robot bluetooth verbinding

Pagina: 1
Acties:
  • 217 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

Topicstarter
heej, ik wil een (loop)robot gaan bouwen, en die aansturen via m'n peecee. Maar ik wil dat ie niet de hele tijd m'n peecee hoeft mee te slepen (werkt ook nogal onhandig als ik erachter wil zitten :9 ) en hij moet wel een flinke bewegingsvrijheid krijgen.

En omdat ik van plan ben em een nogal (ahum) flinke I/O mee te geven (webcam? :*) ) zat ik te denken aan een wireless netwerk kaartje.

Maar ja, dat aansturen wordt ook weer een flinke klus, en zo sjouwd m'n robot in no time weer een complete peecee mee, en dit keer alleen maar om em te laten communiceren. :(

Dus... toen dacht ik aan bluetooth.

Maar MAN wat is daar weinig info over te vinden (google...)
Is bluetooth een beetje een idee voor een flinke I/O verbinding met behulp van simpele hardware? Dus usb - bluetooth aan m'n peecee, bluetooth - controller chippie - DA converter op m'n robot?

Of is een wlan kaartje makkelijker aan te sturen dan ik dacht (denk) ?

Spolap: Interactive webcomic

• wacco

wacco

cli, hlt.

Topicstarter
hmm... misschien ff post ergens in 'netwerken' zetten?

Verwijderd

bij Conrad is niets te vinden qua zelfbouw bluetooth, en als het bij conrad al niet te vinden is...
Maar heb je bijvoorbeeld ook al eens aan infrarood gedacht?

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-08 15:09

BaRF

bijna kerst

als je nou gewoon eerst de robot maakt? Tegen de tijd dat die af is zijn er vast al weer veeeel betere technieken >:)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• grizzlybear
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-07 10:33
Bluetooth heeft een reikwijdte van ongeveer 10-100Meter (Afhankelijk van de zendsterkte) Verder kan bluetooth 1.0 (de huidige standaard) ongeveer 720Kbit per seconde verzenden. Dus niet echt een breedband verbinding!

Bluetooth 1.2 en Bluetooth 2.0 (beide nog in ontwikkeling) kunnen respectievelijk 3-4 en 10-12 Mbit per seconde verzenden. Dat komt al meer in de richting.

Het nadeel aan bluetooth is inderdaad dat er te weining over bekend is. Zelfbouw is helaas niet mogelijk, omdat er een zeer uitgebreide softwarestack bij moet zitten om e.e.a aan te sturen. Je zou dus op zoek moeten naar een stukje hardware met Bluetooth erop en een softwarestack erbij. Maar ik ben bang dat dat soort bordjes niet binnen een normaal budget zullen liggen! Je kunt uiteraard wel PC bordjes voor weining kopen, maar ja... toch weer een PC in je robot!

Voor meer info:

http://www.bluetooth.org
http://www.bluetooth.com/tech/products.asp

• superboer
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-08-2021
Zoiets is zeer zekers mogelijk mbv Bluetooth, je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat je maar een afstand van 10m bij bluetooth hebt !
En de onderdelen die je hier voor nodig bent zijn (nog) reteduur ! Dus of dit een oplossing is op korte termijn betwijfel ik ten zeerste.
In Bluetooth kun je dan gewoon van het RFcomm component gebruik maken !

Geen fan van ............. ! Zelfs geen voetbalfan ! Dus kappe nou ....... !

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-08 15:09

BaRF

bijna kerst

ik wil ook een robot bouwen dammit :P Dat wil ik btw al 20 jaar geloof ik...

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• wacco

wacco

cli, hlt.

Topicstarter
argh...

Dat wordt dus geen bluetooth. Jammer.
Infrarood is ook geen optie, want dan moet de robot steeds in lijn staan met m'n peecee. Kansloos.

Hoe moeilijk is het om een pcmia netwerk kaartje aan te spreken? Soort van packages heen en weer schoppen...

* wacco zit nu te denken aan zoiets: *denk* :9
webcam --> chippie met vast ip, zet data in package
sensors --> chippie met vast ip, zet data in package
motoren <-- chippie met vast ip, ontvangen packages wordt geconverteerd naar data
chippie ('s) --> (chip?) --> pcmia wireless netwerk kaartje
Drie ip's, of 1 chip die alle drie doet is ff niet relevant.

Bestaat er zoiets of moet ik m'n robot een pda gaan laten meezeulen? (trouwens ook geen idee hoe ik de data in / uit die pda ga krijgen, maar dat zien we dan wel weer, heb immers ook nog geen pda liggen :) )

• wacco

wacco

cli, hlt.

Topicstarter
10 meter is trouwens ver zat... kwas niet van plan om em los te laten in A'dam ;)

• wacco

wacco

cli, hlt.

Topicstarter
kan een moderator trouwens ff dit berichtje wegmikken ;), en de topic title veranderen in iets als:
robot pcmia verbinding
nou weet ik ff niet of pcmia geschreven wordt als pcmia, maar goed... :9

thanxx

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08 18:58

McFizban

Hackito ergo sum.

Wat je ook nog zou kunnen proberen is om een oude lego cybermaster te slopen.
Dit is de voorloper van de mindstorms set, maar werkt radiografisch i.p.v. infra rood.
Dit is al een digitaal full-duplex systeem (weet alleen de snelheid niet).

Ze worden nog wel eens voor weinig door speelgoedzaken gedumpt.

Een andere optie is om eens bij bijv. Conrad te kijken en te zoeken naar een radio modem.

... Dus niet bij Conrad online, daar hebben ze echt niks. De catalogus staat veeeel meer in...

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

Pagina: 1