Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CM] Ga een alu/acryl kast bouwen, iemand nog wat tips?

Pagina: 1
Acties:

• DJ_Squtshi
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-04 23:11

DJ_Squtshi

What do ya say to da DJ?...

Topicstarter
Ik ga dus en kast bouwen voor me nieuwe pc die nog moet komen.
Ik gebruik er 3 cm breed/1,5 mm dik alu hoek profiel voor.
Alle wanden worden van acryl(noem et maar plexi) gemaakt van 5 - 10 mm dik.
De afmetingen die ik in gedachten had is 21 cm breed,50 diep,60 hoog(zonder pootjes).
Zo kan me cdrom /burner er net in (alu=3 cm per kant)cdrom 14,5 cm.
Wil er de volgende fanetjes in:
2x 120 mm voor onder intake
2x 120 mm onder intake
2x 120 mm boven outtake
1x 120 mm achter outtake
2x 120 mm rechts onder bij vidkaart intake
1x 120 mm boven in't midden outtake
(zeg niet "gawaterkoelenman" wan't daar heb ik ff geen zin in en ik ben toch fan GAK :9 )
Verder 4x 60 mm op 2 hdd's(80 gig van nu ,komt nog een van 320 bij,die zouden net zo veel kosten als 160 nu en ik koop de onderdelen toch pas over 4-6 maand)
Waarschijnlijk 60 mm of zo op de 9700 (of de nv 30 maar die zal wel te duur of niet beschikbaar zijn over 4-6 maand)
1 of 2 x 80 voeding
1x 120 op de cpu ,met en buis van acryl zal die naar buiten gaan en lucht van buiten op de cpu blaazen.
Na de fan komt er weer en buis op die versmalt naar de afmetingen van de heatsink zodat er geen zuchtje wind verloren gaat B) .
denk wel dat ik et pas allemaal vastmaak als ik me mammaplankie en zo heb en de kast een beetje ingedeeld is zodat ik weett waar dat gat nou ongeveer moet komen.
Humm...geldt eigenlijk voor alle fannetjes ... }:O Leven is hard :P .
Ik maak hem met lang schroef draad vast aan de buitenwand en lijm em vast aan de intake en versmalde buis.
Alle fans die ik er zelf in monteer(dus niet gpu/voeding)worden apart bediend en zullen op 12/7 volt of uit kunnen.
Ik klieder alle fans onder met in blachlight oplichtende paint.
Als ik et hier ergens kan krijgen komt er en mooi TM (Tweaker mania) logo op de zijkant gevingerpainted :+ met spetiale verf die blauw oplicht bij blacklight maar niet te zien is zonder.
1x groene en 1x blauwe ccft,blacklight en wat auto 3de remlichten voor de nodige LED actie komen er in(mischien kleine strobo).
Als ik ook gekleurde doorzichtige acryl kan krijgen dan doe ik de voor/achter/boven en achterkant blauw en de zijkanten wit doorzichtig.
De zijpaneel gaat open met een of ander schanier systeempje en kan natuurlijk op slot :9~ .

Geen id wat dit gaat kosten ...vooral de 120mm fannetjes zijn denk ik duur nieuw.
Ik weet et niet want ik heb nog nooit in me velen en fan gekocht...ze komen zegmaar uit de hemel vallen ;) .
120 mm zal wel niet makkelijk te vinden zijn in oude afgedankte pc's...ik weet et uit ervaring :o ..anders zat ik niet met en lading 80 mm gevallen
Dacht ook aan en window in de plexi wand...zou wel lache staan denk ik maar wat te veel van't goeie mischien.
Zo zou je door en window in en wondow te maken wel en leuk logotje kunnen maken met de raamrubers.
Maar ik denk dat ik et maar bij en "onzichtbare"logo hou .

Als iemand nog ideeen heeft dan hoor ik het graag!!!

Specs

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

talin

ES-MA

hmmm , ik wil dus niet zeuren , maar dit is dus de zoveelste topic die ik lees binne korte tijd , van iemand die om ervaringen vraagt met acryl .

mischien tijd voor een sticky-topic ?

aan topic starten : door schade en schande wordt men wijs .
gewoon beginnen met bouwen en kijken hoe et wordt .

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 22:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Man, met zoveel fans stijgt ie op!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:57
Ik heb je topictitel een tag gegeven, lees eerst dit topic alvorens je een nieuw topic opent: Lees dit eerst voordat je een topic opent!.

