Computer beveiligen tegen onheil en (kinderen)

Pagina: 1
Acties:

• BigBart
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-02-2025

BigBart

Memento Mori

Topicstarter
Mijn oom heeft me laatst gevraagd om zijn computer (PII 266 Mhz, 64 MB SDR-SDRAM) te beveiligen met de volgende voorwaarden:
1) geen virussen
2) geen hackers
3) beperkte toegang tot websites voor de kinderen (geen geweld, sex, enz)
4) beperkte toegang tot internet (aantal uren per dag)
5) kinderen kunnen zelf niets installeren
6) dat er dagelijks een back-up wordt terug gezet

Nu vragen jullie je af waarom iemand dit zijn kinderen aan wil doen. :+ De reden is dat ze in de zomervakantie bij ons in het dorp eindelijk "breedband" hebben aangelegd van WanadooCable :X (je hoeft in ieder geval geen telefoontikken te betalen). Maar nu kwam zijn oudste dochter (zit op de middelbare school) thuis met een tussenraport waar je niet vrolijk van wordt. Dat kwam blijkbaar mede omdat ze te veel op de computer zat (MSN). Dus vandaar deze imo toch wel extreme maatregelen.

Nu had ik zelf al de volgende oplossingen:
1) Symantec Norton Antivirus Pro
2) Symantec Norton Personal Firewall
3) Symantec Norton Internet Security Pro
4) Kostenbeheersing KPN ? (werkt dit ook bij een breedband verbinding?)
5) ? (totaal geen idee)
6) Symantec Norton Ghost ? (maar zou alleen niet weten hoe)

Door voor de Symantec Norton SystemWorks Pro en Symantec Norton Internet Security Pro te kiezen is het meeste al opgelost en het is lekker makkelijk. >:) Maar er zijn nog een aantal dingen waar ik niet aan uit kom :( :? (vraagtekens ?),
weten jullie hier meer over of hebben jullie tips, ideeen of ervaring hier mee dan hoor ik het graag! :)

Velen die leven verdienen de dood en sommigen die sterven verdienen het leven.

• IJzerboot
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:47
Bij www.Conrad.nl kun je zo´n chipkaart-ding kopen met software. Met kinderbeveiliging. Je kunt dan per chipkaart bijv de maximale internet tijd etc. instellen. Ideetje?

Verwijderd

4) werkt volgens mij niet met iets anders dan een inbel-verbinding.

5) dat zou met een NT OS (NT4, Win2000, XP) mogelijk moeten zijn, bepaalde rechten toekennen/ontzeggen.

• Arie
  • Laatst online: 01-09 21:30

Arie

One Man Army

Heb je al gedacht aan een Operating System? Persoonlijk zou ik gezien het systeem denk ik voor Windows 2000 gaan. Zorg dat de machine zo kaal mogelijk is geïnstalleerd, configureer het systeem goed, update het en zorg er voor dat de juiste patches geïnstalleerd zijn. Een personal firewall als je ook al beschikt over goede anti-virus software, dat zou ik niet echt doen want ik denk dat ze er alleen maar meer problemen door krijgen dan dat je hun problemen oplost. Wat betreft punt vijf; rechten zetten. En punt zes, een backup terug zetten? Bedoel je niet een backup maken? Misschien een goed idee om een extra partitie aan te maken voor de backup?

Not trying to pretend the enemy that I am.

Verwijderd

Vertel je oom dat een 100% garantie onmogenlijk is. Vergeet niet dagelijks automatisch virusupdates te downloaden/installeren...

Beperkingen met installeren doen middels useraccounts op OS . suc6

• orca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-05 13:15

orca

Zwem goed, Broeder.....

dit zijn eigenlijk de eisen voor een 'terminal' en niet voor een pc

ik neem aan dat dit de enige computer van je oom is, anders zou je via een server de rechten voor de gebruikers in kunnen stellen en de applicaties waar ze wel of niet mee mogen werken, clientsystemen kan je wel beperken in internet acces via de proxy (deny perioden) in win2k kan je zelfs aangeven dat applicaties ge-herinstalleerd moeten worden als iemand aanlogged die er wel gebruik van mag maken.

de norton suite voldoet in veel gevallen aan de gestelde eisen, voor de andere zaken stel ik voor de 'internet' pc in de woonkamer te zetten zodat je zicht hebt op hetgeen gebeurt.

win98 is zo lek als een mandje daar kan je weinig mee, maar een p266 voor win2k raakt wel erg dicht de werkbare ondermarge.

Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !

