Toon posts:

Bestaand netwerk + internet netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wat netwerkinternet vragen, heb gisteravond de hele avond al zitten rommellen maar kom er niet uit.

Ik heb een cistron adsl verbinding met meerdere servers en computers en wil dat alle computers kunnen internetten over 1 adsl verbinding.

Even een schets van de situatie.

In de meterkast (beneden) staan :

- ADSL aansluiting Cistron maxx
- E-tech adslmodem/router op isdn
- Windows NT server met een hub

Aan deze NTserver (dmv hub) hangen 4 werkstations vast. Alle draaien op win98 en staan op de begane grond. Deze 4 pc's kunnen nu dus allen bij elkaar komen en ook op de server komen.

Bovenverdieping:

- 8 poorts hub
- 2 servers (winme) , aan deze twee servers hangen 6 werkstations (4x 98 , 2x XP) vast.
Deze 6 werkstations staan allen dus in contact met 1 van de 2 servers boven en delen nu dus al een netwerk met elkaar.
Ik heb boven in alle2 de servers een extra netwerkkaart gezet zodat deze dus gevoed worden en de pc's die aan de servers hangen kunnen internetten.

De twee servers hangen aan de (bovenhub)hub vast. Vanaf die hub gaat er weer een netwerkkabel naar het adslmodem/router beneden.

Ik gebruik dus eigenlijk 2 uitgangen van het adslmodem/router. Eentje voor de begane grond en eentje voor de bovenverdieping.

Ben dus eigenlijk al een endje maar had nog wat vragen :

1. Kan ik op 1 van de uitgangspoorten van de adslrouter die beneden staat die in de uplink van de hub stoppen ? Of moet er een aparte netwerkkaart in de
nt4doos om het beneden netwerk van internet te voeden ?

2. De router heeft 2 mogelijkheden. Eentje als brigde en eentje als router functie. Welke functie moet ik nemen ?

Alvast bedankt.

Verwijderd

Topicstarter
Zo, daar zijn we dan weer (inmiddels een dag later)

Ik heb de cistron verbinding aan de praat gekregen. Ik heb de adsl/modem router in de "router" mode gezet en alle werkstations hebben nu internet. Tenminste , daar leek het wel op.

De grap is nu dat de mensen die beneden een netwerk draaien (en ook boven) om en om kunnen internetten maar niet tegelijkertijd.

Ik heb dus beneden 1 netwerk draaien. Dit zijn 4 computers op win98 die met zijn 4-en aan een hub vastzitten. Aan de hub hangt ook een nt4 server vast.
In de meterkast staat dus de adsl modem/router. Deze heeft 4 poorten uit. Op 1 van die poorten heb ik een kabel aangesloten die naar de uplink van de hub gaat. Dan praat ik dus over de hub waar die 4pc's met win98 + nt4 server aan vasthangen.

In de router heb ik dus ingesteld dat hij dhcp moet uidelen aan de computers die erachter hangen. Als ik de 4pc's opstart en kijk dmv winipcfg commanda zie ik ook dat ze een ip krijgen toegewezen van de router. Dit gaat dus allemaal lekker.

Alleen het vreemde is nu dat als bijv. pc 1 zijn internetbrowser opend en gaat surfen dat pc2, pc3 en pc4 niet kunnen internetten. Als ik de browser afsluit van pc1 kan vervolgens weer een andere pc wel internetten.

Enig idee wat hier het probleem is ? Staat er misschien wat verkeerd in de netwerkinstellingwn van de werkstations ? Of is er een instelling in de router verkeerd ?

Verwijderd

Kan je misschien een netwerk tekening maken, dat maakt een hoop duidelijker ipv de grote lappen tekst :P

wat ik standaard altijd doe bij netwerkbouw is het volgende schema

[internet]------>[router/firewall]----->[Hub]----> clients servers allemaal in de hub gestoken

bij meerdere huds connect ik deze via een crossed cable of via een uplink poort op een van de huds met een straight kabel

Verwijderd

Topicstarter
[internet]------>[router/firewall]----->[Uplink Hub]----> [clients] + [nt4server]

[clients] -> win98

De clients staan in contact met de nt4server dmv clients voor microsoftnetwerken.
Alle de clients kunnen met hun gebruikersnaam en wachtwoord gewoon inloggen op de n4 server.

Alle clients krijgen door de router ook een ipadres toegewezen. Deze 4 clients kunnen nu dus alleen maar om en om internet dus als client 1 aan het internettten is kunnen client 2,3,4 niet internetten. etc.