Toon posts:

Authenticatie bij wireless netwerkje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
(weet niet zeker of dit topic hier of bij troobleshoot thuishoort, indien verkeerd geplaatst mijn excuus)

Ik ben van plan een wireless-netwerkje (802.11b) op te zetten tussen mijn PC en laptop. Probleem is alleen dat de beveiligingstructuur mijn niet helemaal duidelijk is. Mijns inziens moet ik met twee aspecten rekening houden:

1. afluisteren van communicatie
2. authenticeren van communicatiepartner (toegang tot systemen)

In het eerste punt wil ik me op dit ogenblik eigenlijk nog niet in verdiepen, geizen ik geen vertrouwelijke informatie verstuur. Anderzijds is het misschien ook wel belangrijk omdat er ook communicatie plaatsvindt t.b.v. de authenticatie.

Het tweede punt vind ik erg interessant en is mij totaal onduidelijk. Ik weet dat er een encyptie toegepast wordt (128bit symmetrisch) maar is dit gebaseerd op het "dubbelzijdig SSL"-principe? Zo ja dan is de authenticatie mij wel enigszins duidelijk, echter zal dit niet ten goede komen van mijn communicatiesnelheid. Eigenlijk vermoed ik dat de wireless-encryptie niet gebaseerd is op zowel a- als symmetrische encryptie. Ik wilde zelf eigenlijk certificaten gebruiken om mijn laptop te authenticeren, maar ik weet eigenlijk niet hoe en of dit wel haalbaar is. Misschien is er een voldoende veilige alternatieve oplossing mogelijk middels een firewall, maar waarop moet ik dan filteren?

Alle opmerkingen en tips zijn welkom.

• Ro_meo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:31
Ik neem aan dat je dit wilt doen middels een Access Point (AP) ?
Zo ja, dan worden de manieren van beveiligen etc. ook door het merk/type AP beinvloed..

iOS N3rd

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move > NT
Is nog niet eens zo lang geleden een soort gelijk draadje over geweest in NT, miosschien heb je er wat aan)

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Topicstarter
davar schreef op 04 oktober 2002 @ 11:44:
Ik neem aan dat je dit wilt doen middels een Access Point (AP) ?
Zo ja, dan worden de manieren van beveiligen etc. ook door het merk/type AP beinvloed..
Nee eigenlijk niet. Wilde een PCMCIA-kaartje in laptop plaatsen en een USB-adapter voor mijn PC. Dit zodat ik beiden makkelijk mee kan nemen en op andere PCs kan aansluiten.

Het merkt heb ik nog niet bepaald eigenlijk (zat zelf te denken aan Belkin), echter wilde ik er in de eerste instantie niet tè veel geld aan uitgeven omdat het voor mij ook meer een mini-leertrajectje en spelendingetje is. Niet voor professionele doeleinden ofzo. Desalniettemin vind ik de authenticatie van de communicatiepartners erg belangrijk, ook uit interessen omdat ik zelf veel met Public Key Infrastructure (PKI) bezig ben.

Ik heb die vorige topic opgezocht echter (misschien niet de juiste) werd t.a.v. authenticatie het mij niet veel duidelijker.

Verwijderd

Zoek eens op WEP

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Als ik op mijn WiFi kaartje probeer om authenticatie the configureren op een Ad-hoc verbinding, zegt mijn Windows:
IEEE 802.1x authentication can only be enabled in Access Point networks that use Wired Equivalent Privacy (WEP) network keys for data encryption
Als je zoiets wilt moet je dus òf een Access Point aanschaffen òf gaan knutselen met VPN of IPSEC over je Wireless verbinding.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Het is mij nu duidelijk. Heb de oude berichten hier nagekeken en met deze info. nog even internet opgegaan. Bedankt voor de verheldering.
Pagina: 1