Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker
Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P
Daar staat hij nog niet in de lijst van camera's... Er wordt op de site wel verteld dat de meeste camera's als mass-storage device aan te spreken zijn. Ik wil echter weten of de DSC-P9 ook werkt onder een recente kernel met of zonder eventuele aanpassingen...blowfish schreef op 03 oktober 2002 @ 12:01:
ga een kijken naar gphoto2 ik heb mijn digitale camera ook mee aan de praat gekregen.
Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker
Verwijderd
(ik zou zelf nooit een sony kopen maar dat is een ander verhaal)
Anders is een media adapter (sm -> pcmcia , of cf -> pcmcia) erg makkelijk.
En snel.
edit:
Hmm , even gekeken , en ik denk dat HamerHoofd niet blij gaat worden,
een 4.1 mpix camera , met een 16 Mb memory stick , daar past er ongecomprimeert precies 1 op denk ik.
En memory sticks zijn nog steeds flink aan de prijs .
En zijn geen standaard.
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Verwijderd
Daar had ik al over nagedacht....u_nix_we_all schreef op 03 oktober 2002 @ 12:29:
Wat voor media zit erin ? Toch geen memory stick hoop ik ?
(ik zou zelf nooit een sony kopen maar dat is een ander verhaal)
Anders is een media adapter (sm -> pcmcia , of cf -> pcmcia) erg makkelijk.
En snel.
edit:
Hmm , even gekeken , en ik denk dat HamerHoofd niet blij gaat worden,
een 4.1 mpix camera , met een 16 Mb memory stick , daar past er ongecomprimeert precies 1 op denk ik.
En zijn geen standaard.
De DSC-P9 kan overigens alleenJPG aan en niet TIFF. Dus plaatjes worden al iets kleiner.
Maar punt blijft voor mij of hij nu wel of niet herkend wordt.... Ik ga in ieder geval de tip van Shoikan even nazoeken.
--Eddie Rickenbacker
Waar heb je die onzin vandaan?u_nix_we_all schreef op 03 oktober 2002 @ 12:29:
En zijn geen standaard.
Dat een memorystick iets duurder is als een CF en SM is bekend, maar dat het geen standaard is is je reinse onzin. Het enige wat echt nadelig is van de Memorystick s dat hij alleen in sony apparatuur word gebruikt als opslag device echter is hij ook in o.a. hp, epson en kodak fotoprinter uit te lezen en word ook gewoo ondersteund door allerei fabrikanten van ander uitlees apparatuur.
Wat betreffende de topicstarter je zult hem idd al massstorage device moeten gebruiken maw de module voor mass storage usb inladen en dan een directory voor je camera aanmaken alwaar je de camera mount.
Ik bedoel een open standaard , de "allerlei fabrikanten" waar je het hierboven over hebt hebben allemaal de techniek van Sony gelicenseert, en moeten daarvoor betalen.Slaiter schreef op 03 oktober 2002 @ 13:35:
[...]
Waar heb je die onzin vandaan?
Dat een memorystick iets duurder is als een CF en SM is bekend, maar dat het geen standaard is is je reinse onzin. Het enige wat echt nadelig is van de Memorystick s dat hij alleen in sony apparatuur word gebruikt als opslag device echter is hij ook in o.a. hp, epson en kodak fotoprinter uit te lezen en word ook gewoo ondersteund door allerei fabrikanten van ander uitlees apparatuur.
[...]
Bovendien is er het gerucht dat er binnen Sony allerlei krachten (Lees: lobby van de media uitgeverij tak van Sony) bezig ook de memory stick "compatible" te maken
met DRM.
Ik weet best dat geruchten geruchten zijn, maar dit alles is wel erg aannemelijk gezien de verwoede pogingen van Sony om bijvoorbeeld CD's met kopieerbeveiliging uit te brengen (zodat ze aan de andere kant niet hoeven te stoppen met de lucratieve verkoop van CD/RW drives)
Dat vindt IK te hypocriet voor woorden, en het is daarom dat ik een hekel heb aan Sony.
