Verwijderd schreef op 11 oktober 2002 @ 20:34:
nu ik voor een lange linux gebruik en even terug ging naar windows xp viel het me echt op dat windows toch wel sneller reageert.
Is de realiteit nu zodanig dat windows xp echt sneller reageert op handelingen dan linux of komt het omdat mijn linux niet goed geconfigureerd is?
Zijn daar ook tweaks voor om linux sneller te laten reageren?
Ik weet niet precies wat je bedoelt met "windows sneller reageert". Waarschijnlijk bedoel je het starten van programma's e.d.
Wat windows doet is veel bibliotheken van tevoren al inladen. Dit doet Linux pas wanneer het nodig is. Daardoor reageert Linux wat trager bij starten van programma's of het aanroepen van functies die je nog niet eerder hebt gebruikt (zoals configuratie e.d.). Als dat je probleem is, dan kun je een soort van preloading forceren door de bewuste bibliotheken bij het opstarten in te lezen. Hierdoor komen ze in de schijfbuffer te zitten. Een opdracht als:
code:
1
| find /usr/lib/mozilla/ -print | xargs cat 2>/dev/null > /dev/null |
zal er voor zorgen dat mozilla preloaded is. Als je nu mozilla start, staat het in 2 seconden op je scherm. Verder zit bij Windows de grafische schil heel erg diep in het systeem. Daardoor lijkt het sneller te reageren, ook al doet het dat niet (klik maar eens op "stop" tijdens het laden van een internetpagina. Dat duurt bij IE toch best lang).
Een manier om die reactiesnelheid te verbeteren is door de X-server voorrang te geven op de rest van de processen (een lagere "nice"-waarde meegeven). Met debian kun je die waarde veranderen door
code:
1
| dpkg-reconfigure xserver-common |
in te tikken. Voor andere distro's kan ik het niet zo 1-2-3 vertellen, maar je kunt het vast ergens in een config of opstartscript instellen.
Dat zijn mijn tips voor vandaag.