Toon posts:

vraag en aanbod curve in excel

Pagina: 1
Acties:
  • 1.730 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraagje ivm grafieken in excel. Standaard zitten er al heel wat grafieken in excel, maar ik moet er een vraag & aanbodscurve (grafiek) kunnen in maken. Dit gaat, is mij verteld, maar ik weet niet hoe.

Iemand een idee.

Verwijderd

welkom op GoT :)

om te beginnen zal je toch eens kunnen zoeken, zoiets als dit :

http://arethusa.tweakers....ek&DEFAULTOP=or&FMT=query

en lees de regeltje van hier door voor je stomme dingen gaat doen :) :)

Verwijderd

Topicstarter
Daar staat mijn vraag en antwoord niet tussen hoor.

Tsssssss!!!!!!!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je wilt gewoon een standaard grafiek maken? Dat staat toch wel onder F1 en elk boek er over. Of begrijp ik je verkeerd? Leg dan even beter uit wat je bedoelt (bijv. ook met een plaatje ;))

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Een aanbod en vraagcurve wil zeggen dat de grafiek zijn bron haalt uit twee rijen (kolommen) met gegevens haalt. Excel zet dan automatisch twee lijnen in de grafiek, maar een aanbod en vraagcurve bestaat uit één lijn, die de beide rijen gegevens met elkaar vergelijkt. Deze grafiek is helemaal geen standaard grafiek!!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Euh. Selecteer de data, die in drie kolommen naast elkaar staat.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
dag vraag   aanbod
1   123 170
2   124 153
3   125 136
4   126 119
5   127 102
6   128 85
7   129 68

klik op het plaatje met het gafiekje. Klik op Lijn, klik op Voltooien. Klaar. Bedoel je dat?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Euh neen ... Selecteer de laatste twee kolommen maar eens, je zal een lijngrafiek krijgen met 2 lijnen. Natuurlijk kan je er één lijn van verwijderen maar dan klopt de grafiek nog niet. Op de X-as zouden de waarden van de tweede kolom moeten komen, op de Y-as de waarden van de derde kolom. Dit wil dus zeggen dat het eerste punt X=123 / Y=170 is. Toont simpel, maar is het niet hoor. Tgaat zeker niet met de standaardgrafieken.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Afbeeldingslocatie: http://www.cs.vu.nl/~fjkuiper/GOT/pics/excel.jpg

Dit dus niet? geef anders eens een met de hand getekend plaatje. (Maak me ondertussen maar voor dom uit, die is je enige kans zonder dat ik boos wordt ;))

En ja natuurlijk moet de x-as geen dag maar bijv. kwaliteit zijn :+

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een voorbeeld, maar ik weet niet hoe een foto toevoegen in mijn bericht. Eerste keer dat ik hier kom

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Verwijderd schreef op 03 oktober 2002 @ 20:25:
ik heb een voorbeeld, maar ik weet niet hoe een foto toevoegen in mijn bericht. Eerste keer dat ik hier kom

Ik zie het. Nog welkom :)
code:
1
[img]http://www.server.com/directory/plaatje.jpg[/img]

Overigens ben ik bang dat al dat rood in je topic anderen afschrikt. Sorry :+

• Reptile209
  • Laatst online: 16:55

Reptile209

- gers -

Dan bedoel je dus dit:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/digger/got.jpg
Zoals je zelf al zegt: selecteer de laatste twee kolommen, grafiek wizzard, done...

edit:
Sorry, lay-out vern**kt, ik zal 'm zo even shoppen naar wat kleiners.
Done. :7

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Topicstarter
code:
Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/cebit_2003/grafiek.jpg

Wat ik wil is dat de cijfers uit kolom A op de horizontale as staan ipv 1,2,3,... en dat de blauwe lijn er niet is. En de roze lijn is dan een lijn die de gemeenschappelijke punten (van vraag en aanbod) voorstelt.
Over welk rood in mijn topic heb je het?

Verwijderd

Topicstarter
Reptile209. Dit is wat ik bedoel maar als ik de twee kolommen aanduid, krijg ik op de horizontale as altijd 1,2,3,... en niet de gegevens uit de 2de kolom (vraag). Heb je dit gedaan met de standaard lijngrafiek. Zo ja, heb je dan nog iets speciaals toegevoegd ofzo??
Sorry dat het me niet meteen lukt.

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11 01:42
Verwijderd schreef op 03 oktober 2002 @ 21:11:
Reptile209. Dit is wat ik bedoel maar als ik de twee kolommen aanduid, krijg ik op de horizontale as altijd 1,2,3,... en niet de gegevens uit de 2de kolom (vraag). Heb je dit gedaan met de standaard lijngrafiek. Zo ja, heb je dan nog iets speciaals toegevoegd ofzo??
Sorry dat het me niet meteen lukt.
Je moet de 'scatterplot' gebruiken en dan eentje die met lijntjes verbonden wordt, ipv een 'lijngrafiek', die heeft in Excel namelijk altijd een categorische X-as ipv een waarde X-as...

Edit: Scatterplot in nederlands heet 'Spreiding', dan heb je 5 keuzeopties, waarvan 4 met een lijn door de punten...

Verwijderd

Topicstarter
Dank u wel, het werkt.
Pagina: 1