Toon posts:

tricks om X stabieler te krijgen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er manieren om X stabieler te krijgen?
Want ik heb al eeen enkele keer last gehad van programma die spontaan beindigen. Dat lijkt me toch niet normaal?

Ik draai gentoo 1.2, alles nieuwster versie, met 256 DDR ram.

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als programma's spontaan stoppen zijn de programma's instabiel, niet de X server.

Welke programma's stoppen, geven ze foutmeldingen als je ze vanuit een terminal venster runt, heb je brakke hardware, gebruik je erge optimalisaties, etc etc.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:15
Tja, niet alle programma's lopen even stabiel met de vele optimalisaties en GCC-3.2...

Heb hier Debian draaien met KDE 3.1 uit CVS, alles geoptimaliseerd en met GCC-3.2.1 gecompileerd (ook uit CVS ja). Programma's crashen wel eens als je ze afsluit.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-02 09:40

Valium

- rustig maar -

X is het systeem wat je grafische zooi regelt, dus als X instabiel is, dan verdwijnt alles...zwart scherm....en wordt evt je grafische login opnieuw gestart.

Wat jij omschrijft is gewoon het instabiel zijn van enkele programma's.

Tricks om X stabiel te krijgen zijn:
Gebruik degelijk geheugen. Reden numero uno als het gaat om een brak systeem is slecht geheugen.
Gebruik degelijke grafische drivers en geen beta drivers, drivers voor een andere X-versie etc...
Geen OpenGL/DRI. Als daar problemen mee zijn laat de stabiliteit van X wel eens te wensen over.
Geen fontserver draaien maar direct de fonts van de schijf plukken. Een fontserver kan crashen en neemt in zo'n geval vaak je hele X mee. Mooi voorbeeld was de Truetype fontserver met X 4.0. Dat zorgde altijd voor een feest.

Verwijderd

Dat probleem heb ik ook op Slackware 8.1, gewoon redelijk standaard box. Webbrowsers willen nog wel eens problemen geven vooral bij het afsluiten. Wat ook wel voorkomt is dat het programma terwijl je gewoon bezig bent er de brui aan geeft, gewoon weg is zonder foutmelding. Heel vervelend als je een flink stuk source code hebt getyped bijvoorbeeld. Ik was laatst trouwens nogal gecharmeerd van LyX een frontend voor LateX maar iedere keer als ik serieus een verhaal aan het kloppen was viel het programma weg waarna de tekst dus ook weg was. Zeer irritant. De oplossing heb ik niet voor je trouwens. Voor mij is dit gewoon wel een aanwijzing dat Linux niet desktop ready is. Begrijp me niet verkeerd trouwens ik ben helemaal in love met Linux. Ik werk zelf in een groot bedrijf en lobby met Linux waar ik kan, maar ik moet eerlijk zijn. Linux is niets voor users. je kunt het gewoon niet hebben in een produktie omgeving dat applicaties zomaar uitvallen.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, Ik bedoelde dus de instabiliteit van programmas.

Maar het is mij iets te vaka gebeurd, mozilla waarmee ik iets van 6 windows mee open heb staan dat opeens crasht. Naja wat is de defenitie van crashen? de browser gaat niet anders functioneren maar spontaan zonder voorspelling vedwijnt ie.
Is ook wel eens gebeurd met Gaim.

En soms willen twee programmas niet naast elkaar werken. Zo had ik feest met limewire en xmms.

• Valium

Valium

- rustig maar -

smasr: Waarschijnlijk geven de programma's wel foutmeldingen maar kijk je op de verkeerde plaats. Het is in Linux niet de gewoonte om grafische crashmeldingen weer te geven... De foutmeldingen kun je nalezen in een terminal van waaruit je het programma hebt gestart. Het "wegvallen" van een programma is dus gewoon een "normale" crash.

Wat je het beste kunt doen in zo'n geval is kijken op de website van jouw distro of er al een nieuwe versie beschikbaar is. Zo niet, kijk dan ook even voor de zekerheid op de website van de fabrikant van het programma zelf. Als het allemaal niet het geval is kun je melden aan de maker wat je aan het doen was toen het gebeurde, op wat voor manier je het kunt opwekken etc... Waarschijnlijk kan de maker je wel helpen of je in de goede richting wijzen.

edit:

Nu heeft mozilla er nog wel eens een handje van om te crashen. Dat gebeurt vooral bij pagina's met flash en java. Dat crashen komt dan door het crashen van de java/flash plugin. Die trekt mozilla mee de afgrond in.

