Toon posts:

Windows 9x naast XP installeren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goeden avond,

Ik zit met een vraag, ik heb nu een ghost file gemaakt van mijn huidige partitie c, nu wil ik graag naast XP windows 98 draaien voor bepaalde dingen (zoals Unreal tournament, en Impulse Tracker)

Is het mogelijk dat ik gewoon ff (helemaal overnieuw) windows 98 op D zet WinXP weer op C en dan bv de bootfiles save en WINXP (de oude) versie weer terug zet op C? zodat al mijn gegevens gewoon bewaard blijven en ik toch weer met Windows 98 kan werken?

dus (voor de instal)

C: winXP

tijdens de instal

C: WinXP (nieuw)
D: Windows 98 (nieuw)

na instal (backup restoren)

C: WinXP (oud)
D: Windows 98 Nieuw

Snappen jullie? :D

Is dit mogelijk?

Verwijderd

Uhhh... het zal best wel mogelijk zijn, maar zeker niet makkelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe zo zou het niet gemakkelijk zijn?

ik denk zo

bootfiles terug zetten en de msdos.sys vervangen met de 'goede' waarden? of denk ik dan te simpel?

• Fireman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-10-2025

Fireman

We talk about luxury problems

Als C: of D: niet uitmaakt dan eerst Win 98 op C: installeren daarna XP op D:

Goed onthouden wat je nu geïnstalleerd hebt en op nieuw installeren.

Heb je tevens een mooi boot menu.

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

Fireman schreef op 03 oktober 2002 @ 20:16:
Als C: of D: niet uitmaakt dan eerst Win 98 op C: installeren daarna XP op D:

Goed onthouden wat je nu geïnstalleerd hebt en op nieuw installeren.

Heb je tevens een mooi boot menu.
Kan je doen ja. Maar zodra één van de 2 windows ziek wordt, begint het gedonder, dan zitten ze vaak meer in elkaar verweven dan je lief is.

Zelf doe ik het zo dat beide windows installs volledig onafhankelijk van elkaar zijn. Zo zijn ze beiden te vervangen wanneer nodig en wanneer 1 het niet doet, kan je met de ander in ieder geval verder.

Hoe?
  • Zorg voor 2 primaire partities, waarvan er maar telkens 1 tegelijk zichtbaar is.
    Bijvoorbeeld 2x een partitie van 2.5 GB. De rest extended partitie eventueel op te delen in logische stations. Simpel te doen met PartitionMagic
  • Maak de ene primaire partitie zichtbaar, installeer win98
  • Maak de andere primaire partitie zichtbaar en de eerste hidden, installeer winXP
  • Regel d.m.v. een bootmanager, bv. Bootmagic, de beide keuzes

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het zo

ik heb 4 parties (2 hdd's)

1. C. WinXP
2. D. Windows 98
3. E. Files
4. F. Files

Nu had ik eerst

1. C. WinXP
2. D. Files
3. E. Files
4. F. Files

en wil ik heel graag mijn oude WinXP terug op c waar nu de 'nieuwe' staat :)... ookal is de nieuwe veel sneller in de oude zat al mijn geinstalleerde zooi en het ging alleen maar om de installatie van windows 98 op D: ivm Ut & Impulse Tracker..

Wie heeft goede tips.

:)

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

oke, oke, ik had niet helemaal goed gelezen. Anyway, als je je windows gescheiden wil hebben en met een bootmanager wil gaan werken is het simpel:
  • winxp (oud) terugzetten als eerste primaire partitie
  • maak de winXP partitie hidden, maak een tweede primaire partitie aan
  • installeer win98 hierop
  • installeer bootmanager.
Als je de simpelste weg wil nemen kan je ook gewoon de bootfiles van de nieuwe XP proberen over die van de oude heen te zetten. Nee heb je, ja kan je (misschien) krijgen

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

Verwijderd

Topicstarter
idd dat is ook een idee, maar ik heb nu de nieuwe winxp al op c staan en de nieuwe win98 op d, als ik nu de 'oude' terug zet en mijn 'bootfiles' restore? zou het dan goed gaan ? :D

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11-2025
welke bootfiles bedoel je?
van xp of van win98?

Verwijderd

Om met Win98/XP te dualbooten moeten beide installaties vanuit C: zijn geïnstalleerd. Je kunt de systeembestanden wel op D: zetten, maar de bootfiles moeten op C: staan. Dit zijn dus io.sys, msdos.sys en command.com. Daarna moet WinXP worden geïnstalleerd, en die plaatst zijn bootbestanden ook op C:. Maar wat nog belangrijker is: het maakt een bestand bootsect.dos aan. Dit is in feite een kopie van de Win9X bootsector. Hierna wordt de bootsector overschreven door de WinXP versie. Zonder dit bestand gaat het dus niet lukken om Win98 op te starten.
Om dit voor elkaar te krijgen moet je met een Win98 opstartdiskette het commando SYS C: uitvoeren. Daarna een repair van de WinXP uitvoeren.

Verwijderd

Topicstarter
ajouin schreef op 03 oktober 2002 @ 21:39:
welke bootfiles bedoel je?
van xp of van win98?
beiden :)
Pagina: 1