Internet in studentenhuis

Pagina: 1
Acties:

• dudek
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-11-2022

dudek

I spy with my little eye

Topicstarter
Ik ben nogal een n00b op dit gebied, maar heb het volgende vraagje.

Ik zit sinds kort samen met 5 andere mensen in een studentenhuis in Groningen. Er is nog geen kabelinternet-verbinding en ik begin al flinke afkickverschijnselen te krijgen.

Nu hebben we met z'n allen besloten om kabelinternet te nemen.
Er moet dus gedeeld worden.
Een extra PC als router is geen optie ivm lawaai, ruimte en extra stroomkosten.

Ik heb dus wel verhalen gehoord over hardware routers en ik heb een beetje rond zitten snuffelen naar prijzen e.d., maar ik heb er te weinig verstand van om echt iets zinvols te vinden.

Wij zitten dus met 6 personen in dat huis en heel veel routers hebben maar 4 poorten dus volgens mij hebben we dus een 8 poorts router nodig (correct me if I'm wrong).

Ik heb een beetje zitten snuffelen bij vraag en aanbod en bij pricewatch en ik kwam bij het volgende:

http://www.smc-europe.com/english/products/broad/7008BR.html

Mijn eerste vraag is: is dit wat?
Mij tweede vraag: kan iemand mij adviseren wat ik het beste kan doen.

Women, you can't live with 'em..... and you can't live with 'em!
Als je hoort hoe het klokje thuis tikt, zit je niet in het café.

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

http://www.alternate.nl/html/nodes_info/qdmv04.html
deze heeft een vriend van me samen met mxstream |:( adsl van kpn :)
of ie ook met kabel werkt weet ik niet :?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• SmegHead
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05-2023

SmegHead

aka Ace Rimmer

Of je pakt gewoon een 4 poorts router met een extra hub of switch erbij, dan heb je zoveel aansluitingen als je zelf wilt.
De meeste "goedkope" routers zijn goed genoeg om een simpel netwerkje te voorzien van internet, kijk eens naar een draytek vigor router ofzo.

Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast!

• jAnO!
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-08 19:42

jAnO!

lalalavanillevla

4 poorten maakt niet uit je kunt nog altijd een hub achter de router hangen...

When some people work at a place for ten years they get ten years of experience, other people work at a place for ten years and get one year of experience ten times.

Verwijderd

Ikzelf maak gebruik van een E-tech apparaat. Kost bij www.routershop.nl € 89,- ex btw en werkt prima. Deze heeft net als de meeste andere routers maar 4 "uit" poorten maar dat kun je goed oplossen door een switch of een simpel hubje erop aan te sluiten.

Succes!

• cue
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:53

cue

je kan misschien ook ADSL nemen dan kan je de modem laten tweaken tot router.

Dan hoef je alleen nog maar een hubje of switch te kopen.

Anders gewoon draytek router nemen is makkelijk te configureren...neem de 2200E + een 6 poorts hubje.

Suc6 ;)

• Kawa
  • Laatst online: 14:37
lijkt me zelfs handiger om een (switching) hub extra te gebruiken. ik neem aan dat je niet alllemaal op de zelfde verdieping zit? Dus vigortje op verdieping 1, maar 1 lijntje omhoog (ipv 3 of 4) naar verdieping 2 en daar kun je weer kabeltjes naar de verschillende kamers gooien.

Verwijderd

Je zal trouwens best wel wat kabel nodig hebben. Ik raad je aan om zelf de kabels te gaan maken. Dat is veel goedkoper en de draden zijn zonder stekkertje een stuk makkelijker door muren heen te krijgen ( ;-) ). Vergeet niet een tang te kopen waarmee je de kabels en stekkertjes kan knijpen!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Probeer jij eerst maar es een kabel internet aansluiting te krijgen van de jungs van @home, dat valt nog wel eens vies tegen. Soms dan krijg je het in eerste instantie wel, maar als de monteur met de modem dan aan de deur staat en doorheeft dat het een studentenhuis is dan loopt ie met modem en al zo de deur weer uit...