Vergelijk voor de grap eens met Philips , die hebben hun muziek uitgeverij allang afgestoten, en hebben aangekondigd dat ze iedereen die CD's maken die niet aan de door Philips gemaakte definitie voldoet, gaan beletten om het CD logo te gebruiken , en dat ze altijd apparatuur zullen blijven maken waarmee je muziek kunt kopieren..........
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Helaas... Ik heb behoorlijk lang gezocht op de site van sony, maar ik kan er helemaal niets vinden van een handleiding van de DSC-P9Verwijderd schreef op 03 oktober 2002 @ 12:20:
Wat je kunt doen is de handleiding (voor windows) downloaden en even goed door lezen. Hierin staat meestal wel een melding over de 'massstorage device'. Als die in de windows zooi vermeld wordt kun je er redelijkerwijs vanuit gaan dat die onder de linux driver ook gaat werken. Op deze manier heb ik het met mijn Fujifilm Finepix A101 gedaan tenminste...
--Eddie Rickenbacker
Dat is dus idd mijn idee hoe het zou moeten onder Linux.... Mijn vraag is of ik dan niet wat dingen in de source van de mass storage usb driver van de kernel moet veranderen zodat de mass storage USB driver er aan gekoppeld zou worden op het moment dat ik de camera aan zou sluiten op mijn laptop...Slaiter schreef op 03 oktober 2002 @ 13:35:
[...]
Wat betreffende de topicstarter je zult hem idd al massstorage device moeten gebruiken maw de module voor mass storage usb inladen en dan een directory voor je camera aanmaken alwaar je de camera mount.
Ik wil dus weten of ik iets moet veranderen in de kernel source en zo ja wat.....
--Eddie Rickenbacker
en de usb-ide module nodig , en die laden als het goed is automatich.
Als je automatisch mounten ook aanstaat, zou dat ook moeten werken.
Maar hoe kan ik erachter komen of de Sony DSC-P9 idd zonder problemen en zonder aanpassingen in de massstorage drivers herkend wordt?u_nix_we_all schreef op 03 oktober 2002 @ 14:42:
Nee, als het een normale usb mass storage driver is , heb je de usb-core modules
en de usb-ide module nodig , en die laden als het goed is automatich.
Als je automatisch mounten ook aanstaat, zou dat ook moeten werken.
Liefst zou ik hebben dat er nu iemand zou zeggen:
Ik heb een DSC-P9 en ik draai Linux en het werkt...
Maar dat is nog niet gebeurt
--Eddie Rickenbacker
Zoeken op google.com.hammerhead schreef op 03 oktober 2002 @ 16:00:
Maar hoe kan ik erachter komen of de Sony DSC-P9 idd zonder problemen en zonder aanpassingen in de massstorage drivers herkend wordt?
Mijn camera, een Olympus C-220Z werd wel automatisch herkend door linux, en de usb-storage module werd automatisch geladen door hotplug.
Supermount heb ik uitstaan, dus ik moet hem verder met de hand mounten.
Klein probleempje was verder dat het ding een hardware-fout heeft, waarvoor ik de usb-storage source-code moest patchen, anders werkte hij niet. En zoiets vind je toch echt alleen op google. Zou heel toevallig zijn als er iemand op dit forum dezelfde camera onder linux gebruikt, dat komt volgens mij toch weinig voor nog.
Had ik al gedaan
--Eddie Rickenbacker
Of je neemt de laptop mee naar de winkel, en test hem uit.
Anders een mailtje aan Sony sturen? Als ze een competente helpdesk hebben, dan zullen ze je toch wel kunnen vertellen of het een gewone USB storage device is of niet.
