Toon posts:

[sql] beperkingen in velden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Stel...:

Ik wil een docent een idcode geven bestaande uit drie letters. Waarvan de eerste letter overeenkomt met de beginletter van zijn/haar achternaam.

Ik heb al geprobeer met newID en uniqueIdentifier, maar doet ut allemaal niet
(zelfs mijn leraar weet het niet)

Hoe doe ik dat??

• cameodski
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-11-2023
Drie letters! En wat moet er in de tweede en derde letter komen? Is dat een of andere code die telkens gegenereerd moet worden ofzo?

Never underestimate the power of

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:05
Dat kan je niet zomaar met SQL doen.

Je kunt een trigger maken die, bij het inserten van een nieuw record dat veld gaat gaan samenstellen. (Je kunt het natuurlijk ook met een ander stukje programmacode ofzo doen).

https://fgheysels.github.io/

• thomaske
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-07 14:28

thomaske

» » » » » »

hier heb je geen standaard functies oid voor, je moet het dus oplossen in je code.

Brusselmans: "Continuïteit bestaat niet, tenzij in zinloze vorm. Iets wat continu is, is obsessief, dus ziekelijk, dus oninteressant, dus zinloos."

• Xion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:18
Kun je ook ff zeggen in welke taal je programmeert? Is misschien wel handig als mensen je wat "voorbeeld" code willen geven. :)

Verwijderd

Topicstarter
We moeten n opdr8 voor school maken,
mbv MSSQL Server 7.

Verder kunnen we dus geen andere code gebruiken.

De docent ID bestaat dus uit:
3 letters waarvan:
1e letter = 1e letter van de 8ernaam van de docent
2e & 3e letter = oplopend AA => ZZ

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

auto increment veld maken in iedergeval die netjes een normale ID aan de leraar geeft ( ie. getal 1, 2 , 3, 4.

Deze code kan je dan overal binnen de database gebruiken, waardoor de database het meest optimaal zal werken.

aangezien het oplopend is Als je een leraar hebt met "BAA" en er komt een andere leraar bij zal je de MAX van de docentid moeten opvragen van waar de docentid begint met een B. als dit dus BAA is tel je bij de laatste A een op.. dan wordt dat een B. Bij een Z spring je weer naar de A en laat je de middelste letter een ophogen.

hierdoor zal alle docenten netjes een "representatie" id krijgen ( ie representatie naar de gebruiker toe), en de docenten zullen toch een normale ID hebben in de database (gewoon een getal).

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Pagina: 1