Dus voordat je nou unlimited dingen aan gaat schaffen zou ik dat eerst ff goed checken.

en meer antwoord op je vraag: een router met hub er achter werkt idd prima, maar waarom zou een pc met hub niet gewoon werken, een beetje pc maakt heusniet meer herrie dan zo'n router.. en de stroomkosten lijkt nme ook een raar argument, die router kost toch ook stroom. Knal er een oude PI als server tussen, ideaal, heb ik ook :)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• Timmey
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 03 oktober 2002 @ 14:09:
Je zal trouwens best wel wat kabel nodig hebben. Ik raad je aan om zelf de kabels te gaan maken. Dat is veel goedkoper en de draden zijn zonder stekkertje een stuk makkelijker door muren heen te krijgen ( ;-) ). Vergeet niet een tang te kopen waarmee je de kabels en stekkertjes kan knijpen!
Die tang kan je vaak wel lenen bij een computershop tegen een borgsom :)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-08 08:54

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Cue schreef op 03 oktober 2002 @ 14:06:
je kan misschien ook ADSL nemen dan kan je de modem laten tweaken tot router.

Dan hoef je alleen nog maar een hubje of switch te kopen.

Anders gewoon draytek router nemen is makkelijk te configureren...neem de 2200E + een 6 poorts hubje.

Suc6 ;)

Het geld dat je dan bespaard ben je in notime weer kwijt. Vergelijk de snelheden + prijzen tussen een @home en een ADSL abbo maar eens... Binnen 2 maanden heb je de aanschaf van een routertje van 75 euro er al weer uit.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Kippenijzer
  • Laatst online: 05-08 11:58

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

kamstra schreef op 03 oktober 2002 @ 14:24:
Probeer jij eerst maar es een kabel internet aansluiting te krijgen van de jungs van @home, dat valt nog wel eens vies tegen. Soms dan krijg je het in eerste instantie wel, maar als de monteur met de modem dan aan de deur staat en doorheeft dat het een studentenhuis is dan loopt ie met modem en al zo de deur weer uit...

Dus voordat je nou unlimited dingen aan gaat schaffen zou ik dat eerst ff goed checken.

en meer antwoord op je vraag: een router met hub er achter werkt idd prima, maar waarom zou een pc met hub niet gewoon werken, een beetje pc maakt heusniet meer herrie dan zo'n router.. en de stroomkosten lijkt nme ook een raar argument, die router kost toch ook stroom. Knal er een oude PI als server tussen, ideaal, heb ik ook :)
@Home staat tegenwoordig thuisnetwerken toe, en @home levert nou eenmaal maar één kabelmodem per kabelaansluiting, dus ze zullen wel moeten, en zullen ook niet moeilijk doen... Helaas duurt een nieuwe aanvraag voor @home op het moment zo'n 4 weken :(
Verder raad ik het doe het zlef pakket aan -> enkel de installatie van het filter, en de modem wordt langsgebracht, wel zo goedkoop (22,69 ofzo)
En tot slot wil ik voor de vergoeding van de UTP plugjes wel wat plugjes komen knippen :-) Ik heb hier de stuff er wel voor, meel maar ofzo :-)

• Timmey
  • Niet online
Kan je bij een studentenhuis met zes personenn niet gewoon beter ADSL nemen? Als er weer eentje gaat uploaden bij @home liggen de andere vijf weer op hun bek :(

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Sinds kort mag je bij @home gewoon internet delen, dus ik denk niet dat een monteur weer wegloopt.

Daarbij kan het monteurs zoiezo weinig schelen, die krijgen toch hun geld wel door het aanleggen van kabel internet.

• Kippenijzer

Kippenijzer

Timmey schreef op 03 oktober 2002 @ 14:33:
Kan je bij een studentenhuis met zes personenn niet gewoon beter ADSL nemen? Als er weer eentje gaat uploaden bij @home liggen de andere vijf weer op hun bek :(
Tja, en je dacht dat dit bij ADSL niet zo was? Mocht zoiets echt problemen opleveren dan zou je nog (toch maar voor een simpel pc'tje ipv router kiezen) een rule kunnen maken dat iedereen maar 8K/s mag uploaden -> dan kan iemand maximaal de helft vol leechen, en toch nog zo'n 150K/s downloaden... Koop voor een paar euro's een p100, daar hoeft niets aan, dus dat vreet geen brood aan stroom, misschien een 30 of 40 W ofzo...

Verwijderd

http://www.vigor-users.nl
Klik dan op bridging.
Wat op het plaatje staat kan ook met een draytek vigor 2200E
Misschien is dit een oplossing.

