Toon posts:

Dus wat is dan de beste geluidskaart voor mij en mijn pc??

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog even een pc zoals onderaan staat omschreven.. Dus nog geen CPU, DVD-speler en geluidskaart.. Als CPU komt er hoogstwaarschijnlijk een AMD XP 2400+ in. :*) De DVD-speler is nog even niet interessant.. Ik vraag me alleen af welke geluidskaart er nou echt het beste voor mij is..
Ik ben allergisch voor ruis, maar ik hoor dus van alle kanten dat de SB's nogal eens ruisen.. :| Terratec heeft mogelijk problemen met de drivers? Is Guillemot iets? Is er nog een ander goed merk?

Ik zoek dus een kaartje:
- zonder/met weinig ruis
- met MIDI IN/OUT
- met 5.25" Bay (niet persé, maar wel erg handig wanneer ik een Synthesizer-module/Groovebox wil inpluggen)
- met 5.1 digital surround (voor eventuele spelletjes en DVD)

Laten we zeggen dat ik maximaal €250,- uit wil geven, maar zeker níet meer. :)

Owja.. Ik ga win2k installeren..

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2002 00:20 . Reden: besturingssysteem ]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:52

BCC

Bekijk de Terratec EWS/EWX serie eens zou ik zeggen... of de Hercules Game Theater XP (waarschijnlijk betere driver support dan terratec).

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

Terratec driver ondersteunig is inderdaad niet goed. (eigen ervaring mee gehad). Je zou inderdaad beter naar een Hercules of een Soundblaster kaartje kunnen kijken denk ik zo.

Verwijderd

Topicstarter
Okeej.. Ik heb een Hercules Game Theatre XP bekeken.. Ziet er erg leuk uit, veel handige aansluitingen in het externe kastje.. Ik weet verder nog niet hoe deze kwalitatief uit de hoek komt als het niet om spellen gaat, maar bijvoorbeeld de opname-kwaliteit.

Ik heb ook een uitgebreide test van een Creative Labs Audigy Platinum Vs. Terratec DMX 6Fire 24/96 gelezen, waarin de Audigy beter scoort op het gebied van games, maar de Terratec duidelijk veel beter is als het om (digitaal) opnemen gaat.
De keuze Audigy/Terratec is dus gemaakt aangezien ik meer waarde hecht aan de opname-kwaliteit dan het geluid bij spellen.

Fairy zegt in een ander topic:
"Ik heb de Terratec 24/96 gekocht met drive bay
Echt een supergeluidje man !

Ben een beetje aan het testen maar dit ding heeft echt een übergeluid man !!!!!!!
Echt superfijne details die je met een Creative echt niet hoort."

Nu rest er dus nog de keuze Hercules/Terratec..
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze kaarten?? Zijn er grote verschillen tussen de Terratec DMX 6Fire 24/96 en de Hercules Game Theatre XP??

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Hmm, ik heb altijd m'n geluidskaart nog aan m'n versterker + twee goeie speakers gehad.

De SB16 in 1995 ruiste al niet. Daarna over naar een SBLive, waaruit ik nog steeds geen ruis hoorde. Tussendoor een keer het goedkoopste kaartje bij Vobis gekocht, en direct omgeruild voor een Live.

De AC97 op het mobo van de pc van m'n zusje zat ook aan een versterker + speakers, ruiste ook niet. Omdat ze het 3,5-plugje heeft afgebroken terwijl die nog in de geluidskaart zit maar een nieuw kaartje gekocht, de goedkoopste Terratec (512i) ofzo by Dynabyte: ook al geen problemen.

Voor mezelf laatst een Terratec XFire 1024 gekocht, zit nu digitaal aangesloten, maar toen ik 'm nog analoog gebruikte geen ruis.

Kortom: zolang je niet aan b-merk kaartjes van 25 euro begint zal je nergens ruis uit horen.

