P4 + Win98SE: framedrops, HDD kwijt/tikt

Pagina: 1
Acties:

• Maximum_Overkill
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-07 08:43

Maximum_Overkill

Merry Winter-een-mas!

Topicstarter
Kheb net (ongeveer 2 week terug) een nieuw systeem gekocht, met een nieuwe kast. Nu kon ik met m`n bestaande ATA100 kabels de lengte tussen de 2 hd`s niet overbruggen. Dus heb ik er m`n oude ATA66 kabels er in gedaan. Nou heb ik gisteren nieuwe en langere ATA 100 kabels gekocht en die er in gedaan. Maar nu heb ik dat ie m`n Primary master (de IBM 60 GIG HD) niet meer pakt. En als ik de 60 gig wel wil gebruiken moet ik eerst m`n 2e hardeschijf er uit trekken. Maar dat is nog niet zo eens het grootste probleem.

Het systeem heeft me genoeg gekost maar de prestatie`s die ik er voor terug krijg zijn miniem. Onder GTA 3 tikt hij en hoor je de HD flink bijladen en dat onder 1024x768@32. Terwijl m`n kameraad met een Duron 900 en een Geforce 2 MX wel GTA 3 soepel kan draaien op 800x600@32. Grandprix4 daar haal ik maar 25 FPS op 1024x768@32. UT 2003 (Beta build 927) vliegen de frames ook van 100 naar 25 en weer naar 120 en dan een tijdje op 10 of 30. En dat op 1024x768@32. Terwijl ik onder 3Dmark2001 SE een score haal van 11000. ik draai Windows 98 SE. Dat zou toch niet zo heel erg veel uit moeten maken want ik heb een kameraad met een vergelijkbaar systeem en die doet alles wel op hoge frame`s en lekker snel.

Ik baal hier wel wat van, ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

specs |Abit Fatal1ty AN8 SLI| AMD 64 3500+ | 2x 512 MB DDR 433 Kingston HyperX| WD 200 Gb 8MB 7200RPM | Plextor PX-708A| Toshiba SDM-1502 DVD-ROM | Soundblaster Audigy 4 | XFX Geforce 7950GX2 XXX | Princeton 19" TFT

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Ben toch bang dat je besturings systeem de bottelneck is, maar hierin kan ik me vergissen Met zo'n systeem win98 draaien is |:( imo daarop draait win2k of winXP naar mijn mening stukken beter. Wil je dat uittesten maak dan met bv partitionmagic een gedeelte vrij op je hdd en leen van een vriend die winXP heeft ff de CD Instaleer winXp op de vrijgemaakte ruimte (30 dagen te gebruiken) en test dan of de performance verbeterd is dat het geval koop winXp dan en haal win98 eraf je weet dat dan dan het probleem is wat volgens mij wel het geval is.
Ik ben trouwens heel erg benieuwt wat jou beweegredenen zijn om op zo'n 'dreamachine' nog een 5 jaar oude OS te draaien die daar absoluut niet voor gemaakt is :?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Probeer in ieder geval eens een ander OS dan Win98SE. Er zijn gevallen bekend dat Win9X het niet zo lekker meer doet op 'supersnelle' systemen. Win2K/XP zijn aanbevelenswaardig. WinMe kan nog mee door (alhoewel, wel om het half jaar ofzo even verversen :+ )

Wat betreft de HDD bekabeling: zijn ze zeker weten wel goed aangesloten? Blauwe connector op mobo, etc.. en het liefst de jumper instelling Cable Select gebruiken. Anders is er duidelijk sprake van een gare kabel.

Edit: ik heb even de titel gewijzigd, aangezien de HDD niet het primaire probleem is ;)

• Maximum_Overkill

Maximum_Overkill

Merry Winter-een-mas!

Topicstarter
Slaiter schreef op 04 oktober 2002 @ 08:42:
Ben toch bang dat je besturings systeem de bottelneck is, maar hierin kan ik me vergissen Met zo'n systeem win98 draaien is |:( imo daarop draait win2k of winXP naar mijn mening stukken beter. Wil je dat uittesten maak dan met bv partitionmagic een gedeelte vrij op je hdd en leen van een vriend die winXP heeft ff de CD Instaleer winXp op de vrijgemaakte ruimte (30 dagen te gebruiken) en test dan of de performance verbeterd is dat het geval koop winXp dan en haal win98 eraf je weet dat dan dan het probleem is wat volgens mij wel het geval is.
Ik ben trouwens heel erg benieuwt wat jou beweegredenen zijn om op zo'n 'dreamachine' nog een 5 jaar oude OS te draaien die daar absoluut niet voor gemaakt is :?
Goed ik zal het es proberen met WinXP. Maar waarom kan m`n kameraad dan wel met Win98SE zo lekker opschieten, terwijl zijn sys ietsje langzamer is (IPV 2,5 Ghz een 2,26 Ghz)