Verwijderd

Hier hebben we (in ons studentenhuis) een 8Mbit/1Mbit ADSL aansluiting en als daar iemand gaat zitten uploaden kunnen de anderen nog steeds fatsoenlijk door downloaden hoor. Dan gaat het nog altijd met zo'n 200 kb/s :)
Hiervoor hadden we ook kabel en daar ging dat dus echt niet :(.
Dus er zit wel degelijk verschil in.

• dudek

dudek

I spy with my little eye

Topicstarter
Timmey schreef op 03 oktober 2002 @ 14:33:
als er eentje gaat uploaden dan sla ik die (in goed overleg) gewoon op z'n bek })

das natuurlijk gein

bedankt voor de reacties

dat van die router in combinatie met switch is misschien nog geen gek idee, we zitten op 2 verschillende verdiepingen en dan hoeft er maar 1 kabel naar boven. Daar zal de huisbaas blij mee zijn.

• Kippenijzer

Kippenijzer

Verwijderd schreef op 03 oktober 2002 @ 14:44:
Hier hebben we (in ons studentenhuis) een 8Mbit/1Mbit ADSL aansluiting en als daar iemand gaat zitten uploaden kunnen de anderen nog steeds fatsoenlijk door downloaden hoor. Dan gaat het nog altijd met zo'n 200 kb/s :)
Hiervoor hadden we ook kabel en daar ging dat dus echt niet :(.
Dus er zit wel degelijk verschil in.
Owkee, maar dat zijn dan ook appels en peren. Je weet nou eenmaal dat je bij @home maar 128k/s upload hebt, maar da's wel een stuk goedkoper dan jullie ADSL oplossing met 1Mbit/s...

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-07 21:25

Bergen

Spellingscontroleur

Timmey schreef op 03 oktober 2002 @ 14:27:
[...]

Die tang kan je vaak wel lenen bij een computershop tegen een borgsom :)
Een maat van me heeft zo'n tang voor een paar euro bij de Hema gekocht! De prijs van het bedrag van die tangen kosten niet zo duur :+ Wat ie er precies voor heeft neergelegd weet ik niet maar 't was geloof ik nog geen 5 euro.

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
bij mycom hebben ze zo'n etech routertje voor ik dacht €75,-, switch/hub erbij voor de extra gebruikers en gaan zou ik zeggen.

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Als je trouwens veel dataverkeer doorelkaar verwacht (of onderling tegen elkaar gaat spelen) zou ik maar wel een switch nemen trouwens... Ietsje heel erg veel efficienter.

• dudek

dudek

I spy with my little eye

Topicstarter
daar was ik weer,

we hebben met z'n allen even overlegd en nu kwam een van m'n huisgenoten ermee dat zijn broer wel goedkoop een pc'tje kon regelen.

m.a.w. ipv de hardware router en 4-poorts switch een pc'tje en 8 poorts switch

het voordeel is dat het dus waarschijnlijk minder geld gaat kosten waarschijnlijk (ligt aan de prijs van de pc), het nadeel is de ruimte.

wat zouden jullie adviseren?

is zo'n pc veel langzamer dan een router of maakt dat helemaal niks uit?

• Kippenijzer

Kippenijzer

En p100 zou al voldoende zijn als het enkel voor het masqueraden van een pc of 5 is over een kabel lijntje... Tot zo'n 800KByte/s kan zo'n ding makkelijk trekken (Met waarschijnlijk nog wel wat extra zaken... Ik draai hier een P133 met mail, apache, samba, lichte fileshare + 560KB/s)

• dudek

dudek

I spy with my little eye

Topicstarter
wat kan ik dan het beste gaan draaien op die pc?

want ik ben wel een klein beetje bekend met linux, maar ik heb thuis ook wel eens samba proberen te installeren, maar dat lukte ook voor geen meter...

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:55
Ik zou alleen voor de pc oplossing gaan als ik hem gratis kreeg of al had en dan in eerste instantie zo'n 1 floppy based linux oplossing.

Gewoon een hardware router is het minste gezeik. Loopt nooit vast, valt weinig mee te kloten, gebruikt heel weinig stroom (zelfs in vergelijking met een diskless pc) en heeft geen mechanische onderdelen dan een oud gammel pc'tje (brandgevaar).