• Dewoudloper
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-03-2025
gebruik gewoon even poledit! kun je compleet vastleggenwat wel en niet mag, op de modem poortjes uitzetten, en even timer instaleren (zie search) via explorer beveiliging ff op strenge beveiliging zetten, en backup exec erop! is tenminste iets!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:50

Sport_Life

Solvitur ambulando

4) Werkt perfect met breedband :)
5) Als je Win XP hebt, dan kun je een account aanmaken met beperkte rechten.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• BigBart

BigBart

Memento Mori

Topicstarter
Dit is idd de enige pc van mijn oom. :(

Dus als ik het goed begrijp kan ik er het beste w2k opzetten, omdat ik zo per user rechten toe kan kennen. Het gaat er volgens mij vooral om dat ze zelf niets kunnen installeren en geen instellingen kunnen veranderen, ik denk niet dat ze bepaalde programma's niet mogen gebruiken. Poledit heb je toch alleen nodig als je voor verschillende groepen verschillende profielen wil maken of niet? :? Volgens mij kan ik hier (voor 5 personen) net zo goed ff aparte userprofielen maken of niet? :?

Verder kan ik Norton Systemworks Pro en Norton Internet Security Pro gebruiken voor de virusscanner, firewall en website toegang.

Dan nog het aantal uren dat ze per dag op internet kunnen. Ben tot de ontdekking gekomen dat ik niets heb aan KPN Kostenbeheersing (je moet bedragen invoeren 8)7 :() Iemand nog andere ideeen? Dewoudloper wat bedoel je met timer installeren?

Met het back-up gedeelte bedoel ik dat er iedere keer dat er opnieuw wordt opgestart de laatste back-up wordt terug gezet. Maar nieuw aangemaakte bestanden zoals doc, xls en gedownloade bestanden zoals mp3 mogen dan niet worden verwijderd maar dit is te voorkomen door deze op een aparte partitie te zetten toch? Kan dit via Norton Ghost? Volgens mij gebeurd er bij ons op school ook zoiets (maar dan wordt wel alles gewist) of gebeurd dit via de server? Want anders moet ik om de week weer terug omdat de computer weer compleet vast zit en weer zo traag is als dikke stront! :(

• Painxiom
  • Laatst online: 01-03 13:54
voor het beperkte rechten is het idd, het simpelste om win2k of XP erop te zetten (dit werkt overigens dan wel rete-traag)

internet kun je idd bij conrad een speciaal pasjes systeem voor kopen.

en die backupo zou ik zeggen een hardwarematige restore card, maar of je dan nog wel mp3's en doc etc. kunt bewaren weet ik niet, ook zit ik met de virusdefinities... etc, van norton.

I'm not a vegitarian because I love animals, I'm a vegitarian because I hate plants! - Jade©

• BigBart

BigBart

Memento Mori

Topicstarter
Heb als het kan liefst software matige oplossingen.
Van die restore kaarten heb ik ook gehoord maar zijn iets van 100 euro :'(

Verwijderd

Programma dat werkt: "WinU"

;)

• zAb
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-08 17:46

zAb

Net

Is zoeen rebirth kaartje niks? Wel een draconische maatregel, maar dan weet je wel dat het goed gaat.

.

Verwijderd

DU-meter, kan je volgens mij datalimiet inzetten...
Ik weet zelf niet of een user zonder admin-rechten ook het programma kan uitschakelen...
Je kan ook de PC in de woonkamer zetten en een USB-slot erop wanneer je zelf niet thuis bent...

• BigBart

BigBart

Memento Mori

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 oktober 2002 @ 21:02:
Programma dat werkt: "WinU"

;)
Liever iets in de Windows omgeving dit is helemaal terug naar Win 3.1

• BigBart

BigBart

Memento Mori

Topicstarter
Heb er eindelijk een gevonden en nog een uitgebreide ook namelijk Internet Timer 3. http://www.internet-timer.co.uk.

Lijstje is bijna compleet:
- Windows 2000 Pro
- Symantec Norton SystemWorks Pro 2003
- Symantec Norton Internet Security Pro 2003
- Internet Timer 3

Nu alleen nog een softwarematige oplossing voor het maken van een back-up en het telkens terug zetten na een reboot.
Laat die ideeen maar komen. 8)

Verwijderd

Is een programma in omloop, ben even de naam kwijt, maar ik ga erachteraan, dat als je dat op je computer zet hij telkens bij het opnieuw opstarten alles weer terugzet zoals het als eerste was. Is ook een beloning uitgeloofd van tig duizende dollars voor de 1e wie dat proggie kan kraken, is namelijk zo goed als onmogelijk --> van horen zeggen hé!! Van iemand die actief in de ICT beheerder is ...

