Toon posts:

Email en telefoonverkeer 2 jaar vastgelegd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zag net op Netwerk een reportage over een nieuw plan van Europese ministers van justitie om al het email- en telefoonverkeer van elke inwoner van Europa voor 2 jaar op te slaan. Hierdoor kunnen terrorisme/misdaad makkelijker bestreden worden.

Aan de ene kant is er het grondrecht van de mens op privacy. Nu is de situatie zo dat justitie een geldige reden moet hebben om dit grondrecht te schenden. Veel mensen hechten veel waarde aan dit grondrecht en vinden het belangrijker dan toegenomen veiligheid als gevolg van het opslaan van email en telefoonverkeer.

Anderen vinden dat je dit grondrecht mag verdwijnen als daarmee de veiligheid vergroot wordt. Zij gebruiken vaak het argument: "Als je niets te verbergen hebt, waar maak je je dan zorgen om?"

Wat is jullie mening hierover? Ik vind voor beide standpunten wel wat te zeggen. Is het trouwens technisch mogelijk om dit te doen?

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Ik geloof dat ik al een paar weken geleden mee heb gedaan aan een of andere mail-actie naar een Europese Commissie om dit bizarre plan tegen te houden. De inbreuk die hiermee op je privacy wordt gedaan staat werkelijk in geen verhouding tot de baten. Let wel: de politie zou deze gegevens mogen opvragen zonder verdenkingen. Gewoon van iedereen, onafhankelijk van de vraag of diegene in verband wordt gebracht met een criminele organisatie.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Teckna
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-01 18:01
Het zal technisch gezien absoluut mogelijk zijn om dit te monitoren, echter hangt hier -gelukkig- wel een prijskaartje aan.

Zelf persoonlijk ben ik een tegenstander van passief monitoren op deze schaal, natuurlijk heb ik niet veel te verbergen, enkel zal ik als deze wetgeving ooit daadwerkelijk uitgevoerd gaat worden, al mijn email gecodeerd versturen, niet omdat ik wat te verbergen heb, maar enkel als protest. en bovendien, wat gaat het de regering aan hoe lang ik met mijn vriendin, moeder, vrienden en collega's bel.

Het actief monitoren echter ben ik een voorstander van, natuurlijk wel met een gerechtelijk bevel zoals dit nu ook al gebeurd met het afluisteren van telefoongesprekken. dit omdat je dan een aanleiding hebt om te monitoren.

Verwijderd

Topicstarter
Lord Daemon schreef op 03 oktober 2002 @ 21:11:
Ik geloof dat ik al een paar weken geleden mee heb gedaan aan een of andere mail-actie naar een Europese Commissie om dit bizarre plan tegen te houden..
Kijk maar uit met dat ge-email :P .

Mijn gevoel zegt in eerste instantie ook dat het een beetje een maf plan is. Het doet een beetje denken aan Brave New World of het Big Brother is watching you idee. Toch kan ik me goed voorstellen dat door een dergelijk systeem terroristische activiteiten in een vroeger stadium gesignaleerd kunnen worden. Dat is een niet te ontkennen voordeel. Ik moet wel zeggen dat ik het een beetje een eng idee vind. We moeten natuurlijk geen politiestaat krijgen met een soort Stazi of KGB.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-12-2025

Gé Brander

MS SQL Server

Wat ik er van begrepen had was dat er van de telefoon gesprekken alleen de data als hoe laat, naar wie, welke datum en hoelang etc en van mail verkeer alleen de subjects en data. Ik geloof niet dat er echt het hele mailtje en/of telefoongesprek opgeslagen zou worden. In dat opzicht is het nog een gigantische hoeveelheid data die opgeslagen moet worden.
Ik vind het echt te ver gaan. Als ik ergens van verdacht wordt en de rechter vindt het nodig om mij af te luisteren dan kan ik er niets tegen in brengen.
Maar zelfs als het zo is zoals ik hierboven schets dan nog vind ik niet dat het moet kunnen.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Het lijkt erop dat de EU op deze manier dezelfde kant op gaat als de VS met hun Echelon (alle E-mail onderscheppen). In Nederland is het al zo dat er per jaar in verhouding meer telefoontjes worden afgeluisterd dan in welk ander land dan ook. Nou meen ik wel dat hiervoor al een bepaalde vorm van verdenking nodig is.

