9760Wp ZO(145°) @SE9K, 6480Wp ZW (235°), 2960Wp NO(50°) @SE7K-RWS
Ik denk het niet.
Snelheidswinst haal je door striping van de 2 20 gig schijven. Bij mirroring word de data realtime weggeschreven. Als je een stripe set mirrord dan moet de mirror schijf de stripe set bij kunnen houden. Dat kan de 40 gig schijf nooit. Vervang de 40 voor 2x 20. Als je met 4 schijven aan de gang gaat betekend dat je minder performance zult hebben als met 2 ivm busbezetting.
Snelheidswinst haal je door striping van de 2 20 gig schijven. Bij mirroring word de data realtime weggeschreven. Als je een stripe set mirrord dan moet de mirror schijf de stripe set bij kunnen houden. Dat kan de 40 gig schijf nooit. Vervang de 40 voor 2x 20. Als je met 4 schijven aan de gang gaat betekend dat je minder performance zult hebben als met 2 ivm busbezetting.
Als dit mogelijk is (weet het niet zeker), dan betekent dat het volgende:
Stel snelheid van de 40GB = x, snelheid van de 2x20GB RAID 0 = y. en x < y.
Schrijfsnelheid: maximaal x (wachten op de 40 GB voor mirror actie)
Leessnelheid: >x, maar < y. In het gunstigste geval krijgt de 40GB 1/3 van de blokjes te verwerken. Weer moet er dus gewacht worden op de 40GB
Advies: niet doen. OF 4x20GB RAID0+1, of 2x20GB RAID-0 en zelf backups maken op 40GB (Ghost??)
Stel snelheid van de 40GB = x, snelheid van de 2x20GB RAID 0 = y. en x < y.
Schrijfsnelheid: maximaal x (wachten op de 40 GB voor mirror actie)
Leessnelheid: >x, maar < y. In het gunstigste geval krijgt de 40GB 1/3 van de blokjes te verwerken. Weer moet er dus gewacht worden op de 40GB
Advies: niet doen. OF 4x20GB RAID0+1, of 2x20GB RAID-0 en zelf backups maken op 40GB (Ghost??)
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Je kan ook een stripe set met parity maken. Dan krijg je een configuratie met 60 GB waar 40 van te gebruiken is (20 voor de parity) en je houd nog eens 20 over om iets anders mee te doen, je systeemfiles op zetten of zo. De performance van een stripeset met parity is lager dan die zonder parity maar je heb dan wel redundancy, en het is sneller dan het voorstel wat je daarnet deed (mocht je dat lukken
) Natuurlijk kan je ook regelmatig backups draaien en een stripeset aanmaken zonder parity lekker snel en je heb dan 20 GB meer.
BTW zet nooit je swapfile op een stripeset met parity tenzij je het geratel van je hd's een mooi geluid vind en de snelheid van je PC je een ruk kan schelen
BTW zet nooit je swapfile op een stripeset met parity tenzij je het geratel van je hd's een mooi geluid vind en de snelheid van je PC je een ruk kan schelen
Meh ...
Bedankt!
Ik ga dan toch maar voor 2x 20 GB in RAID 0
Ik ga dan toch maar voor 2x 20 GB in RAID 0
9760Wp ZO(145°) @SE9K, 6480Wp ZW (235°), 2960Wp NO(50°) @SE7K-RWS
Hmmm ik zat te denken... en dat moet ik niet doen... 
Als je nou die 2 x 20 GB schijven in een hardware raid zet dan ziet je OS als het goed is 2 Fysieke schijven van 40GB, dan zou je softwarematig met mirroring onder NT oid nog een Raid (mirror) partitie kunnen maken van die 2 x 40 GB schijven...
Wat performance betreft zal je bij het weggeschrijven al wel in moeten boeten op de performance, zoals al is gezegd door GarBage maar qua leesnelheid ben ik niet zo zeker, het is toch alleen zo dat hij van een mirror partitie gaat lezen als de hoofdschijf al bezig is? Dus mocht je eerste Raid-0 set bezig zijn en je wilt nog wat inlezen dan zal hij de 40GB schijf pakken...
Damn ... ingewikkelde zooi... nou snap ik het zelf ook niet meer
Ik zou zeggen probeer het uit en laat de results zien...
Als je nou die 2 x 20 GB schijven in een hardware raid zet dan ziet je OS als het goed is 2 Fysieke schijven van 40GB, dan zou je softwarematig met mirroring onder NT oid nog een Raid (mirror) partitie kunnen maken van die 2 x 40 GB schijven...
Wat performance betreft zal je bij het weggeschrijven al wel in moeten boeten op de performance, zoals al is gezegd door GarBage maar qua leesnelheid ben ik niet zo zeker, het is toch alleen zo dat hij van een mirror partitie gaat lezen als de hoofdschijf al bezig is? Dus mocht je eerste Raid-0 set bezig zijn en je wilt nog wat inlezen dan zal hij de 40GB schijf pakken...
Damn ... ingewikkelde zooi... nou snap ik het zelf ook niet meer
Ik zou zeggen probeer het uit en laat de results zien...
Pagina: 1