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

Topicstarter
talin schreef op 03 oktober 2002 @ 02:05:
hmmm , ik wil dus niet zeuren , maar dit is dus de zoveelste topic die ik lees binne korte tijd , van iemand die om ervaringen vraagt met acryl .

mischien tijd voor een sticky-topic ?

aan topic starten : door schade en schande wordt men wijs .
gewoon beginnen met bouwen en kijken hoe et wordt .
Vraag niet zozeer om ervaringen aangezien ik er wel vaker mee heb gewerkt maar ideeen maar als dat teveel moeite voor je is dan ga je toch wat FOK nieuws lezen of zo }:O
B)

Specs

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

Topicstarter
sebastius schreef op 03 oktober 2002 @ 09:05:
Man, met zoveel fans stijgt ie op!
nee denk et niet ,zou wel Koel zijn...hoverpc.
Ik noem et maar en fanputer of zo :P
geluid maakt me niet echt uit ,2141 mp3 tjes (back-up van me eigen cd's :Z )
1200 watt rms HouseWrecker(google maar ff hwk-15) ,400 watt rms center en 2x 200 watt rms front speakertjes kunne dat wel onhinderlijk maaken .
ik wou wel waterchillen maar zo'n kanker standard koelblokje is al 50-70 euro en zelf maken heb ik nu ff geen zin in.
Zat ook te denken aan water/stikstof koeling .
Door het water te koelen door er met en druppelsysteem omde zoveel tijd en drupje of wat stikstof in te dumpen maar das ff te uitdagend(10 liter stikstof is 15 euro en daar kun je en tijdje mee door denk ik ,verekte koud spul zeg ik je...alleen al de stoom die er vanaf komt :9 )
Alleen stikstof is niet zo lekker ivm condens/niet je pc uit kunnen doen.
De stroom valt hier regelmatig voor 30 min-4 uur uit en dan wil je er niet net op dat moment er achter komen dat je backup voeding maar 15 min je pc draaiend kan houden }:O
+ extra kosten voor die psu(of hoe zo'n ding ook heet).

Specs

Verwijderd

wat denk je dat 10 120mm fans gaan kosten, ik check pricewatch: antec120mm 22 euro, enermax 19 euro.
denk dat je toch beter kan gaan waterkoelen als je dat niet wil om het geld. als je 10 120mm fannetjes wil heb je dikke overkill. en je dokt er toch gauw 10x20= 200 euro voor.
nah daar kun je echtwel een netjes waterkoelingsetje uit knutselen. 60euro voor mooi blokje 20 euro voor pomp, plexi reservoir zelfmaken 10 euro, slangen 10euro, radiator van de sloop. dan 2x 80 mm casefans 16 euro. ben je mooi voor 120 euro klaar en heb je heel wat beters dan die straaljager met 10 120mm fans.

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

Topicstarter
Heb je opzich wel gelijk in :X
Trouwens dat koelblokje van 60 dat laat ik maar,lekker zelf maken moet ook wel gaan.
Draaibank of zo,zal wel goedkooper en leuker zijn dan 60 pleuro.
Anders eerst oefenen met koperen "kastjes" in elkaar prutsen B)
Maar wat vindt je van het blacklight idee en de "onzichtbare"logo? Dat leek me wel wat namelijk.
Dan koop ik zo'n blacklight verf setje bij conrad 8)7 ,25 pleuro voor 9 kleuren 40 ml elk.
Ik moet toegeven dat ik et en beetje tegenop kijk om waterkoeling te neme aangezien dit me eigen pc wordt en ik vrijwel alles natuurlijk zelf wil maken :9

Specs

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

Topicstarter
En ik zou dan ook me vidkaart willen koelen maar hoe moet ik nou er achter komen wat voor afmetingen de koelbloken moeten hebben ?ik ga de hardware over 4-6 maand kopen dus er kan wat veranderen in de planing (ati 9700 pro(als die zo'n 250-300 pleuro is) en p4 2,53-3 ghz(ook 250 ongeveer) c1 stepping (liefst wel 400 fsb ivm oc)en ik kan hoogstens me huidige p4 opmeten maar die ati ....)