Het wordt tijd dat overheden in gaan zien dat deze vorm van privacy-schending tot een soort gegronde paranoia gaat leiden. Je gaat onderhand uitkijken of je E-mail niet verkeerd geïnterpreteerd kan worden. Maak je een grapje over het WTC, wordt je gelijk op een zwarte lijst voor terroristen gezet (overdreven, maar er is wel wat voor te zeggen).

Het gevoel dat jouw communicatie zó intensief wordt gevolgd, geeft mensen een onbehaaglijk gevoel. Het geeft angst en zou daarmee crimineel gedrag juist kunnen bevorderen.

• wicher|IA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04-2023
offtopic:
[quote]Verwijderd schreef op 03 oktober 2002 @ 21:17:
Stazi[/quote]
Stasi :)
En de KGB heet tegenwoordig FSB geloof ik trouwens

Slechte zaak lijkt me.

Sowieso vind ik dat ALS het gebeurt dat het enige voordeel dan mag zijn dat je ook gegevens over het verleden hebt, maar dat politie e.d. nog steeds toestemming nodig heeft die in te zien.
Als de politie ook nog zomaar toegang heeft gaat het helemaal fout, dan kan die dus alles in de gaten houden. Dat mag sowieso niet gebeuren.

Zelfs trouwens als er nog steeds toestemming nodig blijft heb je het risico dat als er ergens een nieuw fout regime komt ze in het verleden kunnen kijken wie tegen ze was e.d.

Ik denk dat dit de belangen van mensen meer schaadt dan baat, aangezien het te veel kan worden misbruikt.

Sowieso moet vind ik de burger boven de overheid staan. De overheid is er enkel om het leven van de burger te ondersteunen. Niet andersom, maar met maatregelen als dit kan het wel die kant op gaan.

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Is dit niet een voorbeeld van een "gecontroleerde politie staat"? Zo heet dat toch of niet?

Nah ja, hoe dan ook, dit zou een van de grofste inbreuken op privacy zijn die er is. Ze zeggen wel passief bezig te gaan, maar in feitte geloof ik daar niets van. Als er Al Queda mailtjes tussen zitten worden die er sowieso wel tussen uit gepikt, maar goed, dat is natuurlijk we de bedoeling.

Volgende voorbeeld:

Ik werk bij een groot bedrijf en ik stuur het concept jaarverslag naar de drukker toe. Hierin staat een hele fijne winstverwachting (bijna onmogelijk nu, maar goed :) ). Een of andere monitor gast van de politie/kgb/fsb/cia weet ik veel wie, leest dit en gaat handelen met voorkennis.

Dit scenario is vrij onwaarschijnlijk, maar er is een kans dat iemand dit soort faciliteiten gaat misbruiken. Daarvan hebben we al genoeg voorbeelden gezien. Kijk maar eens naar bijvoorbeeld het communistische China in de jaren '40-'70. Mao gebruikte veel geld voor zijn eigen behoeften en het volk wist van niks. Alles werd gecontroleerd, de grote propaganda machine deed zijn werk uitstekend. Dit is niets meer of minder dan een moderne vorm van Mao's propaganda en "buurt-controle" programma's en meer van dat soort onzin.

Kortom, geen goed idee.

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-01 18:43
ik heb ook meegedaan aan een mail programma. Ik hoop dat het wat uithaald. Ik zou het belachelijk vinden als het doorkomt. dan kunnen ze beter bij iedereen een GPS chip in zn lichaam proppen zodat ze altijd kunnen zien wie wat waar en wanneer deed |:(

• zerok
  • Laatst online: 15-01 20:09

zerok

geen

als ze dit er door drukken word het tijd voor de encryptie programma's niet omdat ik iets te verbergen heb maar wel omdat ik wel een smailtje verstuur die andere helemaal niets aangaan. Ik denk namelijk niet dat ze alle mailtjes gaan decrypten zal wel een beetje teveel rekenkracht kosten

"never argue with idiots they drag you down to their level and beat you with experience" dilbert

Verwijderd

Het is en blijft tricky hier een oplossing voor te vinden. Zoals al hierboven gezegd werd, staan er sowieso twee groepen haaks tegenover elkaar. Een oplossing lijkt echter ver weg, daar er een zeer lange tijd overheen gaat voor zoiets ingrijpends doorgevoerd gaat worden.

