opa

Nu Multifocaal!

Lijkt mij een perfecte kerst. Enjoy! :)

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 14:18
Op een ata66/100 schijf die aan een 66/100 controller hangt, MOET een ata66/100 kabel. dat is een kabel met een grijze zwarte en blauwe connector met 2x zoveel draadjes eraan.

• thijsc
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-12-2023
Ik had dezelfde problemen met mijn KT7 zonder RAID en een quantum LCT 20.4 gig schijf.

Op Ata-66 hangt ie regelmatig. Als ik echter een normale IDE kabel gebruik en de schijf dus op ATA-33 draai gaat alles prima. Het verschil in performance is toch minimaal

• eppo666
ik draai op de .24 versie van de 4in1 driver,
ik heb allen de miniport driver wel geinstalleerd.
ik zal eens kijken wat hij doet als ik die deinstalleer. thanks for the tip victorvo.

kabels zitten goed.

en begrijp me goed mijn systeem crashed niet,maar alleen trekken de hardisken alle cpu capaciteit weg terwijl ze niet aangesproken worden.

Verwijderd

Zelfde probleem hier.

Mobo: Abit KT7 (max. ata/66)
HD: Maxtor 20.4 GB DiamondMax VL30 ATA/100

heb met een Maxtor proggie de HD zelfs op ata/33 gezet, en nog problemen

Ik krijg alleen netjes een blauw scherm met "disk write error" ipv een lockup

als ik dma uitschakel heb ik totaal geen problemen

iemand met een asus 7va (ofzoiets, kt133) heeft hetzelfde probleem,

ligt niet aan de bekabeling,
heb ook met en zonder die 4-in-1 driver probeerd, en nog steeds problemen

valt mee dat veel mensen geen DMA aan hebben (dma uit is de HD veel langzamer) anders waren er veel mee problemen

het begint echt te irriteren moet ff een oplossing hebben

Verwijderd

Uhh er staan Nieuwe Biossen op de ftp site van Abit. Voor de HPT controller, met nieuwe drivers. (Geen nieuwere KT7-BIOS, zit gewoon de UL versie in).

Kijk bij de BETA sectie. 3 stuks die niet beta zijn en 1 wel beta. (K'gebruik nu lekker de beta, kamme niet bommen :) )

Bij de txt files staat dat o.a. de bugs met 2 hd's en sommige Maxtor modellen zijn opgelost >:)

• sebasel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 12:14

sebasel

Het doel : een PORSCHE993turbo

ik haal vandaag een nieuw exemplaar KT7raid ligt op het postkantoor heb deze problemen al veel eerder gehad en heb het bord terug gestuurd en gezegd dat hij niet goed is krijg nu een nieuwe ben benieuwd of deze het ook heeft

www.sebastiaanvanbaarsen.com

• sebasel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 12:14

sebasel

Het doel : een PORSCHE993turbo

dir moederbord heb er geen problemen mee tot nu toe :)
is dus beter dan die eerste :):):)
loopt nu al 950Mhz (duron 700)
(en heb nog geen vage foutmeldingen gehad en sandra drivebenchmark is ook gelukt (vorige mb lukte dat niet:(

dus ik ben voorlopig erg blij met dit nieuwe bord
zal eens kijken welke bios hier in zit;)

www.sebastiaanvanbaarsen.com

Verwijderd

Het is dus duidelijk.

Maxtor ATA66/100 schijven en ABit KT7 en KT7-RAID combo's geven problemen.
Vooral in combinatie met andere ATA33 apparaten.

Ik kan perfect werken met mijn systeem als ik alleen die ene Schijf gebruik, maar zelfs als ik een grote stapen bestanden van een CD naar m'n HD kopieer locked me systeem of geeft het een blauw schem met de melding "KERNEL_STACK_INPAGE_ERROR".

DMA is dan misschien niet HEILIG... het maakt die schijf wel sneller, daar betaal je ook voor. ERGO... HET MOET GEWOON WERKEN, OF ALS WARNING OP DE ABIT EN MAXTOR SITE STAAN....