Verwijderd

oke ff even off tropic maar wat bedoelt kippenijzer met apache,en samba wat hij draait :? :?

• dudek

dudek

I spy with my little eye

Topicstarter
kan er ook windows op de pc gedraaid worden, zo ja wat zijn de nadelen er van en wat zijn de voordelen van linux in dit geval?

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

kabelmodem -> netwerkkaart #1 in PC #1 -> netwerkkaart #2 in PC #1 -> HUB -> PC #2 #3 #4 etc.

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Verwijderd

Ligt eraan wat die PC moet gaan kosten, maar misschien is een hardware oplossing niet eens zo'n slecht idee. De Edimax router kost bij Mycom maar €79,-. Valt goed te configureren en heeft een goede firewall met automatische alerts naar e-mail. Als dus iemand probeert op het interne netwerk te komen, krijg je een e-mail met daarbij het IP-adres van degene en een link naar een website om te kunnen achterhalen van welke provider dit IP-adres afkomstig is. Verder is het een erg compact apparaat, maar natuurlijk moet je hierbij nog wel een hub/switch hebben. Deze zijn van edimax overigens ook niet duur!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

dudek schreef op 08 oktober 2002 @ 15:18:
kan er ook windows op de pc gedraaid worden, zo ja wat zijn de nadelen er van en wat zijn de voordelen van linux in dit geval?
Wat zijn de voordelen van Windows? Geen idee... Serieus, Freesco is heel erg gemakkelijk te installeren, past op een floppy (dus ook geen hardeschijf-lawaai) en is superstabiel natuurlijk :) Bovendien heb je maar 6 MB geheugen nodig en het draait al op een simpele 386.

Als je een harde schijfje hebt liggen (100 MB ofzo) zou ik trouwens SmoothWall installeren, daar kun je iets meer mee, dan heb je een hele mooie webinterface (heeft FreeSCO ook maar deze is veel handiger), je kunt Snort (intrusion detection) gebruiken, je kunt dan netjes portforwarden, van buitenaf via SSL inloggen en nog meer. (lijkt wel een reclamefilmpje zo :P)

Anyway, ik zou geen Windows gebruiken. Probeer Freesco/Smoothwall gewoon een keertje het is zoooo simpel!! SmoothWall is het simpelst, die partitioneert zelfs voor je enzo :)

• jappo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 16:29

jappo

eens een prutser altijd ....

een p75 met zo'n 40 mb ram geheugen red het ook makkelijk.. 8)

'k heb zelf een p75 met 40 mb en 3 gig hier staat redhat op die voor de mascarading zorgt. verder nog een goed firewall script geschreven (ook heel belangrijk) en hij staat nu al 208 dagen achter elkaar aan te zoemen in mijn kast :Z

1926, 135m2, Quatt v2, ATAG i28ec, Honeywell T6, radiators+vvw, 2800wp growatt, a++ energielabel, speedcomfort met zigbee plugs, uitgebreide Home Assistant setup

• -SpaceMaker-
  • Niet online

-SpaceMaker-

Tweakt sinds 29-01-2000

-Think Progressive-

• Kippenijzer

Kippenijzer

Verwijderd schreef op 08 oktober 2002 @ 14:51:
oke ff even off tropic maar wat bedoelt kippenijzer met apache,en samba wat hij draait :? :?
Tja, misschien een beetje nieuw op GoT? Dit zijn namen van programma's (services in Windows termen) die onder linux draaien. Ik heb hier thuis een linux servertje staan wat voor mijn pc's de @home internetdeling verzorgt, en hierop draai ik ook apache (=webserver) en samba (=filesharing die met windows kan werken)

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Ik heb een Pentium 75 met 64MB ram ingepakt in een bananendoos (tegen het geluid, nu hoor je niets) met Windows NT 4.0 Server als PDC, IIS4, Exchange Server 5.5, SQL Server 7.0, Sygate, etc... Draait als een zonnetje :)

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Ja, moet ik ook nog maar ff vermelden ter illustratie dan :) Ik heb een Cyrix 200 MHz met 6 MB geheugen. Daar draaide dus eerst FreeSCO op en nu SmoothWall omdat ik van een vriend een ouwe harde schijf van 130 MB had gekregen >:)
Pagina: 1