In zwitserland zijn bergen
- aparte segmenten voor werkstations en servers. Dit vereist dan wel routering, maar maakt het netwerk beter schaalbaar en veiliger
- definieer van te voren het hele IP nummerplan, zodat je weet welke adressen bijvoorbeeld bij de backbone horen, of netwerk hardware, of printers e.d.
- wat wil je bereiken?
- denk aan redundantie, je kan met 2 DHCP servers werken als je veel clients hebt. Bij uitval van 1 server kan je dan nog steeds adressen leasen.
- denk na of je met de adressen ooit nog eens op internet zou willen
- denk na over lokaties, verdiepingen e.d. in je nummerplan.
Zo, hier heb je wel even genoeg aan.
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
bedankt zover
Verwijderd
swissis schreef op 03 oktober 2002 @ 08:38:
Ik ben nog ff aan het inventariseren wat ik nu eigenlijk voor een adressen in gebruik heb.
bedankt zover
Verwijderd
Microkid schreef op 03 oktober 2002 @ 07:52:
Je kan letten op:
- aparte segmenten voor werkstations en servers. Dit vereist dan wel routering, maar maakt het netwerk beter schaalbaar en veiliger
op zich heb je wel gelijk... maar ik heb niet het idee dat het om veel pc's/servers gaat... de servers direct op een switch lijkt me dan ook wel prima... (schilt weer een router aanschaf)
- definieer van te voren het hele IP nummerplan, zodat je weet welke adressen bijvoorbeeld bij de backbone horen, of netwerk hardware, of printers e.d.
altijd goed
- wat wil je bereiken?
idd, waarom wil je omnummeren?
- denk aan redundantie, je kan met 2 DHCP servers werken als je veel clients hebt. Bij uitval van 1 server kan je dan nog steeds adressen leasen.
wow nieuwe uitvinding... redundant DHCP
- denk na of je met de adressen ooit nog eens op internet zou willen
ik gok dat hij daarom wil omnummeren
- denk na over lokaties, verdiepingen e.d. in je nummerplan.
[b]weinig na te denken als je 1 segment maakt
Zo, hier heb je wel even genoeg aan.
Daar heb ik verder geen last van maar ik merkte het toen ik een tooltje gebruikte van mijn anto-virus software. Die laat een lijst met IP adressen zien en de daarbij behorende PC Naam.
Er zaten een aantal hele vreemde bij. Dat komt omdat ik geen DNS server in het netwerk heb draaien, dus gaat dat programma het opzoeken bij de dns server van mijn ISP.
Verder nog een vraag. Ik heb 2 3Com switchen staan met een vast IP adres. Ik denk dat ik die het eerst moet omnummeren via de web-interface anders kom ik er later niet meer bij.
En dan pas op de DHCP server een nieuwe adrespool maken?
Forget your fears...
...and want to know more...
hmm, ik zou eerst de dhcp doen, waarbij je wel 1 client handmatig op het oude ip laat zodat je die switches kunt veranderenswissis schreef op 03 oktober 2002 @ 18:29:
Verder nog een vraag. Ik heb 2 3Com switchen staan met een vast IP adres. Ik denk dat ik die het eerst moet omnummeren via de web-interface anders kom ik er later niet meer bij.
Je kan er altijd nog bij via de seriele console uitgang (19200 baud geloof ik).swissis schreef op 03 oktober 2002 @ 18:29:
Ik moet omnummeren omdat de adressen die ik nu gebruik al voor komen op het internet.
Daar heb ik verder geen last van maar ik merkte het toen ik een tooltje gebruikte van mijn anto-virus software. Die laat een lijst met IP adressen zien en de daarbij behorende PC Naam.
Er zaten een aantal hele vreemde bij. Dat komt omdat ik geen DNS server in het netwerk heb draaien, dus gaat dat programma het opzoeken bij de dns server van mijn ISP.
Dan alle servers van IP adres veranderen, en dan alle DHCP scopes aanpassen.
Op een gegeven moment als alles in orde is (je nieuw nummering schema, documentatie, zoveel mogelijk devices op DHCP, andere devices die niet op DHCP kunnen documenteren), schakel je over (deactiveer de ene scope, activeer de andere). Bij mij duurde elke daadwerkelijke omschakeling ongeveer 10 minuten waarvan het meeste werk het resetten van devices was.
Verwijderd
Verwijderd schreef op 03 oktober 2002 @ 22:12:
Ik zou geen 192.168.0.0 range nemen die komt veel te vaak intern voor, en dat is weer lastige als je eens een connectie met een ander (zelfde range) netwerkje maakt.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/4#4
ik zou voor een bedrijf toch voor 172.16.x.x / 255.255.0.0 tot en met 172.31.x.x / 255.255.0.0 gaan.
Verwijderd
?? ligt er gewoon aan... in principe maak je toch gebruik van nat en zal je geen direct contact met die netwerken maken (lees: dus het is geen probleem), alleen als je bedrijf een ander bedrijf overneemt zou het weleens een probleem kunnen worden.Verwijderd schreef op 03 oktober 2002 @ 22:12:
Ik zou geen 192.168.0.0 range nemen die komt veel te vaak intern voor, en dat is weer lastige als je eens een connectie met een ander (zelfde range) netwerkje maakt.
192.168.x.x komt overigens niet zoveel voor bij bedrijven in vergelijking met 10.x.x.x maar da's mijn ervaring.