Toon posts:

Fat32 space toevoegen aan ext3??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik hier een een hd opgesplitst in 3 partities

Fat32 (1,5GB) : winxp staat hierop
Fat32 (5,0GB) : mp3's en program files voor winxp
Ext3 (2,0GB) : Linux Mandrake 9.0 erop

Nu zit me linux partitie vol en wil ik wat ruimte van me grootste Fat32 partitie toevoegen aan me Ext3 partitie. Is dat goed mogelijk? want het zijn wel verschillende filesystems...

Gisteren wou ik namelijk wine compileren en ik had nog 350 mb over. Maar na mischien wel drie kwartier compileren stopte die met een foutmelding dat er geen ruimte meer over was.....:(
Hoe kan in hemelsnaam een bestandje (wine dus) van ongeveer 7,5 mb zoveel ruimte in beslag nemen?!? En is dat alleen tijdens het compileren of blijft wine die ruimte nodig hebben?
Ik had trouwens nog 100mb over toen ik die error kreeg maar die 100mb zullen wel gereserveerd zijn voor Linux.

Kan iemand even opheldering geven?

b.v.d.

• Fatal-Error
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik had trouwens nog 100mb over toen ik die error kreeg maar die 100mb zullen wel gereserveerd zijn voor Linux.
Een aantal procent van je schijf is gereserveerd voor root (user). Je kunt proberen om het hele spul als root te compileren, dan heb dus die paar procent extra. Is natuurlijk niet netjes en kan problemen opleveren, maar het is mijns inziens minder gevaarlijk dan het prutsen aan partities.

Welcome to the desert of the real.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Fatal-Error schreef op 03 oktober 2002 @ 14:46:
Een aantal procent van je schijf is gereserveerd voor root (user). Je kunt proberen om het hele spul als root te compileren, dan heb dus die paar procent extra. Is natuurlijk niet netjes en kan problemen opleveren, maar het is mijns inziens minder gevaarlijk dan het prutsen aan partities.
Of je gebruikt tune2fs :

code:
1
2
3
4
kahlan:/home/hylke# tune2fs -m 1 /dev/hdb1
tune2fs 1.29 (24-Sep-2002)
Setting reserved blocks percentage to 1 (2449 blocks)
kahlan:/home/hylke#

Waarmee ik het aantal procenten dat voor de root gebruiker gereserveerd is, naar 1 heb gezet.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Hagar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

Uit ervaring weet ik dat je met een progje als Partition Magic 7 je partities makkelijk kunt aanpassen en delen aan een andere partitie kunt toewijzen (zonder backup >:) ).
Maar volgens mij ondersteund die geen ext3, misschien is daar een update voor of zijn er andere programma's die dat wel hebben?

Nu ook zonder stropdas

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:23

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Je kan de niet belangrijkere files welicht wel op die fat32 partitie zetten.
Mount bijvoorbeeld die harde schijf / partitie op /home.
(wel even de onderliggende dir's kopieren naar die partitie.)
en later gewoon deleten. (ingelogd als root kan je /home nl. gewoon umounten.)
/var/log/ zou ook kunnen, maar zaken als /usr/bin /sbin etc zijn niet mogelijk. Dit omdat de files in die dirs bepaalde atributten nodig hebben. (je moet kunnen chmod-en zeg maar)

Of koop een grotere schijf..

Verwijderd

Topicstarter
Tis gelukt met Partition Magic 8!! geen problemen verder gelukkig.
Pagina: 1