Toon posts:

[Formuliervelden] van kleur laten verspringen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Fantastisch wat een ontdekking! Ik heb weleens een website gezien met daarop een formulier met gekleurde formuliervelden. Heel leuk, en je kan nu ook nog eens de kleur van het veld laten verspringen als je op het betreffende veld klikt. Als je het veld verlaat en op een ander veld klikt, krijgt het eerste veld zijn originele kleur weer terug.

Ik wil dit ook eens proberen. Ik heb nu een form gemaakt waar de velden en de borders van de velden gekleurd zijn. Alleen het van kleur verspringen lukte me niet. Wat is de truc hiervoor?

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-08 13:46
background in css ??
maar houd er rekening mee dat dit alleen de allernieuwste browsers ondersteunen en dat dit nog wel eens per browser kan verschillen

Verwijderd

Topicstarter
Ja, background in de CSS. Maar dan is ie één kleur. Het gaat mij juist om het verspringen van kleur.

• cannibal
dat met onmouseover aanpassen. dan kleur anders instellen.

Verwijderd

Topicstarter
onmouseover of onmouseclick? Hoe doe je dat dan in de css?

• cannibal
[code] function verander(field) { field.style.backgroundColor='#AABBEE'; }
......
<INPUT TYPE="Text" name="tekst1" style="background=#DDFFEE;" onmouseover="verander(this);">
[code]

• cannibal
hier nog een compleet test-html-document van mij:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
<HTML>
<TITLE>Focus problemen</TITLE>

<SCRIPT>
   function verander(field, kleur)
   {
      field.style.backgroundColor=kleur;
   }
</SCRIPT>

<BODY>
  <FORM name="focus" action="focus.htm" method="get">

<INPUT TYPE="Text" name="tekst1" style="background=#DDFFEE;" onmouseover="verander(this, '#AABBFF');" onmouseout="verander(this, '#DDFFEE');">
    <BR>
    <INPUT TYPE="Text" name="tekst2">
    <BR>
    <INPUT TYPE="button" name="button1" value="button1" onclick="alert('button1')"  onmouseover="verander(this, '#AABBFF');" onmouseout="verander(this, '#DDFFEE');">
    <BR>
    <INPUT TYPE="button" name="button2" value="button2" onclick="alert('button2');submit()">
    <BR>
    <INPUT TYPE="button" name="button3" value="button3" onclick="alert('button3')">

</FORM>
</BODY>
<HTML>

Verwijderd

Topicstarter
ok, het werkt. Ik vroeg me af of ik dit kon doen als je erop klikt of met TAB in het vakje komt? Dus niet als je eroverheen hovert.

• cannibal
yep, gewoon gebruik maken van de andere events:
onfocus= onblur= onchange= etc.

met google zoeken naar:
ClientReferenceJS13.pdf bevat een volledige javascript beschrijving met ook het style object en alle events voor de diverse dhtml-objecten.

Verwijderd

Topicstarter
onmousedown did the trick for me! Bedankt!

Verwijderd

Volgens mij kun je als event ook gebruiken 'onFocus' wanneer het formfield 'actief' wordt en onBlur om hem weer terug te zetten wanneer hij weer 'inactief' wordt?

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Verwijderd schreef op 03 oktober 2002 @ 15:10:
Volgens mij kun je als event ook gebruiken 'onFocus' wanneer het formfield 'actief' wordt en onBlur om hem weer terug te zetten wanneer hij weer 'inactief' wordt?
Klopt dat kan ook :) Erg handig al zeg ik hetzelf... Hier hebben we het voor een interne applicatie gedaan voor een n00b gebruiker... Hebben we de boel met kleurtjes e.d. uitgelegd...

Verwijderd

Topicstarter
Wacht ff, dat klinkt beter dan wat ik nu heb. Dat werkt inderdaad.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:53

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Een onMousedown wordt dacht ik niet getriggerd door een tab, of zit je tab in je muis :P

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Pagina: 1