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07-2025
Windows 2000 Pro
Op een 266? ehh, ja je hebt blijkbaar geduld, het zal echt wel werken, maar wel super traag denk ik, misschien kan je voor die rechten beter een of ander tooltje gebruiken

Verwijderd

Op school gebruiken ze bij mij DeepFreeze, dan word alles na het opstarten weer teruggezet in de oorspronkelijke staat. Mischien is dat een id?

Ik denk dat Ikedea dit proggie ook bedoeld. Er is namelijk een beloning voor degene die het weet te kraken.

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
optie voor je backup: gebruik zoals iemand al zei (die zei trouwens rebirth ;)) een reborn kaartje, zie hier voor info. weet alleen niet wat het gaat kosten, zou toch voor ghost optie gaan.

je kan ook idd gewoon een opstartflop maken met ghost erop die aangeroepen wordt met een zooi switches zodat ie automatisch een image op een andere partitie maakt. lijkt me wel zo handig om bv 3 partities te hebben, 1 voor windhoos, 1 voor de mp3's etc die ze downen en optioneel een 3e voor je image (kan natuurlijk ook op je 2e). en dan ook nog een ghost flop maken die de hele zooi weer gezellig terugzet.

lijkt me niet handig om dat backup gebeuren automatisch te laten lopen bij een boot, stel de pc loopt vast of je moet gewoon ff rebooten dan gaat ie dat hele ghost proces weer doorlopen, niet handig.

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:47

johnwoo

3S-GTE

Ik zou met die specificaties alleen eerder NT4 gebruiken dan 2K... die schelen nogal wat qua resource-hongerigheid, en je kan er ook usermanagement mee doen. Je mist dan natuurlijk wel wat van de modernere snufjes (DirectX bijv).

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:51
Ik heb de replies niet gelezen maar voor punt 5 kan je met win2k/xp/nt4 gewoon een nieuwe user aanmaken via "users & passwords", en die geef je dan minimale rechten, zodat ze alleen maar kunnen executen.

Punt 6 zou ik niet met norton ghost doen, stel je voor dat die man zelf ook eens zit te internetten, heeft net een leuke divx gedownload (die ie natuurlijk na 24 uur verwijderd eh ;)), en die backup wordt terug gezet, dan ben je je divx ook kwijt. Ik weet eigenlijk niet eens of het mogelijk is met norton ghost :)
Ik zou het eerder met een batch bestandje doen, gewoon mappen overschrijven vanuit backupdirectory, en dat batchbestand laat je dan op een vast tijdstip runnen door bijv. takenplanner oid.
Windows 2000 Pro
Op een 266? ehh, ja je hebt blijkbaar geduld, het zal echt wel werken, maar wel super traag denk ik, misschien kan je voor die rechten beter een of ander tooltje gebruiken
Die processor is geen probleem. Ik heb win2k goed draaiende gehad op een p150 :)

Alleen die 64 mb ram is niet echt iets om over naar huis te schrijven, als ik die oom was zou ik toch effe 64 mb erbij prikken, dat soort ram kost tegenwoordig nix meer.

[ Voor 0% gewijzigd door spokje op 04-10-2002 10:52 . Reden: Kwam nog iets in me op ]

Verwijderd

Voor de online tijd, je zou een gratis proxy-server kunnen ophalen van download.com(602software LAN suite PRO volgens mij). Als je de internetexplorer insteld dat hij alleen via localhost (proxy localhost port 3128) en de internetinstellingen blokkeerd dan is het alleen maar mogelijk om via de proxy het internet te benaderen, hierin kun je de online tijd instellen en sites blokkeren met schaars geklede vrouwtjes.... proxy heeft een firewall dus hackers kun je tegengaan, ehh email-scan ondersteunt hij ook dus je kunt content block ook met email doen, en automatisch scannen op virussen...

Als je de performance niet goed genoeg vindt voor win2k dan moet je de huidige versie van win98 of whatever tweaken zodat er niet geklooid kan worden.

• |sWORDs|
  • Laatst online: 14-04 12:48

|sWORDs|

vSphere/ESXi

BigBart schreef op 03 oktober 2002 @ 19:42:
Dit is idd de enige pc van mijn oom. :(

Dus als ik het goed begrijp kan ik er het beste w2k opzetten, omdat ik zo per user rechten toe kan kennen.
Niet dus Win2k draait voor geen meter op die machine

Voor punt 1, 5 en 6 en punt 2 gedeeltelijk (schade is met een reboot te herstellen)zie deze review, ik heb hem zelf ook en werkt perfect, de nieuwe nog beter (sneller en functioneler) dan de geteste. Het opslaan van wijzigingen kun je dan bij een reboot met wachtwoord beveiligen, anders staat alles weer zoals het stond. (ook andere instellingen mogelijk) Maar documenten e.d. moet je dan wel op een aparte partitie of diskette opslaan.