Persoonlijk vind ik dat ze het recht niet hebben te weten wat ik allemaal verstuur aan mensen. Het is toch van de gekke dat men dan gewoon leuk mee kan lezen bij iets wat niet voor hun ogen bedoeld is.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2002 12:43 . Reden: typo ]

• jojo70
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05-2025
Dit doet me denken aan oost Duitsland voor de val van de muur. Alles afluisteren wat mogelijk is, alle post lezen en veel meer. En het had zeker effect. De criminaliteit was stukken lager en een grote georganiseerde aanval zal daar zeker niet gebeuren.

Maar, ik weet zeker dat zoiets niet weer moet gebeuren. Zelf een tussen weg vindt ik geen optie. De kans op misbruik, kosten en aantasting van je vrijheid wegen niet op tegen het resultaat.

Je moet de problemen bij de bron aan pakken. Dit is stukken moeilijker maar de enige juiste methode. En niet het gevolg proberen te voorkomen met zo'n achterbakse methode.

otherweb // the other place on the web

Verwijderd

"Als je niets te verbergen hebt, waar maak je je dan zorgen om?"
Dat is ook mijn mening hierover.

Maar het heeft inderdaad weinig zin om iedereen, ook mensen die nergens van verdacht worden, steeds maar te bespioneren. Het is dus geldverspilling.
natuurlijk heb ik niet veel te verbergen, enkel zal ik als deze wetgeving ooit daadwerkelijk uitgevoerd gaat worden, al mijn email gecodeerd versturen, niet omdat ik wat te verbergen heb, maar enkel als protest.
Als ik het idee heb dat de overheid mij in de gaten houdt, m'n telefoon afluistert, m'n brieven en e-mail bekijkt, e.d., dan heb ik juist de neiging om daarin nog duidelijker naar voren te laten komen wat mijn bedoeling is, omdat de dingen die ik doe volgens mijn eigen geweten juist zijn. Ik zou ze dan willen laten merken dat ze onzinnig bezig zijn.

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Het doet er niet toe of je wel of niet iets te verbergen hebt. Ieder mens heeft wel bepaalde dingen waar hij of zij liever over zwijgt. Ik heb ook niets te verbergen dat mogelijk voor de bevolking gevaarlijk is - maar toch wil ik niet dat iemand in mijn spullen zit te snuffelen (hence de opgevoerde custom firewall, scanner, etc wat hier allemaal actief).

Het gaat juist om de gedachte dat overheden steeds meer toegang krijgen tot informatie die ze niet aangaat. Je kunt wel zeggen dat je toch niets te verbergen hebt, maar het feit blijft dat iemand toegang heeft tot jouw informatie. De grens met een politiestaat wordt steeds kleiner.

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
idd ChristiaanVerwijs... en dat ze me laatste stukje privacy dat ik hier thuis heb, mobieltje en email ook nog willen afnemen vinnik persoonlijk onaanvaardbaar.
en als de politie er dan ook nog zo bij zou kunnen zou nog erger zijn, ookal zou ik niks te verbergen hebben.
Hoe zouden ze trouwens toestemming kunnen krijgen voor zo'n schending van het imho belangrijkste grondwet artikel?!?

• WhizzCat
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Fludizz schreef op 06 oktober 2002 @ 20:16:
idd ChristiaanVerwijs... en dat ze me laatste stukje privacy dat ik hier thuis heb, mobieltje en email ook nog willen afnemen vinnik persoonlijk onaanvaardbaar.
en als de politie er dan ook nog zo bij zou kunnen zou nog erger zijn, ookal zou ik niks te verbergen hebben.
Hoe zouden ze trouwens toestemming kunnen krijgen voor zo'n schending van het imho belangrijkste grondwet artikel?!?
Dit is niet het belangrijkste artikel imho. Dat is de vrijheid van menings uiting, maar goed, dat is offtopic.

Het gaat hier inderdaad wel om een essentieel recht dat dreigt verstoord te gaan worden door een regering die wij democratisch hebben gekozen.

Nu wordt die regering dus communistisch en waar zijn we dan? Nogmaals, dit zou een hele foute actie zijn.

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-01 20:24

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Als gewoonlijk loopt de politiek weer achter de feiten aan.
Terroristen en misdadigers hebben allang weer andere middelen om berichten buiten de controle om te houden.
Wetten zijn ook maar een stuk papier.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Pagina: 1