Toon posts:

Event oriented UML

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om de functionaliteit van een programma te beschrijven wou ik UML gaan gebruiken. Ik programmeer in VB6 wat dus event-georienteerd is. Ik vraag me dus af wat de beste manier is om die events te beschrijven (funtioneel model / flowcharts / andere methode )

Ik heb wel ervaring met UML maar tot nu toe nog niet met het beschrijven van event-georienteerde programma's

• SquatRS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-08 10:16
volgens mij kun je dan het beste ff kijken naar een sequence diagram kijken...daar wordt elke handeling zeg maar 'uit elkaar gehaald' en stap voor stap in beschreven.

Op school veel gebruikt in die 2 jaar dat ik er mee te maken had.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:05
Een event kun je min of meer beschouwen als een functie die op een object (Form, Button, ...) werkt.
In UML beschrijf je afaik niet de forms, buttons, .... maar de classes die je zelf gedefinieerd hebt. Als een user-defined type een event heeft, dan kun je dat imho gewoon bij de operations in uw UML zetten.

https://fgheysels.github.io/

• bazzs2001
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-06 11:18

bazzs2001

je moet knagen wat lekker is

Ik denk dat je het beste een state diagram kan gebruiken om de functionaliteit te beschrijven.

groeten

• thomaske
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-07 14:28

thomaske

» » » » » »

bazzs2001 schreef op 03 oktober 2002 @ 09:02:
Ik denk dat je het beste een state diagram kan gebruiken om de functionaliteit te beschrijven.
wrom? :)

Brusselmans: "Continuïteit bestaat niet, tenzij in zinloze vorm. Iets wat continu is, is obsessief, dus ziekelijk, dus oninteressant, dus zinloos."

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-08 15:26

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Events zijn in principe use cases, en de actor is degene waar de event vandaan komt. Als je dat combineert met je normale klassediagram dan heb je imho al een aardig ontwerp

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• cameodski
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-11-2023
.oisyn schreef op 03 oktober 2002 @ 09:24:
Events zijn in principe use cases, en de actor is degene waar de event vandaan komt. Als je dat combineert met je normale klassediagram dan heb je imho al een aardig ontwerp
Events zijn use cases? Ik ben bang, dat er dan wel erg veel use case komen. :)

TS: je zult je moeten realiseren, dat UML bedoeld is om een object georienteerd te ontwerpen. Doe je dat niet, dan kun je je afvragen of UML nog wel zinvol is. Ik ben zelfs bang dat je er dan eigenlijk een beetje misbruik van maakt.

Never underestimate the power of

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik VB6 gebruik stikt het van de events, ik heb inmiddels gezien dat een STD er "officieel" voor bedoeld is maar ik vraag me af of dit gaat werken als er sprake is van een groot aantal events

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

bazzs2001 schreef op 03 oktober 2002 @ 09:02:
Hier ben ik het mee eens. Een state is een activiteit(iets wat je aan het doen bent) en een actie(toestands overgang) zou je kunnen zien als een event.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08 19:41

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

KlukKluk: STD's kan je opsplitsen zodat je diagram(men) niet veel te veel events bevat. Een beetje boek dat STD's uitleggen zal ook aangeven dat je dat kan splitsen zodat je een gelaagd STD krijgt.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Bobco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-10-2023

Bobco

I used to dream about Verona.

Als het gaat om het vastleggen van functionaliteit zou ik Use Cases gebruiken. Daar kun je vrij goed in kwijt wat er functioneel gebeurt en op welke manier deze functionaliteit getriggerd wordt. Dit staat in principe helemaal los van welke implementatie in wat voor taal dan ook.

Als het je meer gaat om het maken van documentatie bij je programma's zou ik eerder kiezen voor een Sequence Diagram, omdat deze wat dichter bij de code staan dan Use Cases. Een 'probleem' met SDs is wel dat je al heel snel erg veel details kunt vastleggen waardoor het overzicht een beetje verloren gaat.

