[RedHat8] Realtek 8139 & Iiyama LS902UT / GeForce 4 Ti4200

Pagina: 1
Acties:

• Stan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08-2024
Ik heb net RedHat 8.0 geinstalleerd. Ik gebruik de RedHats al jaren maar dit is de allereerste keer dat mijn PCI NIC niet wordt gedetecteerd; een RealTek 8139 10/100 PCI waarvoor ik altijd rtl8139.o gebruikte. Dit zit opeens niet meer bij RedHat 8.0 en compilen van rtl8139.c (David Becker) of van re100tx.c (driver op flop bij de NIC) lukt niet, en geeft in elke regel code wel een error, welke compile-opdracht ik ook geef, die in de .c files zelf of die uit HowTo's en met welke opties dan ook.

Iemand die weet hoe ik hem aan de praat krijg? Is het iemand al gelukt in Red Hat 8.0 of moet ik eerst naar de nieuwste kernel updaten, is dat het?

Verder heb ik opeens ook problemen met de grafische afdeling. Ik heb een GeForce 4 Ti 4200 128MB AGP en een Iiyama 19" LS902UT Vision Master 1451. Het beeldscherm herkent ie niet, de GeForce wel. Ik krijg alleen wat ik ook instel bij booten constant flitsen omdat ie de grafische login wil starten. Na 3 keer lukt dat nog steeds niet en krijg ik een errormelding om de logs te zien;
(EE) Screen found, but no suitable display mode

Ligt dit aan het ongedetecteerde beeldscherm of aan de GeForce? Hoe los ik dit nou weer op!?

Verwijderd

NIC is een 8139too vermoed ik, die zal er al wel bijzitten. Dat was te vinden geweest met de search.
Monitor is een kwestie van de juiste H & V frequenties opgeven in je /etc/X11/XF86Config(-4).

• Stan
Ik dacht dat ik met 'locate 8139' al had gezocht naar bijgevoegde drivers en niets had gevonden maar ik ga nogmaals kijken.
Ik heb al de H & V rates handmatig opgegeven en hij blijft hetzelfde doen. Haal ik die freq's weer weg en reboot ik, dan geeft ie als error opeens "(EE) No screes found", dus dat lijkt me nog erger.

Verwijderd

Xconfigurator draaien en Generic monitor nemen of kijken of hij er tussen zit nl

Realtec wordt goed ondersteund geen probs mee mischien deel jij een irq met iets anders dan zou de detectie kunnen mislukken.

detectie kan je opstarten door kudzu in te typen op de prompt

Verwijderd

Heb je de nvidia drivers geinstalleerd ? Anders even X opnieuw configgen. De meest spartaanse wijze is xf86config waarna je dus wel even de nvidia drivers moet activeren. Maar ik verwacht dat RedHat daar vast een mooie tool voor heeft die minder spartaans is dan de genoemde xf86config.

Voor locate is een locate database nodig en die moet eerst worden aangemaakt voordat ie daarmee iets vindt.

/edit: Ah, mr RedHat is er ook >:) Die kan je veel beter helpen ....

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2002 17:11 . Reden: edit ]

Verwijderd

wie is mr RedHat? Ik of lemac4444? :P.

Ik denk dat het niet aan de monitor ligt, maar aan de videokaart... "setup" typen in console, dan kun je grafische setup doen. Kies voor standaard nvidia kaart, en installeer daarna de nvidia drivers die je kunt downloaden van www.nvidia.com, verander "nv" in "nvidia" in /etc/X11/XF86Config-4 en voeg Load "glx" toe.= en haal Load "DRI"/"openGL" weg (allemaal in de Modules sectie). Als 't goed is werkt 't nu.

• Stan
Het videoprobleem is tijdelijk opgelost, ik heb hem op 16bits kleuren gezet, ik installeer de NVidia.com drivers zo snel als ik internet heb (en de RealTek dus werkt), dan zal ie wel weer op 32bits kunnen denk ik (staat nu op GeForce 4 met de VESA driver, dat moet toch als ik nog geen NVidia.com drivers heb gedownd?).

Het RealTek probleem bestaat nog steeds. Ik zit nu weliswaar in grafische mode, en kan dus grafisch netwerk config doen; tot mijn verbazing staat mijn exacte netwerkkaart in het rijtje hardware uit te zoeken! (een Compex RE100TX 10/100 PCI, based on RealTek RTL8139) Dat heb ik dus gedaan maar hij blijft zeggen (ook als ik alle adressering uit de /proc/pci overneem en ook in dat venstertje intik) 'eth0 could not be initialized'. Hetzelfde verhaal als ik hem i.p.v. Compex op RealTek 8139 zet :(
Iemand??

Bovendien heb ik er nu nog een probleem bij nu ik eindelijk in mn windowmanager kwam: hij geeft na starten van KDE deze melding; "/dev/dsp could not be initialized, using null device ouput for sound" (of zoiets). Bij afsluiten of rebooten krijg ik nu ook een FAILED bij het sound gedeelde i.p.v. een groene OK.
Iemand??

• kroeske
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-03 11:35
weet je zeker dat je NIC niet al wel geinstalleerd staat, maar dat je ip configuratie niet klopt?

dat van /dev/dsp betekend dat je geluidskaart het niet doet imho..

• Stan
kroeske schreef op 03 oktober 2002 @ 17:57:
weet je zeker dat je NIC niet al wel geinstalleerd staat, maar dat je ip configuratie niet klopt?

dat van /dev/dsp betekend dat je geluidskaart het niet doet imho..
Weet ik beiden zeker :)
eth0 staat niet in ifconfig -a en ifconfig eth0 werkt niet. Verder dus de bovenstaande foutmeldingen als ik hem probeer te configgen in netwerk-config in grafische schil.
Dat /dev/dsp is geluidskaart, daar ga ik zo achteraan, ik heb een SBLive! 5.1 Player. Ik wil eerst die verdomde netwerkkaart en internet aan de praat hebben :(

• Stan
Ik denk dat dit alles IRQ gezeik is. Ik heb in de BIOS alle PCI slots handmatig een IRQ toegewezen en nu opeens detecteert ie ook mijn Hauppauge WinTV Theatre. Nog even kutten en hij detecteert hopelijk al mijn PCI-kaarten opeens (SBLive, Hauppauge, RealTek en AGP GeForce 4 Ti 4200). Dat wordt lang kutten om het zowel onder WinXP als RedHat 8 goed te krijgen zonder de BIOS op auto en Plug&Play te zetten in het PCI-menu :(

Verwijderd

Zou best kunnen hoor, kijk eens in je /var/log/messages, daar staat vaak heel zinnige informatie als dingen niet werken.

• Stan
Mooi, alle 4 de devices werken eindelijk, na een stuk of 6 reboots en BIOS PCI IRQ setting changes. Een blijde verrassing was 'xawtv', een TV-applicatie die standaard in Red Hat 8 zit en die meteen werkte toen mijn WinTV Theatre eindelijk werkte.
Bedankt allen, misschien dat ik straks bij volgende reboot weer gezeik heb, dan post ik wel weer :D
Pagina: 1