Toon posts:

Bij starten W98 wordt gks.exe aangemaakt ...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bij starten W98 wordt gks.exe aangemaakt en automatisch in de startup geplaatst.

Ik kan vaststellen dat het een icoon (rechtsonder) weergeeft. Op een of andere manier maakt het via mijn PC (met succes) zelf contact met het bedrijfsysteem (AS400) van mijn werk middels router en ISDN toegang.

Bij onderzoek vindt ik ook twee bestanden Cmta.exeen uqvakfq.dll in Windows\sytem en in Windows\Applog\ het bestand Cmta.lgc welke dezelfde datum/tijdstempel hebben als gks.exe (3-10-02; 9:06)

Verwijdering van alle vier bestanden (met DOS) levert niet het gewenste resultaat op.
Alle 4 worden weer automatisch aangemaakt met bovenstaande datumstempel.

Virusscanner levert niks op; bestanden worden niet als virus herkend.

Vragen: :? :?
a. Wie weet wat voor toepassing dit is (spyware?; hackersware?)
b. Wat doet het precies?
c. Welke toepassing maakt deze 4 bestanden aan? :?
d. Hoe voorgoed te verwijderen?

Verwijderd

hmm.. misschien effe ad-aware draaien om te kijken of het spyware is.

heb je een firewall?? kan je zien of het via internet iets wil doen.

ken het verder niet trouwens. :?

probeer anders bij het opstarten even F7 (of welke het ook was dat je in dat win98 opstart menu komt) en selecteer daar "bevestigen van elke stap" (of zoiets) dan kan je per stap kijken wat er gebeurd en misschien zie je zo welk programma iedere keer die bestanden aanmaakt!

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2002 10:34 . Reden: effe wat meer id-tjes ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee, draai geen firewall!

F8, probeer ik als weer thuis ben.

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 16:37
controleer ook even de startup van je register:
local machine\software\microsoft\windows\currentversion\run of runservices
Hierin word vaak een bestandje aangeroepen, die de andere bestanden e.d. weer terug zet.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:29

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Oke hier bij vertel ik je dat je het BUGBear virus hebt. Kijk voor meer info op www.virusalert.nl .. geen geintje!

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

Topicstarter
Hallo The Real Falcon: Dat was ook mijn eerste gedachte, daarom dat ik ook direct de virusscanner van Housecall heb gedraaid. Resultaat melding: geen virus te vinden.
Ik ga wel de fix downloaden. Bedankt.

Hallo RemcO: Ik ga het checken / hoe zie ik dat zo'n bestandje dat doet? Bedankt.
Pagina: 1