[ Voor 0% gewijzigd door Valium op 03-10-2002 20:28 . Reden: antwoord op tweede vraag ]

Verwijderd

Topicstarter
Valium schreef op 03 oktober 2002 @ 20:26:
smasr: Waarschijnlijk geven de programma's wel foutmeldingen maar kijk je op de verkeerde plaats. Het is in Linux niet de gewoonte om grafische crashmeldingen weer te geven... De foutmeldingen kun je nalezen in een terminal van waaruit je het programma hebt gestart. Het "wegvallen" van een programma is dus gewoon een "normale" crash.

Wat je het beste kunt doen in zo'n geval is kijken op de website van jouw distro of er al een nieuwe versie beschikbaar is. Zo niet, kijk dan ook even voor de zekerheid op de website van de fabrikant van het programma zelf. Als het allemaal niet het geval is kun je melden aan de maker wat je aan het doen was toen het gebeurde, op wat voor manier je het kunt opwekken etc... Waarschijnlijk kan de maker je wel helpen of je in de goede richting wijzen.

edit:

Nu heeft mozilla er nog wel eens een handje van om te crashen. Dat gebeurt vooral bij pagina's met flash en java. Dat crashen komt dan door het crashen van de java/flash plugin. Die trekt mozilla mee de afgrond in.
MAar ik start programmas niet dmv van de terminal, en dit is ook geen optie om te doen want het gebeurt niet regelmatig. Dan zou ik dus mogelijk wel dagenlang of zelfs wekenlang met terminal starten. Is er misschien ene ander trucje daarvoor?

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Je kan de uitvoer van programma's, die normaal dus in je terminal wordt gedumpt, doorsturen naar een bestand. Ik weet niet precies hoe het werkt, maar het is een variatie op een commando dat hier recentelijk nog is langs gekomen, '2>&1' (zonder quotes). Jij moet iets van '2> mozilla_errors.txt' gaan maken. Meer info kan je vinden in de bash manual ('man bash').
Dit alles werkt dus zo vanuit bash (je 'dos-prompt'), ik weet niet of mozilla via bash gestart wordt als je ergens op klikt op je desktop. Als bash in dat geval niet wordt gebruikt, zou je een nieuwe script kunnen maken wat mozilla wel start vanuit bash, en de snelkoppeling dan laten wijzen naar dat nieuwe script.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• Valium

Valium

- rustig maar -

Even een verduidelijking op de hulp van ajvdvegt:
dus om mozilla te starten zou je normaal gesproken gewoon mozilla intikken. Om nu de foutmeldingen af te vangen tik je dit in:
'mozilla 2> /tmp/mozilla-meldingen.text'

Uitleg voor de leergierigen onder ons:
Programma's kunnen in linux op 2 manieren text doorgeven aan de terminal of aan een ander programma. Dit gebeurt dmv pipes (waarschijnlijk wel eens van gehoord). Nu heeft ieder programma 2 pipes als uitgang. stdout en stderror.
Als je dus prog > bla.text doet, dan wordt stdout doorgestuurd naar bla.text.
Als je prog 2> bla.text intikt, dan wordt stderror doorgestuurd naar bla.text.

Verwijderd

Valium bedankt voor je suggesties. Waar ik eigenlijk op doelde is dat ik hetzelfde probleem heb als topic starter. Ik heb dit met meerdere distributies gehad in het verleden en ervaar nog steeds dat programma's onder X crashen c.q. 'spontaan' afsluiten en incidenteel dat X gaat hangen waarbij Linux dan wel niet mag hangen maar als X hangt en je geen keyboard input of mouse input meer kunt verrichten en de enigste optie de aan/uit schakelaar is dan is dat kwalijk. Linux applicaties zijn eigenlijk helemaal niet zo stabiel als we eigenlijk wel niet zouden willen. Ja in console gaat het meestal goed. Servers draaien ok prima. Desktop gebruik laat helaas nogal eens te wensen over. Nou ja verder heb je natuurlijk gelijk. Als je wilt debuggen start dan programma's vanuit console. gdb eventuele dumpfiles en meld alle relevante informatie die je kunt vinden aan de programma auteurs. Ik moet eerlijk zijn ik heb nog nooit een bug doorgegeven. Ik heb er ook weinig tijd voor trouwens. Als aanvulling op hoe programma's/processen data kunnen doorgeven aan een ander programma/proces dat kan ook via shared memory.

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-02 03:45
Voor mij is dit gewoon wel een aanwijzing dat Linux niet desktop ready is.
Dat vind ik een beetje vergezocht... zelf heb ik _nooit_ last van instabiele X-programma's (of laat het nou Wine zijn). Dat Explorer om de 10 minuten crasht in Windows98 of ME zou dan betekenen dat Windows ook niet desktopgeschikt is?