En mijn Beweegredenen zijn gewoon dat ik windows 98 SE gewoon heel lekker vind werken en ik heb tenminste drivers voor al m`n hardware onder win98SE. WinXp kent m`n moden niet duz kon ik modem drivers op internet opzoeken en installeren. En die drivers zijn zo leuk dat ik daar m`n speaker van m`n modem niet mee kan uitzetten. En de reden waarom het stil moet zijn is omdat de drivers onder XP de modem onder het internetten nog steeds flink laat schreeuwen (dat lawaai van het inbellen) en ook echt hard. En dan nog dat de drivers op de soundblaster cd te oud zijn en dat ik gewoon niet genoeg bandbreedte heb om daar nieuwe drivers voor te downen en de LiveWare die Xp ondersteund. Kort samengevat, ik heb gewoon geen lekker gevoel bij XP en bij Win 98 SE wel.

specs |Abit Fatal1ty AN8 SLI| AMD 64 3500+ | 2x 512 MB DDR 433 Kingston HyperX| WD 200 Gb 8MB 7200RPM | Plextor PX-708A| Toshiba SDM-1502 DVD-ROM | Soundblaster Audigy 4 | XFX Geforce 7950GX2 XXX | Princeton 19" TFT

• Maximum_Overkill

Maximum_Overkill

Merry Winter-een-mas!

Topicstarter
BalusC schreef op 04 oktober 2002 @ 08:45:

Wat betreft de HDD bekabeling: zijn ze zeker weten wel goed aangesloten? Blauwe connector op mobo, etc.. en het liefst de jumper instelling Cable Select gebruiken. Anders is er duidelijk sprake van een gare kabel.

Edit: ik heb even de titel gewijzigd, aangezien de HDD niet het primaire probleem is ;)
Dat was ik vergeten te melden. Ik heb de kabel van de HD achterstevoren in de pc hangen anders kan ik de lengte nog niet overbruggen. Maar dat maakt toch niets uit want dat zelfde deed ik ook met m`n ATA 66 kabel en dat werkte prima.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Maximum_Overkill schreef op 04 oktober 2002 @ 08:56:
Dat was ik vergeten te melden. Ik heb de kabel van de HD achterstevoren in de pc hangen anders kan ik de lengte nog niet overbruggen. Maar dat maakt toch niets uit want dat zelfde deed ik ook met m`n ATA 66 kabel en dat werkte prima.
Dat wil niet áltijd werken hoor.. Zeker niet bij kabels met een onderbroken draadje ongeveer in het midden van een van de uiteinden.

Hang je HDD's anders los en sluit de kabel eens op de juiste manier aan. Zo kun je uitsluiten of het aan de kabel of aan de manier van de bekabeling ligt :)

[ Voor 0% gewijzigd door BalusC op 04-10-2002 09:01 . Reden: typo ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:53

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je kunt ook je instellingen in het BIOS eens nakijken. Kan best zijn dat die door autodetect nog steeds op ATA 66 staan. FF opnieuw autodetecten of handmatig instellen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Maximum_Overkill

Maximum_Overkill

Merry Winter-een-mas!

Topicstarter
BalusC schreef op 04 oktober 2002 @ 09:00:

[...]
Dat wil niet áltijd werken hoor.. Zeker niet bij kabels met een onderbroken draadje ongeveer in het midden van een van de uiteinden.

Hang je HDD's anders los en sluit de kabel eens op de juiste manier aan. Zo kun je uitsluiten of het aan de kabel of aan de manier van de bekabeling ligt :)
Ik denk dat het gewoon verkeerd aangesloten is dan. want ik als ik m`n 2e hd er uit haal dan doet de 60 gig het en als ik de 2e hd er in druk dan doet de 60 gig het in zo verre dat het in de bios setup ongeveer 20 seconden duurt voor ie die 60 gig vind en bij het opstarten de 60 gig niet pakt. Maar dan doet de 2e hd het wel.

Maar wat bedoelde je precies met onderbroken lijn?

• Maximum_Overkill

Maximum_Overkill

Merry Winter-een-mas!

Topicstarter
Kun je ook ergens in de Bios (lijkt me sterk) een optie aanzetten van FSB 400/533 of pakt ie dat gewoon automatisch zo gauw als je je proc er in doet?

• Maximum_Overkill

Maximum_Overkill

Merry Winter-een-mas!

Topicstarter
BalusC schreef op 04 oktober 2002 @ 08:45:
Probeer in ieder geval eens een ander OS dan Win98SE. Er zijn gevallen bekend dat Win9X het niet zo lekker meer doet op 'supersnelle' systemen. Win2K/XP zijn aanbevelenswaardig. WinMe kan nog mee door (alhoewel, wel om het half jaar ofzo even verversen :+ )

is ;)
Is er dan zo`n goot vershil tussen win98SE en WinME, dat winME beter omgaat met "snelle" systemen? Want als dat zo is dan zet ik WinME erop (want ik heb de XP windows versie met die bekende serial number O-) )

Pagina: 1