video/audio out of sync

Pagina: 1
Acties:

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Topicstarter
Ik heb een behoorlijk aantal divX en mpeg2 bestanden waarbij het geluid en het beeld niet (meer) synchroon looptmet het geluid . Ik dacht eerst dat het aan de player lag, maar na het op meerdere computers gechecked te hebben, blijt dat niet zo te zijn. Het delay van een bepaalde film is ook iedere keer even groot dus het kan niet aan de afspeel hardware liggen, het zit echt fout in de video zelf

Om eea te fixen heb ben ik met VirtualDub en CoolEditPro bezig geweest. Ik heb de video's in 2 groepen ingedeeld.

1. Audio en video lopen de hele film niet synchroon
2. Audio en video beginnen synchroon, maar zijn niet even lang.

In het eerste geval is het met virtualub heel eenvoudig op te lossen met virtualDub :9 , daarover dus ook niet mijn vraag. Het 2e geval kost me echter heel veel tijd (audio met VirtualDub extracten, oprekken/samenpersen in Cooledit en weer multiplexen met de video in VirtualDub 8)7 )

Is er iemand die een makkelijkere manier kent om makkelijk audio/video te re-syncen, of een player waarin je tijdens het afspelen een audio/video delay kan instellen. Ohja, het liefst alles in win2k.

[ Voor 0% gewijzigd door Luxx op 05-10-2002 18:50 . Reden: meer info ]

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• Luxx

Luxx

Topicstarter
Klein schopje, Ohja, als niemand het hier weet ook gelijk een request voor een move naar een softwareforum

Verwijderd

Ik had laatst ook met een DivX die thuis wel sync liep, en op kantoor zat er bijna 1 sec vertraging in het geluid.
Kan het niets met de proc snelheid (decoden) te maken hebben?

Verwijderd

Nimo codec pack downloaden. Frame server instaleren (avisynth) probleem opgelost.

Nieuwste codec dl'en van www.divx.com, bij de config afspeelkwaliteit op z'n laagst zetten.
Speel eens met de resoluties en kleurdiepten.

http://www.nthellworld.com/nimo/dl.php?id=2

• Luxx

Luxx

Topicstarter
Bedankt voor het meedenken, maar het helpt allemaal niets. WAt ik ook doe, het audio en video van de "rotte files" blijft even ver out of sync lopen. het is dus ook alleen bij die bestanden, niet bij al mijn divX/mpgs. Ik denk dat het ook niet echt een driver/codec probleem is, en dat de files dus echt verkeerd geript zijn, ofzo. Vandaar dat ik ook eigenlijk op zoek ben naar een manier om dat eenvoudiger te fixen dan in mijn eerder beschreven methode (Die op zich wel werkt, maar veel tijd kost)

• Steffie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:59

Steffie

Opaque

Via-chipsets? Latency patch downloaden en dan moet het verholpen zijn.

http://download.viahardware.com/vlatency_v019.zip
Chirpy audio, bad audio sync when playing back your MPEG videos? Do you have a VIA based motherboard?
These problems are due to the MPEG file being corrupt before data packets are written to the hard disk.

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

Verwijderd

Of de video source is gewoon broken. En van een drol kun je geen parel maken, dus dan kun je dat niet echt triviaal fixen... Evt. met audio resampling (kan virtualdub dat niet?), maar da's ook gokwerk... :{.

• Luxx

Luxx

Topicstarter
Helaas, gewoon een Intel chipset (ook al op meerdere computers geprobeerd, overal het zelfde dus...) Ik denk inderdaad dat het een vrakke video source is, maar fixen is niet echt eenvoudig, het resamplen van audio is veel werk (op de manier dus ik tot nu toe probeer), en het werkt niet eens altijd in een keer goed (ben er nog niet zo heel handig in). Maar goed, zo te horen is er niet veel anders aan te doen, dus ik moet er maar gewoon wat tijd in steken..... (of heeft iemand nog een geniaal idee?)

Verwijderd

In het mjpegtools project gebruiken we altijd de volgende methode voor mensen die met externe video's zulke problemen hebben (onze eigen video's zijn namelijk wel altijd goed O-) ):

Je weet het aantal video frames en de video frame rate (bv 25 fps, die kun je evt. in de header opzoeken, of via een of andere util, kan vast wel via virtualdub ofzo), video_frames/frame_rate = tijd van de video in seconden.
Je weet ook (diezelfde header) het aantal audio samples en de sample rate (bv. 44100 Hz).

Dan kun je via audio_samples/video_tijd de gewenste sample_rate uitrekenen, en via een resampling tool de audio resamplen van oude naar nieuwe sampling rate. Onder linux gaat dat via sox, onder windows weet ik niet. Daarna de audio/video opnieuw muxen en klaar. :).

• Luxx

Luxx

Topicstarter
Maar als je gewenste samplerate nou ehm, 44092.3 wordt, dan krijg je nog steeds een video die niet helemaal in sync loopt, na een half uur (de samplerate is een heel getal, dus je rond je 0.3 af). Ga je dat laatste stukkie dan handmatig alsnog fixen, of heb je daar ook nog een goede oplossing voor.

• mad_dog
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-02 23:43
je kan syncen met een proggie genaamd avi_info, probeer maar is, werkt bij mij altijd goed :P

Verwijderd

Luxx schreef op 06 oktober 2002 @ 15:02:
Maar als je gewenste samplerate nou ehm, 44092.3 wordt, dan krijg je nog steeds een video die niet helemaal in sync loopt, na een half uur (de samplerate is een heel getal, dus je rond je 0.3 af). Ga je dat laatste stukkie dan handmatig alsnog fixen, of heb je daar ook nog een goede oplossing voor.
Reken maar uit: je hebt dan dus 0.3 samples per seconde teveel, dus 0.3/44100 seconde per seconde geluid teveel, keer 60 keer 60 = 0.3 x 3600 / 44100 seconde per uur teveel, zeg maar 0.02, dus enkele hondersten van een seconde per uur. Dat merk je echt niet (tenzij je video's van veeeeeeeeeele uren hebt). ;).

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:10
heb ik af en toe ook me het resamplen van een divx. meestal komt dit idd door een fout in de sample rate zodat het geluid net iets sneller gaat lopen als dat de film de frames laat zien. kan ook zijn dat de divx is gecodeerd met te hoge fps .. virtual dub werkt meestal wel om het te syncen (geluid + video splitsen . resamplen en weer mergen)

• Luxx

Luxx

Topicstarter
Bedankt voor jullie hulp, mbv audio resampling heb ik een redelijk handige manier gevonden, die me vele uren gaat schelen.

Pagina: 1