Zoals zo vaak in Linux ligt de fout bij de gebruiker, danwel bij brakke componenten.
Overigens is Gentoo ook niet altijd stabiel. Mijns insziens houdt het nog altijd een beta-karakter, als je tenminste niet expliciet aangeeft dat je alleen stable-pakketten wilt installeren.

FF over het niet gebruiken van terminals: aan de snelkoppeling kun je "Run in Terminal" meegeven, dan krijgt je programma een terminal zodat je ook de foutmeldingen kunt zien - hoef je niet extra te typen/klikken :P

[ Voor 0% gewijzigd door Solarsparc op 04-10-2002 01:23 . Reden: Stomme / ME functie :( ]

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18-02 00:09
Linux is niets voor users. je kunt het gewoon niet hebben in een produktie omgeving dat applicaties zomaar uitvallen.
Kom je kunt incidenten niet als regel gaan stellen, ik gebruik linux nu 95% van mn tijd, en op het incidentele cvs en/of alpha progje na draait alles stabiel, ik heb daarnaast liever dat een simpel progjes eruit klapt dan dat mn hele systeem onbruikbaar wordt na een bsod), het laatste jaar heb ik in de 5% dat ik dus wel windows gebruikte (wat windows-only games spelen enzo) heb ik 32 bsod's gehad en is explorer (vooral bij lan browsen) vele keren (bijna 70% van de gevallen) zwaar gecrasht (iets wat ik in die mate kon reproduceren op een andere pc), als zon OS in een productieomgeving mee kan dan kan alles dat...en zeker linux

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• Hagar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

Solarsparc schreef op 04 oktober 2002 @ 01:17:
[...]

Dat vind ik een beetje vergezocht... zelf heb ik _nooit_ last van instabiele X-programma's (of laat het nou Wine zijn). Dat Explorer om de 10 minuten crasht in Windows98 of ME zou dan betekenen dat Windows ook niet desktopgeschikt is?
Het verschil is dat de X server maar zeer zelden crashed, alleen de programma's crashen. Maar onder windows ligt dat natuurlijk anders aangezien dat een deel van de distributie is ;)

Ik heb al heel wat crashes meegemaakt maar die zijn allemaal aan brakke hardware/software te wijten en zeker niet aan de X server.

Nu ook zonder stropdas

Verwijderd

X crasht in principe nooit, staat hier soms weken achter elkaar aan. Ook crashende programma's heb ik geen last van.. misschien moet je een betere PC of beter geheugen kopen (of normale apps draaien :)). Ik heb nu Gnome 2.0.2 op XFree86 4.2.1. Wat trouwens ook erg belangrijk is zijn goede drivers, ik heb een Matrox kaart dus de drivers zijn wel stabiel. En dat Linux niet desktop-ready is is gewoon bullshit.

waarom schrijf ik dit eigenlijk? net alsof het helpt ofzo maar ik heb nix te doen

• Hagar

Hagar

Diabootic

Verwijderd schreef op 04 oktober 2002 @ 01:38:
waarom schrijf ik dit eigenlijk? net alsof het helpt ofzo maar ik heb nix te doen
Omdat het oplucht, sommige dingen moet je nou eenmaal niet voor je houden en zeker niet als het om het promoten/verdedigen van linux gaat ;)
maar we raken off-topic

Hoogstwaarschijnlijk ligt het toch aan je hardware, probeer mem-test voor je geheugen eens. Kijk of je je PC niet idioot raar hebt geOCed (grotere kans op fouten, heb 1 jaar lang de illusie gehad dat mijn PIII 750@1000 stabiel liep op win98SE :P) oef das trouwens ook al een tijd geleden.
En verder, gezien mijn domme actie in het Got + non IE browser topic kan ik bevestigen dat linux als desktop zo goed is dat je het niet eens door hebt als je een in jou woorden "echt desktop OS" draait :+

Nu ook zonder stropdas

Verwijderd

nou moet ik eerlijk bekenen dat ik ook wel redelijk wat problemen heb kwa X
ik gebruik mijn pc als wekker. (thnx voor de cronjob tips btw valium :) werkt makkelijker dan elke dag at gebruiken)

maar ik laat hem voor de zekerheid altijd in een een console staan.
ik heb al zo vaak gehad dat mijn X vast stond als ik wakker werd. (uiteraard werd ik wel wakker van een mp3'tje dat door mijn boxen knalde. maarja X vast ctrl+alt+backspace levert niks op, is toch ook niet leuk)
maar ik verdenk mijn geheugen. gezien dat toch wel de no. uno reden is voor freezen van X. (oude pc enzo. oude hardware dus))

echt een oplossing moet ik nog eens naar gaan zoeken. :|
ik heb nog wel meer te tweaken aan mijn bak, tijd heb ik er alleen nooit voor :'(

