[XP] Meedere kopieen van één XP op je HD

Pagina: 1
Acties:

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Hoi! Kunnen jullie me vertellen of het werkt als ik via partition manager of ghost mijn hoofd-partitie van XP (C:) ook naar 2 andere partities (D: en E:) kopieer en na afloop de boot.ini op C: aanpas?

Krijg ik op deze manier 3 onafhankelijke XP partities, of komen er op deze manier toch (ongewenste) verwijzingen naar de C:-partitie op D: of E: terecht?

Sommige applicaties installeren automatisch op de C-schijf, maar dat is met een beetje oppassen wel te voorkomen..

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

kan op zich wel, moet je even bij Microsoft KB zoeken want je moet ergens (in het register of in de boot.ini ofzo) de driveletter aanpassen. Immers, als een C: installatie van XP verplaatst / gekopieerd wordt naar D:, dan deugt de systemroot letter niet meer.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• mennoo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:22
je kan dan het beste gebruik maken van een bootmanager, dan kn je bijvoorbeeld als de c schijf opgestart wordt d,e,f, hidden maken.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Je kunt het best gewoon xp even nog twee keer installeren.
Dan weet je zeker dat het goed gaat.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Thanks voor jullie replies... ik ga alles wel even testen...

>Je kunt het best gewoon xp even nog twee keer installeren.
>Dan weet je zeker dat het goed gaat.

tja, eerst XP Home, dan XP Prof Update, dan SP1, dan tunen en standaard applicaties installeren en dan alles drie keer na elkaar? Hmm... dan probeer ik liever wat andere oplossingen :)

Verwijderd

Gaat niet werken. Windows heeft drive-letter verwijzingen voor oa. de profielen, en de lokatie van de pagefile. Die gaan dus op de verkeerde partitie gezocht worden.

Niet doen dus. Gewoon opnieuw installeren.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

max_kool, daar is dus wel een oplossing voor ...
kga wel ff graven in de MSKB :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Klopt, een tooltje van Partition Magic kan deze truc voor je uitvoeren (de naam schiet me even niet te binnen, sorry).

Maar denk hierbij wel aan alle padverwijzingen die ook in je applicaties kunnen zitten. Is een hele klus om dit 100% voorelkaar te krijgen. Het is mij nog niet gelukt om dat voorelkaar te krijgen. Heb de moed dan ook opgegeven.

succes, iig.

En niet geschoten is altijd mis, toch?

Hoe meer apps, hoe ingewikkelder het wordt.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

ik heb het inderdaad ook eens gedaan met Win2K en een bootmanager
een keer win2k installeren, daarna ghosten

1) met de bootmanager en een partitionmanager (XOSL en Ranish naar ik meen) drie partities voor Win2K gemaakt
2) in de bootmanager instellen dat de andere partities hidden worden als je een Win2K opstart
3) Win2K installeren op de eerste partitie
4) Deze installatie ghosten
5) Booten via bootmanager naar 2e partitie
6) Ghost naar die 2e partitie zetten
7) Idem voor de 3e partitie

Dan heb je dus drie Win2k installaties waarbij iedere installatie gewoon zijn eigen C: drive heeft en de andere installaties niet kan "zien" in de verkenner

Verwijderd

WMWare is voor dit soort situaties een uitkomst. Geen dualboot ellende. Het creert een of meerdere extra instances van Windows XP of een van de vele andere besturingssystemen (waaronder linux) onder Windows XP host os. Of nog beter Linux als host operating systeem met Windows XP als guest operating systeem.

http://www.vmware.com

Cheers,
Underscore

[Edit]
Over de voors en tegens kunnen we natuurlijk wel een apart topic openen... ;)
Dit valt denk ik buiten de scope.
Wel goed punt Limoentje.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

vmware *kan* een oplossing zijn, maar is relatief traag, niet handig voor games, audio, video ...

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

Kan prima hoor.

Zorgen dat steeds maar 1 van de twee zichtbaar is. Als je winXP kloont naar de 2e partitie, moet je wel ff zorgen dat de boot.ini wordt aangepast dat ie naar de juiste partitie verwijst. Beide winXP installs toegankelijk maken d.m.v. een bootmanager.

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

Verwijderd

Yep dit kan inderdaad. Via Bootmagic van PowerQ. (onderdeel van PQmagic).

Wel heb ik de ervaring gehad dat als ik een user aanmaakte in installatie A deze plots ook in installatie B stond. De paritities waren keurig hidden voor elkaar, wel een gezamelijke data partitie. Ook stond soms geinstalleerde software in de lijst van de andere installatie, terwijl de software niet geinstalleerd was.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 oktober 2002 @ 14:06:

Wel heb ik de ervaring gehad dat als ik een user aanmaakte in installatie A deze plots ook in installatie B stond. De paritities waren keurig hidden voor elkaar, wel een gezamelijke data partitie. Ook stond soms geinstalleerde software in de lijst van de andere installatie, terwijl de software niet geinstalleerd was.
bovenstaande probleempjes zijn voor mij precies de reden om maar liever gewoon met de hand een tweede OS toe te voegen.

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

Verwijderd schreef op 04 oktober 2002 @ 14:06:

Dat probleem heb ik ook gehad, maar dat heb ik na veel geworstel weten uit te zoeken:
Dit gebeurt er dan:
* beide winXP's hebben dezelfde info in hun boot.ini staan, dus (disk(1), partition(1) ofzo. Tijdens opstarten let windows hierop, maar als ie eenmaal in windows is, wordt de windows directory in de actieve partitie gebruikt. Dit hoeft dus niet dezelfde te zijn, het eerste opstarten kan dus vanaf hidden partitie #1 gaan, het verdere draaien van programma's vanaf de zichtbare partitie #2.

Dan heb je dus wel een probleem, want beide winXP installs zijn dan verweven, en dat haal je niet zomaar meer uit elkaar :(

Oplossing: Zie boven, dan werkt het wel. Als je dus een kloon van de winXP partitie #1 maakt, en deze als 2e partitie neerzet, moet je _eerst_ deze tweede winXP opstarten d.m.v. de recovery console. Dan daarmee de boot.ini aanpassen zodat daar ook partitie #2 vermeld staat. Pas dan kan je veilig de beide winXP installaties normaal opstarten, eventueel gemanaged door Bootmagic.

Affijn, het lijkt moeilijk, maar in feite komt het erop neer dat je na het klonen alleen even de boot.ini info moet corrigeren en het werkt. B)

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

Pagina: 1