Specs

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-11 23:07

ReseTTim

Chocolate addicted

pak GEEN acrylglas dit is niet zow goed. zoek via de goudengids naar een plexi groothandel bij jou in de buurt. dat is vele malen goedkoper en dat spul is nog beter ook :)
ik weet niet waar je woont dus kan het ook ff niet voor je opzoeken.. iig in vijfhuizen naast A'dam/Haarlem zit Elmaplast daar gah ik altijd naartoe.. :)

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

met zoveel fans heb je meer "gat" dan plexiglas.
Lijkt me idd verstandig om te gaan waterkoelen. Das nog veel stoerder dan 1000 fans.

Verwijderd

blacklightverf op fans zal zekerwel een gaaf effect geven. alleen als je dan toch gaat wcen, dan heb je lang niet zo veel fans meer lol.
je kunt heel goed ook zelf je waterkoeling in elkaar flansen. ik bedoel: jij koopt je heatsink en je fans toch ook, die zet je toch echt niet zelf in elkaar.
een waterblok kun je maken uit een stuk koper/alu, je tekent je paadje hoe het water moet gaan lopen uit, pakt een kolomboor en boort het pad uit, dan maak je van een dun stuk koper/plexi een deksel, maakt er 2 gaten in (water in-water uit) en soldeert/kit er pijpjes aan waar de slangen op komen. moet volgens mij vrij goed te doen zijn, met wat geduld. maar je hebt de tijd zie ik, als je over 4-6 mnd een nieuwe pc koopt.
afmetingen van de koelblokken (cpu/chipset/gpu) maakt opzich niet veel uit zolang het past. alleen de gaten is een kwestie van afmeten.

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

Topicstarter
Je bent de enige die een beetje goeie raad geeft KIWI :D
Ik ga dus waterchillen...
DE pomp heb ik al,onze oude aquarium pomp die zogenaamd kapot was(doet et wel prima)
700l/h en er zit ook en water bak aanvast van 1.5-2 lieter of zo(morgen ff p'sies kijken).
ik wil nog en losse aquarium pomp er bij die inschakend als de waterstrooming te traag zou worden als die andere et begeeft.
En opzich zou dat nog niet zo'n amp zijn omdat de p4 haast niet dood wil en aleen de vidkaart et zou kunnen begeven als ik aan et gamen zou zijn of zo.
De radiator haal ik idd van sloop en wou em aan de rechter kant vand e pc vast maken en dan koelen door fans die uit de kast lucht door de radiator blaazen (2 vliegen in 1 klap) enige probleem is dat ik en wat grotere wil niet zo'n miezerig ding van 15/15 cm en de outtake voor kast is beter bovenaan maar dan kan de kast mischien wat onstabiel worden/omvallen.
Binnen in wil ik en reservoir maken/kopen van alu of koper en dan nog ff 2 heatsinks er op doen van en oude versterker(zijn zwart, 20 cm lang,8 breed en 3.5 hoog .De bodemplaat waar de ...ehm hoe noem je die dingen ...vinne op zitten is 7 mm dik en er zit ongeveer om de cm en fin van iets meer dan 1.5 mm dik.Zijn 20 vinnen ,begin en einde heeft er geen.Gewicht is 450 gram per stuk)
Dat leek me en mooie aanvulling op de radiator ,zou ook goed in me kast passen in de breedte omdat die 21 cm wordt en de sinc's 20 zijn.
Zou ook en 80 mm fannetje op blaazen voor in (heb er laatst 7 uit oude pc's gesloopt+2x 92 mm).
Ik zou ze vastschroeven met wat koelpasta tussen bak/sinc en mischien vast klassen maar dan wordt et minder mooi en alu lassen is heel moeilijk.
Zitten 8 mooie gaten in om ze goed vast te zetten :D
De waterbak wil ik 2-3 liter maken voor een beetje goeie koeling en omdat de sinc's toch best groot zijn,en me nieuwe kast wordt ook wel nogal ruim voor wat ik nu gewend ben(micro ku.T.X.)
ik heb gene kolomboor(weet er zelfs niet ff en beeldje bij te bedenken...:9 googlietruk ).
Ah die dingen ,heb ik wel en keer of 10 gebruikt maar heb er niet ff een voor de hand.
Wel iemand die vreesbanken heeft ...wie weet kan ik tegen en kleien vergoeding ff en koelblokje laten maken .
voor de afmetingen van cpu blok en vast zetten kan ik wel wat searchen maar hoe zet je zo'n koel blok op de rametjes vast? want als de standadr ramsinc's vast gelijmd zijn met warmte geleidende lijm of zo dan zijn er geen gaten om et echt goed vast te zetten en lijmen is niet zo betrouwbaar denk ik...
Je blokje zou er maar afflikkeren op een van je pci kaartjes....niet dat je et wat van merkt door al die ccft tjes en zo :9.
en weet iemand toevalling hoe zwaar zo'n gpu,ram blokje mag wegen voor je alles Extra mag vastbinden met Thee-rappertjes ( ;) )?
Zou et al wel es gebeurd zijn dat iemand per ongeluk zijn gpu er af ropte door een te zwaar blok?(6)
Anyway kom maar oop met de opmerkingen :)...
(lijkt wel of ik tegen mezelf lul in dit verhaaltje...gaat steeds erger met me :P)