Verwijderd

Eigenlijk herken ik problemen met X alleen met een foute config. Vooral mouse en keyboard veroorzaakten een 'freeze' van X. Eenmaal goed ingesteld heb ik eigenlijk nooit een vastloper met X gehad. Browsers willen nog wel eens onderuitgaan op flash en of java sites. Maar dat is minder dan 1 keer per dag. De rest is gewoon stabiel.

Gentoo is altijd snel met nieuwe software en is daardoor niet altijd even stabiel. Snelheid gaat nu eenmaal ten koste van testen.

Verwijderd

wat kan hier fout aan zijn dan :?
nooit echt aandacht aan besteed, deed het altijd gewoon

hardware is een ps/2 draadloos Logitech setje.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Section "InputDevice"
        Identifier  "Keyboard0"
        Driver      "keyboard"
EndSection

Section "InputDevice"
        Identifier  "Mouse0"
        Driver      "mouse"
        Option      "Protocol" "PS/2"
        Option      "Device" "/dev/mouse"
EndSection

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:21
Met:
code:
1
2
3
Option      "Protocol" "IMPS/2"
Option      "Buttons" "5"
Option      "ZAxisMapping" "4 5"

Kun je scrollen ;)

Verwijderd

heb geen scrollwieltje dus niet echt handig enzo.

• Hagar

Hagar

Diabootic

/dev/input/mice
probeer die eens?

Maar je muis is er dus gewoon mee gestopt?

Voor het testen van je geheugen:
http://www.memtest86.com/

Nu ook zonder stropdas

Verwijderd

*zucht* ik weet dat het laat is mensen, maar lees het ff goed als je het leest.
ik heb helemaal geen problemen.
tis alleen als ik X te lang unatended laat draaien terwijl ik nix doe en X op mijn scherm staat
dan freezed hij nog wel eens. (1/20 oid)

tis no biggy enzo, heb welk grotere dingen te doen dan dat probleempje.
(zoals dat klote wineX2.0 gaan begrijpen zodat ik er ook nog spelen op kan spelen die directX gebruiken. :P (tot nu toe lukt me alleen Q3A en BG][ wat eerst wel werkte werkt nu niet meer. vaag enzo))

en nu ga ik wakker worden en eens lekker doushen.

Verwijderd

/me heeft X vaak genoeg een paar nachten draaien maar heeft ook nog geen crashes gezien (RH9 + NVIDIA drivers)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 oktober 2002 @ 19:46:
Ik was laatst trouwens nogal gecharmeerd van LyX een frontend voor LateX maar iedere keer als ik serieus een verhaal aan het kloppen was viel het programma weg waarna de tekst dus ook weg was. Zeer irritant.
Vreemd, ik werk dagelijks met LyX (1.2.1) met de open source xforms 1.0 gecompileerd en nog nooit gecrasht! BTW ik gebruik LyX al sinds 0.12, toen waren er nog wel eens crashes, maar dan sloeg hij altijd al je files op met een *.emergency extensie erachter geloof ik.

Als bij jou programma's zomaar geruisloos verdwijnen is er misschien iets anders aan de hand (geheugen slecht, of swap loopt geheel vol?)

Verwijderd

_JGC_ schreef op 03 oktober 2002 @ 19:39:
Tja, niet alle programma's lopen even stabiel met de vele optimalisaties en GCC-3.2...

Heb hier Debian draaien met KDE 3.1 uit CVS, alles geoptimaliseerd en met GCC-3.2.1 gecompileerd (ook uit CVS ja). Programma's crashen wel eens als je ze afsluit.
programma's die onstabiel worden van gcc 3.2? denk het niet. zal eerder zijn omdat de cvs versie nog wat bugjes heeft, cvs is toch meestal onstabieler dan de releases

Verwijderd

Topicstarter
Die programma crashes zijn nog voor lief te nemen, ik bedoel windows doet het veel erger ten opzichte van linux.

Maar wat bij mij ook het probleem is dat het allemaal net niet even lekker reageert, het is als het ware sloom en laat van begrip.

Niet echt sloom, maar als ik bijv 8 mozilla windows open heb staan is ie toch iets minder handelbaar. Zou dit komen omdat er maar 256 mb ddr ram geheugen in zit of is het gnome die dit veroorzaakt? Of waar moet ik nog meer aandenken?

