Toon posts:

[RH8 & XP] dual boot zonder XP te vernaggelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb de eerste 4 CD's van RH8 gedowned en gebrand, de 5e staat nog op mn HD (is die nodig bij de install?)
Nu wil ik deze linux versie ook installeren op mijn systeem.
Nu draait er Windows XP op 1 20Gb 7200rpm en deze draait redelijk goed dus dat wilde graag zo houden :)
Nu wil ik er nog een HD bij bouwen (ligt hier klaar) voor RedHat.
Hoe kan ik het beste de schijven aansluiten en RedHat installeren zonder dat mn XP onbereikbaar word?
1. Master : lege HD voor RH en installen, dan LILO verwijzen naar hdb1 voor XP
Slave: XP, zo laten.
of:
2. Master: XP en
Slave: lege HD om RH op te installen, dan LILO laten verwijzen naar hda1 voor XP.

Ik zal voor de veiligheid even een ghost van XP maken voor ik begin :D

• Stan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08-2024
Met RedHat heb je echt niet veel gevaar, gewoon in Disk Druid (partition editor) geen Win-partities weggooien. Installeer gewoon automatisch de GRUB bootloader en zet die over de Master Boot Record (MBR) heen, je kunt dan netjes altijd kiezen welke van de 2 je wilt booten.
Je hebt de eerste 3 CDs nodig van RedHat 8 geloof ik, de laatste 2 zijn extra discs.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ben je voor rh8.0 echt die 3 cd's allemaal nodig voor installatie? Ik wilde hem wel op mn laptop ook naast winXP erop zetten, maar om daar nou weer 3 (of misschien wel 5?) cd-r's voor te 'verspillen' vind ik ook wel weer een beetje zonde..... vorige versies van rh installeerden volgens mij wel gewoon met 1 cd, maar deze dus niet meer?

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Stan schreef op 03 oktober 2002 @ 16:44:
Met RedHat heb je echt niet veel gevaar, gewoon in Disk Druid (partition editor) geen Win-partities weggooien. Installeer gewoon automatisch de GRUB bootloader en zet die over de Master Boot Record (MBR) heen, je kunt dan netjes altijd kiezen welke van de 2 je wilt booten.
Je hebt de eerste 3 CDs nodig van RedHat 8 geloof ik, de laatste 2 zijn extra discs.
Yup, heb ik momenteel RH 7.3 en XP naast elkaar draaien. Daarvoor had ik er ook nog win98se en win2k BIJ. Geen enkel probleem.

de betaler vervuilt

Verwijderd

Topicstarter
Stan schreef op 03 oktober 2002 @ 16:44:
GRUB ken ik niet, weet dus niet zo goed hoe die werkt.
Ben een n00b maar met LILO kom ik nog wel een eindje :P

Ik hoorde van een vriend van me dat LILO automagisch de 2e HD met windows herkend en in het opstart menu zet :? Anders kom ik daar zelf wel uit.

Is het veel verstandiger om GRUB te kiezen ipv LILO omdat deze beter is of niet?

• vandenberg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-03-2016
Je kunt ook de bootloader van XP gebruiken (werkt bij mij perfect). Je hoeft dan Lilo of Grub niet je MBR laten overschrijven. Zie hier of hier hoe dat in zijn werk gaat.

Systeem

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu RH8 op de master HD geinstalleerd en de windows disk als slave aangesloten.
GRUB herkende bij de installatie de windows partitie automagisch en bij het opstarten kan ik hier ook voor kiezen, alleen start hij niet door als ik deze selecteer.
D epreciese melding weet ik niet meer uit mijn hoofd, ik zal dalijk even rebooten.

Ik kan windows wel starten door de master HD (RedHat) eraf te halen en dan gewoon te booten.

Verwijderd

Je hebt de eerste twee CD's nodig voor RedHat om een beetje fatsoenlijk te kunnen draaien volgens mij, de rest is allemaal extra.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 oktober 2002 @ 14:33:
Je hebt de eerste twee CD's nodig voor RedHat om een beetje fatsoenlijk te kunnen draaien volgens mij, de rest is allemaal extra.
ik heb er de 1e 3 CD's voor moeten gebruiken.

Als ik wil booten naar XP krijg ik de volgende melding:
code:
1
2
3
Booting "Windows XP"
 rootnoverify (hd1,0)
 chainloader +1

Dit staat er in mn grub.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
# grub.conf generated by anaconda
#
# Note that you do not have to rerun grub after making changes to this file
# NOTICE:  You have a /boot partition.  This means that
#          all kernel and initrd paths are relative to /boot/, eg.
#          root (hd0,0)
#          kernel /vmlinuz-version ro root=/dev/hda2
#          initrd /initrd-version.img
#boot=/dev/hda
default=1
timeout=10
splashimage=(hd0,0)/grub/splash.xpm.gz
title Red Hat Linux (2.4.18-14)
    root (hd0,0)
    kernel /vmlinuz-2.4.18-14 ro root=LABEL=/ hdd=ide-scsi
    initrd /initrd-2.4.18-14.img
title Windows XP
    rootnoverify (hd1,0)
    chainloader +1

Wat moet ik hier nog bij plakken zodat hij het wel gat doen? :D
Met lilo was het volgens mij wat simpeler :P

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2002 15:37 . Reden: grub.conf ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het "noverify" weggehaald -> "File type unknown, partition type 0x7"
Dit ook als ik "kernel /vmlinuz-2.4.18-14 ro root=/dev/hdb1"
toevoeg...
ik dacht ik probeer het even :/
maar ik kom er niet uit.
Moet ik dan toch de windows schijf voor de linux schijf hangen (master/slave omdraaiien :? )
Dit had iemand eerder tegen me gezegd..

Verwijderd

Zoals uit de Gentoo FAQ:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
default 0
timeout 30
splashimage=(hd0,0)/boot/grub/splash.xpm.gz

title=My example Gentoo Linux
root (hd0,0) 
kernel /boot/bzImage root=/dev/hda3 

# Below needed only for people who dual-boot
title=Windows NT Workstation
root (hd0,5) 
chainloader +1
Natuurlijk wel even aanpassen aan jouw situatie ;)
Pagina: 1