Je kunt het natuurlijk ook gewoon allebei doen: een UC voor het overzicht en een SD voor de details. Als je dan een SD per UC hebt, heb je in principe alle informatie die je nodig hebt.

With the light in our eyes, it's hard to see.

• SquatRS
Bobco schreef op 03 oktober 2002 @ 11:01:
[...]

Je kunt het natuurlijk ook gewoon allebei doen: een UC voor het overzicht en een SD voor de details. Als je dan een SD per UC hebt, heb je in principe alle informatie die je nodig hebt.
je hebt toch Use Cases nodig voor het maken van Sequence diagrammen??? of zit ik dan al te lang nix te doen op stage... ;)

Verwijderd

dat je VB gebruikt en daardoor met events aan de gang gaat speelt pas een rol bij je implementatiemodel.. ga dus gewoon op de normale manier te werk, want als je in je domeinmodel of applicatiemodel al naar voren laat komen dat je met events werkt ben je al verkeerd bezig.. je interactiediagrammen zien er zowieso hetzelfde uit want een event is ook maar gewoon een message

• Bobco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-10-2023

Bobco

I used to dream about Verona.

SquatRS schreef op 03 oktober 2002 @ 11:19:
[...]
je hebt toch Use Cases nodig voor het maken van Sequence diagrammen??? of zit ik dan al te lang nix te doen op stage... ;)
Als je het netjes doet wel, ja. Ik maakte uit de vraagstelling van de TS op dat hij nog niet zo goed wist wat er precies aan documentatie nodig zou zijn, vandaar mijn opmerkingen over UC/SD. UCs geven nu eenmaal een wat beter inzicht in functionaliteit doordat ze zich niet bezig houden met alle details. SDs laten veel meer detail zien en zitten daarmee dichter op de code.

SDs kun je op zich nog wel uit source destilleren, een tool als bijvoorbeeld Together ControlCenter is in staat om vrij gemakkelijk een model te genereren uit sources.

With the light in our eyes, it's hard to see.

• SquatRS
op school gebruikte we Rational Rose is ook wel OK

Verwijderd

Topicstarter
Op het werk gebruik ik visio met een van internet geplukte UML module, hoewel code genereren ed. niet kan tekent het heel relaxed

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-08 15:26

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Verwijderd schreef op 03 oktober 2002 @ 16:25:
Op het werk gebruik ik visio met een van internet geplukte UML module, hoewel code genereren ed. niet kan tekent het heel relaxed

Visio 2002 in combinatie met VS.NET werkt echt heel rielekst, code genereren en reverse engineering :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
.oisyn schreef op 03 oktober 2002 @ 20:10:

[...]

Visio 2002 in combinatie met VS.NET werkt echt heel rielekst, code genereren en reverse engineering :)
Dan moet je wel de Enterprise Architect versie van Visio hebben. Bij de normale versie van Visio 2002 kan je ook geen code generatie en reverse engineering doen.

Alleen de assosiation classes werken vervelend he :)

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:51
Wij gebruiken Poseidon op school voor UML diagrammen... die kan ook Java source bouwen. :)

• bazzs2001

bazzs2001

Bij ons op school gebruiken we Togethersoft, die kan wel heel mooi source bouwen en aan reversed engeneering doen maar is nogal traag :(.

Rational rose is ook wel aardig maar werkt niet zo fijn als together.

Ik zou als tip geven NOOIT System Architect te gebruiken.... je blijft zoeken naar waarom het niet werkt.

groeten

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-08 21:49

NDF82

Doomed Space Marine

Together is idd wel een leuk proggel, alleen die snelheid he, of moet ik traagheid zeggen...

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

• SquatRS
NDF82 schreef op 04 oktober 2002 @ 10:58:
Together is idd wel een leuk proggel, alleen die snelheid he, of moet ik traagheid zeggen...
zegt me helemaal nix :? :?

• bazzs2001

bazzs2001

http://www.togethersoft.com/

is in java geprogged en is niet echt snel.

groeten

• SquatRS
wie weet heb ik het nog een keer nodig dus iig bedankt... ;)
Pagina: 1