Van mediamisleiding beschuldigde ik je niet, die smiley stond er niet voor niets

. Wel wilde ik je stimuleren om meer van jezelf te laten horen en inhoudelijker te reageren, dan louter iets abstracts te zeggen.
Het onderzoek dat jij citeert (en ik heb de bronnen die je gaf zitten lezen) is een correlationele studie. Dat betekent dat men de relatie tussen twee variabelen onderzoekt en bepaalt of een dergelijk (correlationeel) verband bestaat. Bij een correlationele studie mag je nooit zeggen dat een verandering in X het gevolg is van de verandering in Y. Wat je wel mag zeggen is dat X mogelijk een gevolg is van Y, maar Y ook een gevolg kan zijn van X.
Idd, je kunt het ook proberen om te keren

. Laat ik eens wat mogelijkheden bedenken:
1. "Mensen die écht suïcidaal zijn besluiten vaker op rechts te stemmen tijdens verkiezingen, omdat het ze toch allemaal niks meer kan schelen, of omdat ze minder risico willen lopen op redding door een of andere professionele hulpverlener". Nah, minder plausibel

.
2. "Mensen die klaar zijn met het leven, zijn vaker rechts. Daarom stemmen zij ook vaker op rechts. Als dan uiteindelijk de rechtse regering in het zadel zit, is het doel bereikt, hun leven af, en wordt dit heuglijke feit gevierd met een 'grand-finale'." Komt voor, maar ècht niet in die mate als geregistreerd is. Niet plausibel

.
3. "Onder een linkse regering zijn er minder zelfdodingen (= meer mensen zijn gelukkig/tevreden/veilig), wat vervolgens na jaren van links regeren uitmondt in meer stemmen op een rechtsere regering; wat zich zou kunnen verklaren uit een toegenomen welvaart bij grotere groepen van het volk, en de bereidheid om inzake zorg en sociale zekerheid meer "risico's" te nemen, c.q. een hardere, meer zelfredzame lijn te bewandelen. Na de installering van een dergelijke regering met een strenger beleid richting sociaal zwakkeren, werklozen en drop-outs doet dit de lijn van het aantal zelfmoorden weer stijgen." Plausibel, maar geen omkering

.
[...] Ik vind het bestaan van een correlationeel verband geen reden om aan te nemen dat het klopt. Het is namelijk heel gevaarlijk als je dat doet - het suggereert namelijk dat een rechtste regerering voor meer zelfdodingen zorgt. En dat wil niemand. Dus het is in dat geval stemmingsmakkerij ten nadelen van een rechtse regering.
"En dat wil niemand" is een aanname, waar ook de nodige kanttekeningen bij geplaatst kunnen worden. Ik zie niet in waarom het vinden en leggen van een bepaald verband tussen de gevolgen van een rechtse regering hier per se stemmingmakerij is, als cijfers over 100 jaar een verband tonen. Niemand beweerde namelijk dat rechtse regeringen of personen zeer bewust willens en wetens op meer gevallen van zelfdoding aansturen. Dat neemt niet weg dat een bepaald soort beleid wel degelijk, onbewust -dus zonder dat men dat door heeft-, meer zelfdodingen tot gevolg kan hebben. Als dat zo is, dan is het wel zaak dit te onderzoeken en
te onderkennen. Het kan leiden tot belangrijk inzicht. Wat ook mogelijk is, is dat een deel van rechts denkende mensen ergens wel aanvoelt dat bepaalde groepen en mensen het op de een of andere manier zwaarder te verduren krijgen door rechts beleid, maar zij dit desnoods op de koop toe willen nemen; omdat zij nu eenmaal andere (lees: eigen) belangen, idealen en/of prioriteiten hoog bovenaan hun 'verlanglijstje' hebben staan, die enigzins botsen met de behoeftes en belangen van andere groepen en personen, en onvoldoende stilstaan of stil willen staan bij de mogelijke gevolgen. Daar vindt je ook in GoT-draadjes talloze (soms extreme) voorbeelden van btw