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk zelf dat het ook aan je eigen gehoor ligt of je de ruis wel of niet hoort, want volgens die test uit m'n vorige post is er dus wel een duidelijk verschil in kwaliteit.. Mede dankzij het feit dat de Terratec een echte 24/96 is in tegenstelling tot de Creative.. :)
Maar of die Hercules de Terratec een beetje evenaart is voor mij dus nog een vraag..

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:58
Varienaja schreef op 04 oktober 2002 @ 18:39:
Hmm, ik heb altijd m'n geluidskaart nog aan m'n versterker + twee goeie speakers gehad.

De SB16 in 1995 ruiste al niet. Daarna over naar een SBLive, waaruit ik nog steeds geen ruis hoorde. Tussendoor een keer het goedkoopste kaartje bij Vobis gekocht, en direct omgeruild voor een Live.

De AC97 op het mobo van de pc van m'n zusje zat ook aan een versterker + speakers, ruiste ook niet. Omdat ze het 3,5-plugje heeft afgebroken terwijl die nog in de geluidskaart zit maar een nieuw kaartje gekocht, de goedkoopste Terratec (512i) ofzo by Dynabyte: ook al geen problemen.

Voor mezelf laatst een Terratec XFire 1024 gekocht, zit nu digitaal aangesloten, maar toen ik 'm nog analoog gebruikte geen ruis.

Kortom: zolang je niet aan b-merk kaartjes van 25 euro begint zal je nergens ruis uit horen.
wel, ik heb de seismic edge van phillips (5.1) met EAX en A3D en QMMS (dan kan je instellen dat je altijd 5.1 geluid hebt bijvoorbeeld, ook met winamp, wat bij andere kaarten soms nog wel een problemen schijnt op te leveren). verder totaal geen ruis. topkaartje en hij kostte slechts 35 euro in de aanbieding.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:03

JT

VETAK y0

Ik heb ook een Seismic Edge en ruis heeft de Seismic edge nog nooit van gehoord en de kaart klinkt ook zeer goed in games, vooral in combinatie met mijn Z560 >:)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

De kaarten van Terratec staan inderdaad bekend om hun geweldige geluidskwaliteit, alleen de driver ondersteuning laat te wensen over.

Misschien is het ook nog een optie om je in de nieuwe kaart na Creative te verdiepen:
With The Introduction of the Sound Blaster® Audigy™ 2 with THX® Certification, Creative Brings DVD-Audio to the PC with 24-bit/192kHz Quality

Dit is de link

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2002 23:50 . Reden: link oke ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat is inderdaad wel een optie ja.. Klinkt erg veelbelovend, die Audigy 2 Platinum!! :9 Maar het zijn alleen nog maar de beloftes.. Denk dat ik maar ga wachten op de revieuws.. Dan weet ik pas of deze kaart zijn beloftes ook waar kan maken.. :*)

• JT

JT

VETAK y0

Ik zal je wel even vertellen dat die Audigy geen THX select of ultra certficering heeft maar de multimedia certificering en dat hij van binnen ook geen echt 24/96 circuit heeft. Ik vind hem te duur voor wat je krijgt.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Topicstarter
Maar heb je het nou over de Audigy of de Audigy 2??

• JT

JT

VETAK y0

Beide.

Ecodan warmtepomp

• arjandijk162
  • Laatst online: 14-05 22:35
ik denk niet dat de merkgeluidskaarten nog erg ruisen, de enige aandachtspuntjes zijn idd de drivers en de opnamekwaliteit, maar besef je wel hoe vaak je dit werkelijk gebruikt.

