Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[potmeter] zoek een 20 Watt potmeter

Pagina: 1
Acties:
  • 164 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Is eigenlijk wel duidelijk... Ik zoek dus een 20Watt instelbare potentiometer.. Ik heb veel gezocht met Google en hier op Tweakers... Ik krijg alleen als resultaten 5 en 9 Watt potmeters... Er moet een zware 120mm fan op komen dus heb ik minimaal 14 Watt nodig...

Kan iemand mij vertellen waar ik deze kan vinden ?

Verwijderd

Conrad??? Lokale elektroboer?

Verwijderd

lm317

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11 19:21

Silentpuma

To much mind...

(jarig!)
wat is het voltage en Ampere van die fan? 14 Watt is wel erg veel hoor...

Use the Search Luke...

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Heb je een 30 Watt fan dan? Als je fan 14W is dan kan je makkelijk een 9W potmeter gebruiken, misschien zelfs een 5W ...

EDIT:

Voorbeeld: fan=14W 12V? dus 1,17A, R(of Z)=10,3 Ohm
Potmeter op bijvoorbeeld ook 10,3 Ohm, de spanning deelt nu door 2 en wordt dus voor ieder 6V.

De stroom zal dan ook de helft worden, I = V / R = 0,58A
Het vermogen is dan nog maar 3,5W voor ieder.

Waarom heb ik de potmeter gelijk genomen aan de fan? Bij deze weerstand zal het meeste vermogen door de potmeter gedissipeerd worden. Dus een 3,5W potmeter is voldoende voor een 14W fan!!!

Met die 9W potmeter kan je dus fans van 36W regelen!!!

Verwijderd

Topicstarter
Silentpuma schreef op 03 oktober 2002 @ 17:20:
wat is het voltage en Ampere van die fan? 14 Watt is wel erg veel hoor...
Het is een Papst industry-fan.. Hij begint pas te draaien bij 8 volt en houdt dat vol tot 18 volt.. bij 18 volt trekt hij bijna 20 Watt weg, maar omdat mijn computer maar 12 volt maximaal kan leveren dacht ik dat 14 watt wel klopte ongeveer..

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Als je zulke zware potmeters nodig hebt, is het meestal handiger om mbv een kleine potmeter en een zware transistor met groot koellichaam een electronische potmeter te maken.

een mechanische potmeter van dat vermogen is best wel te vinden, maar niet meer in de reguliere electronica handel, maar bij installatie bedrijven die ook machine besturingen maken... Reken dan wel op een groot geval (+/- 1 full-size 5,25") ruimte innemend geval en een behoorlijke prijs...

Maar er staan op inet ook schema's voor een gelijkspannings dimmer of baybus, die voor een fractie van de kosten in elkaar te solderen... Zeker als je de kast van je computer als koellichaam gebruikt, kun je voor een paar euro klaar zijn.

[stukkie tekst vergeten]

bedenk wel dat weerstands dimmen erg veel hitte veroorzaakt... daardoor zijn de normale electronische dimmers veel complexer, maar deze veroorzaaken veel minder warmte... en een computer kast is meestal al te warm.

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Als je fan bijna 20W wegtrekt heb je aan een 5W potmeter genoeg! :)

EDIT: Maar je kan het wel beter iets ruimer nemen, ik weet namelijk niet zeker of de stroom exakt halveert als de fan de helft van de spanning krijgt. Ik zou voor die 9W gaan, dan kan je zeker fans tot 30W regelen!

Verwijderd

waarvoor een pot meter gebruiken als er ook regulators zijn, als je een potmeter(small power) + zoon regultor koopt ben je goed koper uit.

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

LM317 is de beste oplossing.. of een 3055 als je echt zwaar wil doen .. (15 Ampere :) )

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• Rattlehead
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-05-2024

Rattlehead

So What?!

Ehmm, ik weet het niet zeker, maar een 20Watt potmeter is volgens mij niet te betalen voor jan met de kleine knip!
Ik zou idd een LM317 nemen (die 2N3055 kan daar dan weer aan om het vermogen te vergroten)

Check out http://www.getbackonstage.nl

Verwijderd

Topicstarter
Rattlehead schreef op 03 oktober 2002 @ 20:10:
Ehmm, ik weet het niet zeker, maar een 20Watt potmeter is volgens mij niet te betalen voor jan met de kleine knip!
Ik zou idd een LM317 nemen (die 2N3055 kan daar dan weer aan om het vermogen te vergroten)
Ik heb even gezocht op LM317, maar vind alleen een chippie, geen volledige printplaat ofzo... moet ik nu zelf nog gaan solderen enzo, of kan ik dit ook ergens compleet kopen ??

Verwijderd

Een LM317 regelt wel mooi, maar de maximale uitgangsspanning bij 12Vin is 10,7V.
Heb je met een potmeter mooi geen last van.
Anders moet je een PWMregeling nemen, heeft veel voordelen, bv een regeling met een MIC502 ICtje, draait hier ook..

• SjOuKeS
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-11 18:02

SjOuKeS

HmmmmPie!!!!

Tip41 voor 10 Amp

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 oktober 2002 @ 20:49:
Een LM317 regelt wel mooi, maar de maximale uitgangsspanning bij 12Vin is 10,7V.
Heb je met een potmeter mooi geen last van.
Anders moet je een PWMregeling nemen, heeft veel voordelen, bv een regeling met een MIC502 ICtje, draait hier ook..
Ok, now you've lost me.... Ik ben maar een blond studentje... dit snap ik allemaal niet hoor... :P

Ik heb in het verleden een baybus laten maken met 4 draaiknoppen ala oude autoradio en zo'n ding wil ik graag weer hebben alleen dan 1 die niet doorbrand vanwege een te zware fan...

/me Magnum390 voelt zich nu wel uitermate blond.....

Verwijderd

bij de conrad zijn complete schakelingen van de lm317 wel beetje duur :D
Pagina: 1