. Soms uit onwetendheid of kortzichtigheid, soms ook uit egoïsme, of vanwege een soort perfectionistisch beeld van de wereld; een gedachtenwereld waarin eigenlijk weinig plaats is voor degenen die daar niet aan kunnen of willen meedoen, maar een gedachtenwereld die ondertussen wel door (rechtse) mechanismes wordt gestimuleerd.
Ander voorbeeld van riskant gedrag, dat wel/niet bewust tot schdelijke gevolgen voor derden kan leiden: iemand rijdt altijd te hard, ook al wijzen statistieken er op dat er door harder te rijden men meer risico loopt dat men zelf of een
ander verongelukt: het is echter wel prettiger om iets eerder thuis te komen, of stoer die andere chauffeur nog net even in te halen voor de volgende afrit; de één neemt daarin meer risico's dan de ander. Hetzelfde geldt min of meer voor het rijden met een paar glazen op, of zoiets als roken. Is dat onwetendheid, dommigheid, egoïsme (hedonisme), of asociaal? Vrijwel iedereen zal op de m/v af gevraagd antwoorden dat men natuurlijk niet zichzelf of een ander dodelijk wil doen verongelukken.
Maar goed, je wil een theorie horen. Die zal ik je geven.
We gaan uit van de situatie waarbij het verband juist andersom is en meer zelfmoorden leiden tot een rechtsere samenleving. Waarom plegen mensen zelfmoord? Waarschijnlijk omdat ze niet tevreden zijn met het leven. Als er meer zelfmoorden zijn, dan zou het niet gek zijn als het algemene gevoel over onvrede over het eigen leven ook hoger is onder de bevolking. Zou dat niet kunnen leiden tot meer stemmen op een rechtse partij? Ik heb weinig kaas van politiek gegeten, dus iemand anders moet de volgende stappen voor me invullen.
Het enige dat ik wil toevoegen aan deze discussie is het gegeven dat een correlationeel verband ook andersom kan gelden. Je mag er niet van uitgaan dat 1 van de 2 klopt totdat het experimenteel onderzocht is (waarbij variabele X aangepast wordt om te zien wat er met variabele Y gebeurt) - en dat zal in dit geval niet gaan.
Ik snap je theoretische onderbouwing, maar in dit verband gaat het niet op lijkt me: het is niet gesteld dat er eerst meer zelfdodingen plaatsvinden, waarna er rechtse regeringen verschenen. De zuivere omkering is dus imo geen optie.
[...] Dit is inderdaad een aardige verklaring. Maar het is geen feit. Verre van dat. Het verband zelf moet je niet met een korrel zout nemen, maar je moet conclusies over wat oorzaak en gevolg zijn wel heel voorzichtig benaderen.
Tuurlijk, maar negeren en er niet over nadenken zou struisvogelpolitiek zijn.
[...] Wat me opvalt is dat jij hier ineens vanuit een haast propaganda-achtige hoek de discussie binnenkomt. Ik weet jouw politieke voorkeur niet, en dat gaat me ook heel niet aan. Maar als het links is, dan moet je je afvragen of je het verband zelf interessant vind, of omdat het juist tegen een rechtse regering is. In dat geval 'verbuig' je de resultaten van een onderzoek op zo'n manier dat het precies bewijst waarvan jij wilt dat het dat bewijst. Dat is 'confirmation bias', en dat moet helemaal voorkomen worden. Ik denk niet dat het het doel is geweest van de onderzoekers om aan te tonen dat rechtste regeringen slecht zijn, dat maak je er dan zelf van.
Ik reageerde daarmee slechts op 'propagandistische' reacties van anderen, die het statistische verband tussen beide variabelen liever niet (oorzakelijk) gelegd willen zien op de meest voor de hand liggende manier, en zelfs de verantwoordelijkheid proberen door te schuiven naar hun politieke tegenstanders in de regeerperiode er aan voorafgaand, wat vergezocht is. En ja, ik heb hierover een eigen mening, vind dit onderzoeksresultaat een belangrijk gegeven, en dit onderzoek lijkt zeer sterk mijn inzichten, ideeën en ervaringen te bevestigen. Dus al was het niet het doel van de onderzoekers, ik trek hieruit voor mezelf wel hernieuwde conclusies en hoop dat anderen over zoiets ook na gaan denken. Ik wil niet een theoretisch verhaal waarom je misschien niet in 100% absolute zin een oorzaak mag aanwijzen als wetenschappelijk bewezen feit -dicht in de buurt komt het wel imo-, maar ik wil van anderen horen of zij ook oorzaken zien of niet, en welke ze dan eventueel plausibel achten.