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-12-2025
Misschien beide :? ;)

Verwijderd

Topicstarter
nu ik voor een lange linux gebruik en even terug ging naar windows xp viel het me echt op dat windows toch wel sneller reageert.

Is de realiteit nu zodanig dat windows xp echt sneller reageert op handelingen dan linux of komt het omdat mijn linux niet goed geconfigureerd is?

Zijn daar ook tweaks voor om linux sneller te laten reageren?

Verwijderd

wired, umm ik zit hier met 128 MB SDRAM en ummm als ik mozilla heb draaien
merk ik echt helemaal nix. en ik gok dat mijn cpu ook wat trager is dan die van jouw (AMD-K6 350)

voor de rest niet echt iets te melden :)
mijn X loopt gewoon geweldig. standaart slack8.1 X + nieuwste nividia drivers.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:15
Ik krijg altijd een Signal 11 als KDM of wat voor login manager vanuit SysV init gestart wordt bij het booten van mn systeem. Andere videokaart met normale drivers: probleem opgelost (alhoewel ik dan weer een ander probleem heb: die videokaart wil niet met SiS chipsets overweg en produceert belabberde fonts, ook onder windows doet ie dat)

• Valium

Valium

- rustig maar -

Verwijderd schreef op 11 oktober 2002 @ 20:34:
nu ik voor een lange linux gebruik en even terug ging naar windows xp viel het me echt op dat windows toch wel sneller reageert.

Is de realiteit nu zodanig dat windows xp echt sneller reageert op handelingen dan linux of komt het omdat mijn linux niet goed geconfigureerd is?

Zijn daar ook tweaks voor om linux sneller te laten reageren?
Ik weet niet precies wat je bedoelt met "windows sneller reageert". Waarschijnlijk bedoel je het starten van programma's e.d.

Wat windows doet is veel bibliotheken van tevoren al inladen. Dit doet Linux pas wanneer het nodig is. Daardoor reageert Linux wat trager bij starten van programma's of het aanroepen van functies die je nog niet eerder hebt gebruikt (zoals configuratie e.d.). Als dat je probleem is, dan kun je een soort van preloading forceren door de bewuste bibliotheken bij het opstarten in te lezen. Hierdoor komen ze in de schijfbuffer te zitten. Een opdracht als:
code:
1
find /usr/lib/mozilla/ -print | xargs cat 2>/dev/null > /dev/null
zal er voor zorgen dat mozilla preloaded is. Als je nu mozilla start, staat het in 2 seconden op je scherm. Verder zit bij Windows de grafische schil heel erg diep in het systeem. Daardoor lijkt het sneller te reageren, ook al doet het dat niet (klik maar eens op "stop" tijdens het laden van een internetpagina. Dat duurt bij IE toch best lang).
Een manier om die reactiesnelheid te verbeteren is door de X-server voorrang te geven op de rest van de processen (een lagere "nice"-waarde meegeven). Met debian kun je die waarde veranderen door
code:
1
dpkg-reconfigure xserver-common
in te tikken. Voor andere distro's kan ik het niet zo 1-2-3 vertellen, maar je kunt het vast ergens in een config of opstartscript instellen.

Dat zijn mijn tips voor vandaag. ;)

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-02 03:45
Verwijderd schreef op 04 oktober 2002 @ 18:55:
Die programma crashes zijn nog voor lief te nemen, ik bedoel windows doet het veel erger ten opzichte van linux.

Maar wat bij mij ook het probleem is dat het allemaal net niet even lekker reageert, het is als het ware sloom en laat van begrip.

Niet echt sloom, maar als ik bijv 8 mozilla windows open heb staan is ie toch iets minder handelbaar. Zou dit komen omdat er maar 256 mb ddr ram geheugen in zit of is het gnome die dit veroorzaakt? Of waar moet ik nog meer aandenken?
Persoonlijk vind ik Mozilla gewoon erg stroperig reageren in het algemeen. Ik gebruik al een hele tijd Opera, die reageert mijns insziens veel directer. Nu is dit niet meteen een post om je te overtuigen om Opera te gebruiken, maar probeer het eens uit dan merk je wat ik bedoel.

Vooral omdat er in Linux zo ontzettend veel verschillende programmeurs zijn die allemaal volgens een bepaald systeem werken kun je ze moeilijk over 1 kam scheren. Waarschijnlijk is de interface van Opera op een totaal verschillende manier geprogrammeerd, en er zijn vast nog wel tig andere manieren om zo'n interface in mekaar te knutselen.
Pagina: 1