Mijn laptop ruist er trouwens nog vrolijk op los :) ben benieuwd of daar ooit nog een oplossing voor komt

Verwijderd

Topicstarter
Hmm.. Das wel sonde dan.. Maar hoe kunnen ze dan zeggen dat ie 24/192 afspeelt als dat gewoon niet zo is?? Lekker misleidend.. :'(

Nou.. M'n pa heeft een nieuwe camera gekocht en daar ga ik es flink mee kloten.. 8) En verder doe ik veel met muziek.. Zoals ik al aangaf wil ik er dus ook een synth-module of groovebox o.i.d. op aan kunnen sluiten.. Daarom vind ik opname-kwaliteit belangrijk.. :)
Nog maar ff research doen dus.. :7

• JT

JT

VETAK y0

Nou, hij kan wel 24/96 naar buiten spuwen maar hij kan het van binnen niet verwerken en das idd heel misleidend :D

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nog steeds aan het uitzoeken.. Maar ik ben er toch wel vrij zeker van dat ik het risico van de sporadische driver-updates van Terratec maar aanga.. (8> Ik hoor heel veel verschillende dingen en ik denk dat ik dan maar op m'n eigen intuïtie af moet gaan.. Mijn wensen enzo.. ;) En dan komt de Terratec 6Fire 24/96 het dichtste in de buurt.. Als nog iemand het me echt sterk afraadt hoor ik het graag.. :7

Kan trouwens iemand de naam hier aanpassen?? Maak er maar iets handigs van.. Ben ik niet zo goed in.. Alvast bedankt.. :D

Verwijderd

off effe doorsparen en dan wamirack of iets dergelijks

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Verwijderd schreef op 09 oktober 2002 @ 22:49:
off effe doorsparen en dan wamirack of iets dergelijks
die past alleen niet in een 5.25 bay :9
de audiotrak inca wel.. maar moet je midi weer voor los kopen.

ik denk dat voor hem de terrortec het beste is wellicht

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me ineens af wat voor kabel er tussen de kaart en de 5.25 bay zit bij de Terratec.. Toch geen lelijke brede kabel tussen mijn rounded exemplaren (die ik nog ga halen..) :? Of kan daar zo'n zelfde rounded ATA133 cable tussen?? :)

Wamirack en Audiotrak zijn weer net iets te professioneel.. Audiotrak heeft Weinig aansluitmogelijkheden behalve de vele 3,5 plugjes die ik toch niet allemaal ga gebruiken.. En de Wamirack is echt te duur.. Mijn grens blijft 250,-.. Heb verder dus ook niet naar de specs gekeken.. >:)

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

te weinig aansluitmogelijkheden? neehoor.. iets minder dan de wami rack.. maar zit wel snor en boven alles... wat dacht je van de grote jackpluggen ipv de kleine?? :Y) 3,5mm zijn ze dus niet :)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoelde meer dat er geen MIDI IN/OUT op zit voor zover ik het kon zien en verder nog wat van die dingen die wel op de Terratec zitten i.p.v. al die andere jack-plug-dingen.. (sorry, niet goed gelezen van dat 3,5 :Z) Maar ik zal het eens wat beter uitzoeken als ik meer tijd heb.. :)

• MisterDon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Heb je al naar Audiotrak gekeken? Ik heb een Maya 44 en die bevalt me buitengewoon goed! Geen ruis en perfect geluid.

www.audiotrak.net

Verwijderd

ook wel verstandig om te kijken of "asio" ondersteund wordt volgens mij

of is dit een dom idee

• liosnel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-02 22:07
arjandijk schreef op 05 oktober 2002 @ 14:27:
Mijn laptop ruist er trouwens nog vrolijk op los :) ben benieuwd of daar ooit nog een oplossing voor komt
SB Extigy??? werkt leuk hoor, heb hem aan mijn laptopje hangen... klinkt stukken!! beter dan dat onboard thingy...