Het antwoord is JA de sony P9 is als mass storage toegankelijk onder linux, meestal is de support voor mass storage devices al standaard in de kernel gezet, maar het kan in jou net ff iets anders zijn nagelang welke distro je gebruikt maw in het ergste geval zul je de kernel opnieuw moeten compileren, maar ga daar in eerste instantie maar niet van uit
Ik begrijp dat je het liefste heb dat de camera toegankelijk is als je hem heb aangesloten en aan heb gezet. Ook dat is geen probleem ervan uitgaande dat mass storage al in je kernel zit doe je het volgende:
1. zorg ervoor dat je 'hotplug' geinstaleerd heb
2. zorg dat je vfat ondersteuning heb (vaak standaard)
3. maak een directory aan in /mnt bijvoorbeeld /mnt/P9
4. Pas je /etc/fstab aan door er de volgende regel aan toe te voegen:
1
| /dev/sda1 /mnt/P9 vfat auto,user 0 0 |
5. Maak eventueel een link aan naar /mnt/P9 op je desktop in kde door rechts te klikken in je bureaublad en dan Create New --> Hard Disk.... je favo icoon kiezen naampje geven en als device /mnt/P9 kiezen
Als het goed is moet het dan werken.
Voor zover ik weet is dit juist niet echt distro gebonden, heeft namelijk echt met de kernel te maken, en dat is juist wat alle distros uiteindelijk redelijk gemeen moeten hebbenSlaiter schreef op 03 oktober 2002 @ 19:56:
Inweze is het heel simpel:
Het antwoord is JA de sony P9 is als mass storage toegankelijk onder linux, meestal is de support voor mass storage devices al standaard in de kernel gezet, maar het kan in jou net ff iets anders zijn nagelang welke distro je gebruikt maw in het ergste geval zul je de kernel opnieuw moeten compileren, maar ga daar in eerste instantie maar niet van uit
Ik begrijp dat je het liefste heb dat de camera toegankelijk is als je hem heb aangesloten en aan heb gezet. Ook dat is geen probleem ervan uitgaande dat mass storage al in je kernel zit doe je het volgende:
1. zorg ervoor dat je 'hotplug' geinstaleerd heb
2. zorg dat je vfat ondersteuning heb (vaak standaard)
3. maak een directory aan in /mnt bijvoorbeeld /mnt/P9
4. Pas je /etc/fstab aan door er de volgende regel aan toe te voegen:
code:
1 /dev/sda1 /mnt/P9 vfat auto,user 0 0
5. Maak eventueel een link aan naar /mnt/P9 op je desktop in kde door rechts te klikken in je bureaublad en dan Create New --> Hard Disk.... je favo icoon kiezen naampje geven en als device /mnt/P9 kiezen
Als het goed is moet het dan werken.
Kernel compileren is niet echt probleem... Ben op laptop op dit moment bezig met het testen van wat 2.5.xx kernels. Compileren is dus niet echt al een probleem.
Verder werkt het laatste stukje van Rechter muisknop etc niet zo hard onder Windowmaker... (maar dat is persoonlijke voorkeur voor minder fratsen)
Maar om weer even iets meer ontopic te komen dienen die wijzigingen die je kunt aanbrengen in je usb storage drivers van je kernel alleen om wat kleine foutjes te omzeilen. Standaard zou het dus in een keer moeten werken?
--Eddie Rickenbacker
Ik zou zeggen probeer het gewoon eens op die manier inweze zal het de oplossing moeten zijn.
Het stukje van die link op de bureaublad is gewoon een handigheidje en de manier die ik heb aangegeven is voor kde zoals ik er ook had bijgeschreven naar ik aanneem is die onder windowmaker ook mogelijk (al dan niet op een iets andere wijze)
Betreffende de USB Storage support die moest ik in de kernel meebakken om te zorgen dat de camera-toegankelijk werd, want die had ik bij de eerste keer compileren er niet bijgedaan.
Ik zal een ff neerzetten wat ik in mijn kernel heb ingebakken betreffende het USB gedeelte om de camera te zien..
- Support for USB
- Preliminary USB device filesystem
- UHCI (Intel PIIX4,VIA,....) support (is chipset gebonden)
- USB Mass Storage support
Let erop dat UHCI chipset gebonden is het kan zijn dat in jougeval OHCI nodig is of in geval van USB2 misschien zelfs wel EHCI.
veel suc6
En op het moment dat ik hem aansloot verscheen er al een behoorlijke aantal informatieve regels in mijn kernel log.
Het mounten daarna werkte perfect.
Dus ik kan nu vertellen uit eigen ervaring dat de Sony DSC-P9 perfect te mounten is onder linux
--Eddie Rickenbacker