Specs

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

Topicstarter
ReseTTim schreef op 04 oktober 2002 @ 01:33:
pak GEEN acrylglas dit is niet zow goed. zoek via de goudengids naar een plexi groothandel bij jou in de buurt. dat is vele malen goedkoper en dat spul is nog beter ook :)
ik weet niet waar je woont dus kan het ook ff niet voor je opzoeken.. iig in vijfhuizen naast A'dam/Haarlem zit Elmaplast daar gah ik altijd naartoe.. :)
Dat gaat niet lukke timmie...LOL
Ik zit in PORTUGAL dus das toch echt ff iets te ver en ook de reden dat ik zelf me blokje wol maken...is al moeilijk om hier en pc boer te vionden die losse onderdelen verkoopt.
Kom hier alleen vobis rotzooi en zo tegen en daar zijn nog niet eens fannetjes te krijgen :(

Marreh heb je die acryl"rotzooi" al wel es gebruikt i je mods?is dat waterblokje van je van plexi dan?

Ik kom net op et id van en water kolom in de kast.....en flink wat ledjes onder .mischien zelfs en waterkolom van plexi links en rechts voor in :9~ .
mot ik wel ff zo'n aquarium bubbel ding kopen want daar kun je niet zonder(wel wat klote met die lucht in de leiding...)
Bye Bye bubbles...(bros bros bros :D )
Maar ik ga er wel over nadenken ...
Hopen dat niet straks halve got met waterzuil modjes komt...(ff patent aanvragen ;))
Zou en ccft in water willen }) ...of desnoods die blacklight B)
wordt wel moeilijk want me kast wordt 21 cm en de alu is 3 sm aan elke kant dus zou et mischien aan de waterbak vast moeten en dan een zuil en tot onder de cd/hdd/babybus ...ah dan krijg je toch en 30 cm zuiltje of zo(+ cm of 10 voor waterbak)
Dan invoer uit de pomp(die dus ook en bak heeft) naar gpu ram ,dan cpu,dan radiator dan boven in de zuil en warm water stijgt dus et koudere ater gaat naar beneden waar et weer afkoelt door sinc's en fan(s) die er op baast(zen)
en dan weer naar de pompbak en zo rond en rond.
Leek me de beste weg omdat je zo de meeste hitte buiten de kast kwijt raakt.
Als et eerst door de waterbak in de kast gaat raakt et daat flink meer hitte wkijt dan als et er koeler in komt dan afgekoelt te hebben in de radiator.
pomp wil ik trouwens buiten de pc laten omdat hij wat aan de grote kant is mede door de waterbak die er aanvast zit(en zonder is hij niet echt goed werkend te houden ).
Ff gemeten....er gaat bijna 4.5 lieter in dus das altijd flink beter dan alleen en bak van 2-3 ind e kast en hij zou wel in de kast passen maar ik doe et maar niet want dat kost we veel ruimte en zo koelt hij ook en beetje beter als hij buiten de kast is.

de efectieve grote van de bak is ongeveer 17/17/15 cm en hij oogt nieteens zo groot dus kan er best meer iets van 5-8 lieter in de pc bak gaan als ik onder toch alle ruimte heb.
ik zou em gerust 42 lang/10 hoog en 20.5 breed kunnen maken en de sinkc aan de voor en achter kant vast maken.
Nou nog kijken HOE ik aan de juiste bak kom/maak :X .
Want als ik plexi neem hebben de sinkc niet echt nut en ik wil ze graag gebruiken omdat ze uit en versterker komen die 100 watjes per kanaal aan rms uitsputterde en ik verwacht dat ze flink wat koel vermogen hebben.
Ze zouden dus wel goed moeten zijn om 100-150 watjes kwijt te raken en met de radiator MOET het goed komen.
Geef toe,ik kan goed lullen :7(of je't ook leul vindt is wat anders O-) )

Coment please :9 .