Leverbaar via pdi voor 95,50 euro incl. verzendkosten en dan kun je gewoon win98 (maar werkt ook met 95/nt/2k/xp) houden.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• messi
  • Laatst online: 12:59
WIn2k draait best op een p266 (celeron 266 hier zelfs :) )
wel 128 mb ram erin doen en dan loopt het prima

Onze excuses voor het ontbreken van de ondertiteling.

• |sWORDs|
  • Laatst online: 14-04 12:48

|sWORDs|

vSphere/ESXi

messi schreef op 04 oktober 2002 @ 12:17:
En wat staat er boven aan de pagina? PII 266 Mhz, 64 MB SDR-SDRAM
Daarnaast limiteer je de mogelijkheden op zo'n systeem met win2k. Deze hardware is gewoon niet snel genoeg om dan nog van alles en nog wat te kunnen.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• BigBart

BigBart

Memento Mori

Topicstarter
Dat Deepfreeze lijkt me wel wat, draaien we hier op school denk ook en werkt perfect. Zal het er eens met mijn oom over het hebben geheugen. Mocht het niets zijn kan ik altijd nog voor de hardware oplossing kiezen.

Verwijderd

Hmm deepfreeze is niet duur en blokkeerd alle functies om aanpassingen te doen, dus ook beveiliging tegenover hackers.

Voor het backup gebeuren, je hebt maar 1 pc dus het is van belang je bestanden ergens op een apart medium op te slaan, omdat je met deepfreeze de boel weer naar oorspronkelijke staat terugzet, is het misschien handig dat elke gebruiker een CDRW heeft waarop hij zijn/haar informatie opslaat. Eens in de zoveel tijd kun je een kopie van de CDRW op een CDR zetten waardoor je een tamelijk goede back-up schema draait.

Dat waren punt 5 en 6, voor de punten 1 t/m 4 zul je met die proxyserver klaar zijn. Die installeer je, configureer je en klaar!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-07 16:22
Naar aanleiding De kinderen mogen niets installeren.

Programma Illusion zorgt ervoor dat de oorspronkelijke instellingen terug worden gezet na het opnieuw opstarten of afsluiten van een pc.

• Frenkpie
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 10:31

Frenkpie

"Crocs Rule !"

eMAeRCe schreef op 03 oktober 2002 @ 16:59:
4) Werkt perfect met breedband :)
5) Als je Win XP hebt, dan kun je een account aanmaken met beperkte rechten.
[quote]
Mijn oom heeft me laatst gevraagd om zijn computer (PII 266 Mhz, 64 MB SDR-SDRAM)[/qoute]

suc6 om hier 2k of XP op te installeren ;)

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-08 18:25

Jiffy

God, you're ugly!

messi schreef op 04 oktober 2002 @ 12:17:
Mee eens hoor! Eén van m'n pc's heeft geruime tijd met een Celeron 266 & 128 MB ram onder Win2K gefunctioneerd. Snel zat voor internet & Word. Spelletjes was niet echt aan te raden, maar na vervanging door een Celeron 433 gaat dat ook stukken beter...

Zelfde probleem als de topicstarter had ik trouwens ook. Mijn voordeel is echter dat ik een netwerkje heb liggen met op de server Small Business Server 2000. En Windows 2000 op alle werkstations. Beveiliging is op die manier prima te regelen, alleen vergt wél behoorlijke investeringen.

In het geval van één pc zijn echter al aardig wat bruikbare oplossingen aangedragen in dit topic. Windows 2000 is een mooie basis, mits er extra geheugen bijgezet wordt.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• BigBart

BigBart

Memento Mori

Topicstarter
OK, denk dat ik eruit ben:
- Windows 2000 Pro
- Symantec Norton SystemWorks Pro 2003
- Symantec Norton Internet Security Pro 2003
- Internet Timer 3
- Deepfreeze of Illusion

Dan nog een laatste vraag over dat geheugen, als ik er geheugen bijzet moet dat dan perce geheugen zijn van het zelfde merk? Er zit nu 64MB 66Mhz geheugen in van merk ?, hier kan ik dan toch gewoon geheugen van 133Mhz bijzetten, want dit is toch downwards compatible?

Pagina: 1