Al dat gekloot met biossen, VIA drivers... ik word er ziek van. Het heeft allemaal niets geholpen. Ben door het vastlopen al redelijk wat bestanden kwijt geraakt, omdat er iedere keer na een crahs, lost chains worden gevonden en als SHIT terug worden geschreven... ergo... oude bestanden zijn niet leesbaar meer. En maar voor een deel gekopieerd.

Als iemand DE oplossen heeft, laat hem of haar naar voren komen en ons met die oplossing verblijden. Maar kom nou niet met och het is alleen ff de dma uitzetten.. want dat is geen oplossing, maar een verbandje op een wond die niet wil helen !!!

Hoop dat er niet iets goeds komt....

Da'Josot

Verwijderd

Ik heb een oplossing (bij mij dan),

Systeem:
Mobo: Abit KT7 (max. ata/66)
HD: Maxtor 20.4 GB DiamondMax VL30 ATA/100

Ik zou dus maximaal op ATA/66 moeten draaien, dit werkt helaas niet door de Disk Write Errors.

Ik heb met een proggie
( http://www.maxtor.com/products/diamondmax/techsupport/technicalprocedures/21009.html )
mijn HD ingesteld op ATA/33.
Dit geeft nog steeds problemen.

Nu heb ik een 40-conductor kabel ipv 80 erop aangesloten, EN NU WERKT HET WEL.
80-conductor hoort downward compatible te zijn, dus zou wel moeten werken, zelfs beter moeten werken.
Ligt bij mij dus misschien aan de kabel, maar als ik DMA uitschakel doet die 80 cond kabel het ook, alleen zonder Errors.

Ik heb met HDTach
( http://www.ocshoot.com/file/hta.exe )
als score:
Random Access Time: 15,8ms
Read Burst Speed: 29,9mbps
Read Speed max.:27270.0kps
Read Speed min.:19820.0kps
Read Speed Average:25870.5kps
Cpu Utilization: 4.9%

Maar met Sisoft Sandra krijg ik iets heel raars,
Had eerst een Versie 2000 ofnogwat
had toen iets van UDMA/33
Na wat HD testen door bios settings te veranderen en weer terug te zetten (dus eigenlijk niks veranderd) ging ik ff Sandra updaten.
en nu krijg ik:
http://www.geocities.com/ccyybbeerr2000/drive.jpg

dus UDMA/100!!
met de volgende instellingen:
-40 conductor kabel (dus voor max ata/33)
-Maxtor HD ingesteld op ATA/33 met proggie
-Bios geeft ATA/33 aan voor HD
-Windows op DMA

klopt dus niet echt lijkt me

Verwijderd

Mijn problemen zijn over door
http://viahardware.com

Verwijderd

MicroSlof heeft een patch voor Snelle HD's en Snelle CPU's. Doe Windowsupdate online...

• jaspov
  • Laatst online: 10:50
voor diegenen waarbij ide devices crashen met dma:

zeker een soundblaster live?

• bastichelaar
  • Laatst online: 21-08 19:42
Heb zelf ook SB live + KT7a (bios YH) + D700 en geen problemen! ATA 66 superstabiel!

Verwijderd

Hmm dis een hele oude topic, zie zelfs mezelf er nog in voorbijkomen :)

Anyway ik heb geen soundblaster live. Je theorie klopt dus niet.

• jaspov
  • Laatst online: 10:50
theorie staat nog steeds, alleen is de sblive niet de enige veroozaker blijkbaar.

Inderdaad oud topic. Ik heb veel gezocht hier en op boards elders.

Inmiddels ook een (definitieve?) oplossing

Installeer de via 3.11 busmaster drivers en kies miniport. Alles stabiel hier onder w98se.

Ook de 3.11 VXD geprobeerd maar die crasht nog wel. En die krijg je bij de 4in1 installatie.....

hoop dat het jullie kan helpen

groeten
Pagina: 1