Specs

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

Topicstarter
Die zuil zou ik tot de bodem van de bak doortrekken en daar ook vast lijmen zodat ik niet het risico loop dat hij omvalt en de vollen 10-15 lieters over me mammaplankie heen spuiten :9.
En dan gewoon en flink gat er uit zagen in het stuk dat in de bak zit zodat je de waterflow niet te veel stoort

Specs

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-11 23:07

ReseTTim

Chocolate addicted

oplossing gah ff op vakantie in nedrland.. doe daar je inkopen en vertrek weer naar portugal..

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

Topicstarter
zit hier pas en kleine 4 maand en als et goed is kan ik binnenkort weer naar school...(zou al 3 week geledne kunnen ALS de nederlandse scholen officiele raporten konden maken ipv geel papiertje met wat cijfertje en geprintte handtekening ipv met de hadn door durecteur/mentor en wat stempel rotzooi)
En de papieren waar ik om vroeg kunne ze ook al bijna 4 maand lang niet regelen:@

Specs

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

Topicstarter
Ik heb nog en goed ideetje.
We hebben en paar koelkasten staan en ik kan er een van gebruiken .
Was van plan om de waterpomp in de koelkast te doen en radiator in de vriezer(zonder fan) en dan kijken hoe warm me cpu wordt idle op b.v. koelkast stand 1-2-3 enzo en als hij en tijdje 100% draait want ik wild at de cpu niet onder de 15 garden komt zodat er geen condens optreedt .
enige probleem is dat als ik de koelkast aanlaat het water kan bevriezen.
De waterpomp laat ik altijd aan ,die stond ook altijd aan toen hij in't aquarium zat te sputteren.
maar ook al laat ik de koelkast op stand een dan kan et water zodanig koud worden dat de cpu en minut of wat 5-10 graden is en dan krijg je kondens en ik heb geen id hoe ik de cpu/gpu ram moet "sealen" tegen kondens .
Zou het helpen om en verwarmings element in de leiding te gooien die et water wat warmer houdt?
Als ik de koelkast uitdoe en open duurt het weer lang voordat hij goed koelt maar mischien is dat op te lossen door tpch en fan op de radiator te zetten en later uitdoen.
Of ik doe er en fan die uit kan en neem en wat kleinere radiator (15/15 cm of zo)en de pomp blijft altijd aan en ik doe de koelkast ook uit als de pc uit is.
De pomp die ik buiten de koelkast zodat als hij uit is hij ook wat kou kwijt kan doordat de pomp(waar ook de waterbakl op zit) buiten de kast zit.
zou wel niet zo veel zijn maar asl hijd e hele nacht uit is dan krijg ik iig geen kondens op de cpu (mischienw el wat op snalgen maar dan doe ik daar wel isolatie overheen).
Als de pc en koelkast aangaan kan dan wel de radiator fan aan als de koelkast nog niet zo koud is.

Specs

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

Topicstarter
Ik heb toch besloten om geen koelkast te gebruiken ivm vervoeren en zo.
De waterpomp komt in de pc en de radiator wil ik plat ligend bovenaan de kast .
Dan kan ik b.v. 2-4 fannetjes de lucht uit de kast zuigen en dan op 7 volt of zo op de radiator blaazen .
De fans komen dan wel aan de buitenkant van de kast zodat de radiator op de niet "beblazen"stukken wel goed zijn hitte kwijt kan.
Zo wordt me water koeler en de kast kan warmte kwijt.
Onder komt en intake of 2 op 12-7 volt aan de rechter kant van de kast voor de vid kaart(die ik ook wel water wil koelen) en voorin een van 80 mm op 7 volt of zo.
Kast moet mischien iets hoger dan 60 cm zodat de pomp er goed in kan (20breed/20diep/30 hoog).
HEEL mischien maak/koop ik nog en waterbak waar die grote heatsinks op komen maar dat zie ik later wel.
Ik ga nu dus opzoek naar en radiator van ongeveer 18-25cm hoog en 60 breed en naar koper voor de heatsinc's.
De Heatsinc's voor de vidkaart die ik waarschijnlijk neem(ati 9700 ,liefst van crucial of hercules of zo want die hebben lekker snel geheugen)maak ik later wel omdat ik dan de goeie maaten weet en zo.

[ Voor 0% gewijzigd door DJ_Squtshi op 06-10-2002 01:13 . Reden: ff wat toevoegen ]

Specs

Pagina: 1