Toon posts:

Is een setup als deze mogelijk onder Win2k of NT?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/netwerk.jpg

Het gaat om de werking van de setup, niet direct om de manier waarop hij gerealiseerd wordt. Is dit mogelijk onder Windows 2000/NT op de een of andere manier?

(Ik ben een programmeur, en geen netwerkbeheerder... schiet me niet af als dit op een extreem simpele manier kan worden bereikt. :P)

Verwijderd

In principe heb je maar 1 PDC nodig, en verder kun je dit prima optuigen, zeker onder Win2k!

Verwijderd

Topicstarter
Okee, 1 DPC. En dat het gaat: des te beter.

Nu is mijn vraag echter: HOE?!

Zoals ik al zei, ik ben een programmeur, en geen netwerkkenner...

Bedankt voor enige antwoorden, en eeuwige aanbidding voor een volledige walkthrough _/-\o_

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-08 21:39

Jiffy

God, you're ugly!

Verwijderd schreef op 03 oktober 2002 @ 10:28:
Okee, 1 DPC. En dat het gaat: des te beter.

Nu is mijn vraag echter: HOE?!

Zoals ik al zei, ik ben een programmeur, en geen netwerkkenner...

Bedankt voor enige antwoorden, en eeuwige aanbidding voor een volledige walkthrough _/-\o_
Euh...

1) Nieuwe share van de desbetreffende map(pen) maken;
2) Machtigingen instellen per (groep) gebruiker(s).

Rechtsklikken op een drive of map die je wilt delen, optie 'delen' kiezen en bovengenoemde opties staan voor je neus.

Vervolgens kun je nog per gedeelde map een drivemapping aanmaken (schijfletter toekennen) via bv 'net use' in een batchbestandje. Dan werkt het onder NT & 2K.

Op deze manier kun je per share dus de toegangsmogelijkheden voor elke afzonderlijke gebruiker of per groep instellen.

En 1 PDC is idd zat.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Verwijderd

Topicstarter
De bestanden moeten niet op 1 server staan. Ik weet dat ik de map kan delen, en dan op de andere server een drivemapping kan aanmaken, maar voor zover ik weet staan de bestanden dan echt alleen maar op de server die de map deelt. Hoe krijg ik de bestanden op beide servers, en houd ik ze toch gesynchroniseerd? Als op een van de servers de map wordt aangepast (bestanden verwijderd, of veranderd), dan moeten deze wijzigingen meteen op de andere server ook worden uitgevoerd.

Edit: indien dit niet mogelijk is, dan is de drivemap manier natuurlijk wel de beste keuze. Deze zal waarschijnlijk worden toegepast als de synchronisatie met files op 2 servers niet mogelijk is.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2002 11:02 . Reden: Plaatje doet het alweer.... ]

Verwijderd

Waarom wil je de data dan op 2 servers hebben?
Als het puur voor de beschikbaar is van de server dan moet je eens kijken naar dfs (distributed file system)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2002 11:09 . Reden: verkeerde benaming ]

Verwijderd

Wat je volgens mij wilt is 2 servers:
• DEV = Server voor ontwikkeling
• PRO = Server voor produktie
• DEV & PRO moeten gegevens delen obv synchronisatie

Er zijn dan verschillende mogelijkheden. Je kunt kiezen voor een echte synchronisatie tussen beide servers. Of de simpele oplossing is de map helemaal niet op DEV hebben, maar vanaf DEV en mapping naar PRO maken.

Verwijderd

Topicstarter
NTFS heeft zover ik weet geen DFS capaciteit. Beide servers compleet synchroniseren is niet de bedoeling, en ook niet nodig. Ik zal op het bedrijf de drivemap manier eens aankaarten. Dat is de eenvoudigste oplossing. Hieraan had ik zelf in eerste instantie ook al gedacht, maar ik heb deze oplossing toen laten vallen omdat men indien mogelijk de bestanden op beide servers wenste te hebben. Maar als dat niet kan (of wel kan, maar op een manier die niet gebruikt gaat worden, zoals Linux), dan is de drivemap methode waarschijnlijk het beste.

Ik denk dan dat het zo gaat uitzien:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/netwerk2.jpg

Klopt dat?

In ieder geval al bedankt voor de suggesties. Ik sta natuurlijk nog steeds open voor meer voorstellen. (Excuseer mijn lastigheid.... :X)

• Boudi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-08 02:32

Boudi

Always Coca Cola

Waarom niet gewoon het volgende:
1 PDC met 1 domein
1 groep gebruikers Ontwikkel, 1 groep gebruikers Medewerker, iedereen logt in op zelfde domein.
Shares op server:
Ontwikkel-share: toegang voor alle ontwikkelaars
Medewerker-share: toegang voor alle medewerkers
Common-share: toegang voor allebei

volgens mij heb je dan precies wat je wilt...

Edit: ok ik ben eigenwijs & blind, zag niet dat je perse 2 servers wilde.. dan moet je bovenstaande doen, maar dan gewoon de common-share op een vd 2 maken en alle gebruikers naar die share verbinden. Ik zie totaal geen reden om ieder bestand dubbel op te slaan en jezelf allerlei problemen op de hals te halen.

Met of zonder mayonaise?

Verwijderd

twee servers, 1 voor developers, 1 voor medewerkers.

één W2000 domein.

Zet een Distributed File System op, met daarin de shares van beide groepen. Hoef je niet te repliceren. toegang tot de mappen regel je in met groepsmappen -lidmaatschap- en NTFS rechten.

Vwala!

Verwijderd

Topicstarter
Zet een Distributed File System op
Ik heb dit eens bekeken. Als ik het goed begrijp, wordt DFS gebruikt om meerdere physieke locaties op één plaats samen te brengen. Met andere woorden, als ik 10 verschillende mappen heb, op 5 verschillende servers, dan kan ik een DFS server opzetten. Deze combineert dan al deze mappn op één plaats, zodat het lijkt alsof ze allemaal op deze server staan. Klopt dat zo?

Werkt het dan ook andersom? Ik neem 2 mappen op in het DFS. Deze twee mappen staan op verschillende servers, maar moeten dezelfde files bevatten. Kunnen deze 2 mappen zo worden gecombineerd door DFS dat het één map lijkt, en als deze (virtuele) map gewijzigd wordt, dat dan ook de twee physieke mappen worden gewijzigd?

Bedankt voor alle info...

Verwijderd

Nope, gaat niet. Synchoniseren daar snapt DFS helemaal niets van. DFS ie niets meer dan een logische ordening van bestaande shares.

Als je wilt synchroniseren zul je een scriptje oid. moeten bouwen.

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

In windows NT Server zelf zit ook een tool om 2 mappen te syncronyseren...

Zal het tegen deze avond eens opzoeken hoe dat precies zat.

You don't need eyes to see, you need vision

• BitProcessor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-08 23:47
Je kan bv ook gebruik maken van de offline files van windows 2000. Die doet oa aan synchronisatie.

Data waaraan wordt gewerkt r/w delen is nogal gevaarlijk als je vanop twee plaatsen gaat beginnen saven ! (als dat het geval zou zijn)

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

Verwijderd

Topicstarter
Zal het tegen deze avond eens opzoeken hoe dat precies zat.
En, iets gevonden?

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

yep:

je kan eens kijken naar de replicatie service, deze syncroniseert mappen op verschilllende NT4 servers. Permissie voor de backupoperator moeten gegegven worden.

kijk maar eens in je serverbeheer, kan zelf niet meer kijken want NT4 is hier al een tijdje vertrokken...

You don't need eyes to see, you need vision

Pagina: 1