Verwijderd

Topicstarter
Die ziet er inderdaad ook leuk uit ja.. :) (Audiotrak MAYA44) niet te duur dus niet erg als ik er een aparte MIDI kaart bij moet zetten.. Geen 5.25 bay maar dat is niet echt een ramp als je de plus-punten optelt.. (geloof ik)

Specifications:

• 4 In / 4 Analog Outs with with digital S/PDIF Output
• 1 Mic In / 1 Headphone Out
• 3ms latency (ASIO) or 1.5ms (with Sonar)
• Mic Preamp with Phantom Power supply
• Active Filtering for extensive dynamic range
• 20 Bit S/PDIF Digitalausgang (optisch TOS-Link und koaxial)
• Optical/Coaxial Digital Output
• AC3/Dolby Digital/DTS throughput to external decoder
• DirectWIRE® Audiorouting
• E-WDM drivers for Windows 98/ME/2000/XP (MME, DirectSound, ASIO 2.0, GSIF)
• System requirements: Pentium or AMD CPU (or compatible), mainboard based on Intel, AMD or VIA chipset

suggested US retail price (net): $129.00 US

Ik vraag me alleen af hoe je er een aparte MIDI IN/OUT op aansluit..
En in wat voor kwaliteit neemt ie op en speelt ie af?? (bits/kHz)
:)

• MisterDon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Dat weet ik niet aangezien ik geen midi gebruik (so far). Mijn Maya doet 20 bits zeg ik uit m'n hoofd. Voor technische vragen kun je ook ff Feedback bestoken; die levert ze. (www.feedback.nl) (Feedback is tijdelijk down zo te zien...)

Verwijderd

Topicstarter
Mja.. Ik denk dat dat ook die '20 Bit S/PDIF Digitalausgang (optisch TOS-Link und koaxial)' (waarom in het Duits?? |:() is.. Misschien dat ik dan toch de Audiotrak Prodigy 192 interessanter vind.. Kan je als add-on een 'MI/ODI/O' (Optical Input plus coaxial In/Out plus Midi) bij kopen.. En dan is de adviesprijs kompleet +- $208,-.. :Y)

Specifications Prodigy 192:

• High quality 24bit 96kHz A/D converter; 100dB Dynamic range
• High quality 24bit 192kHz D/A converter; 104dB Dynamic range
• Analog 2 In / 6 Out with -10dBV unbalanced 1/8"(3.5 mm) Mono and stereo input and 3 x stereo -10dBV unbalanced 1/8"(3.5 mm) outputs
• 2 channels recording and 8 channels playback at the same time
• 24bit 96kHz Optical out and Coaxial out
• Supports multiple Sampling Rates: 16, 22, 24, 32, 44.1, 48, 88.2, 96, 176.4, 192kHz (176.4, 192kHz : playback only)
• Full Duplex - Simultaneous Record/Playback
• Uses 32bit PCI slot: PCI Bus-Mastering support
• MIC preamp with +5V Phantom Power
• Headphone amp
• DirectWIRE® Audiorouting
• E-WDM drivers for Windows 98 SE, Windows ME, Windows 2000 and Windows XP and support for Multiple MME, Multiple DirectSound, ASIO 2.0 and GigaStudio, Direct KS support for SONAR
• System requirements: Pentium or AMD CPU (or compatible), mainboard based on Intel, AMD or VIA chipset

suggested US retail price (net): $149.00 US

Specifications MI/ODI/O:

• Optical Input, Coaxial I/O(192kHz)
• 1 In / 1 Out, 16 channel MIDI Interface
• Connected via internal cable with the Prodigy 192
• Perfect, synchronous MIDI and audio timing
• Does not need an additional IRQ
• System requirements: AUDIOTRAK Prodigy 192.

suggested US retail price (net): $59.00 US

Zijn er nog mensen die hier iets over te vertellen hebben?? :)

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:04

Sport_Life

Solvitur ambulando

T/m zaterdag is bij MyCom de Soundblaster Live Platinum in de aanbieding voor 99 Euro. Misschien een idee ??

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

Verwijderd

Topicstarter
Uhm.. Dan heb je weer een stukje minder kwaliteit te pakken hè.. Enneh.. Hij voldoet niet echt aan m'n eisen ofzow.. :? Dan betaal ik 99 euro en dan ben ik nog niet tevreden.. :/
Pagina: 1