De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel
Correct me if I'm wrong, maar als de fan ongeveer hetzelfde wattage heeft als een gemiddelde lamp, dan denk ik dat het gewoon moet kunnen.
fan 18 watt
Hangt van je fan en je dimmer af.
Is het een electronisch geregelde fan (zeldzaam voor 220) of een synchrone motor (zou kunnen) dan kan het niet.
Wat je kan doen is je fan meenemen naar je elektro-boer en het aan hem vragen. Hij kan je wel vertellen of hij een geschikte dimmer heeft.
Je moet in ieder geval een dimmer hebben voor inductieve last (v.b. een halogeen dimmer).
Is het een electronisch geregelde fan (zeldzaam voor 220) of een synchrone motor (zou kunnen) dan kan het niet.
Wat je kan doen is je fan meenemen naar je elektro-boer en het aan hem vragen. Hij kan je wel vertellen of hij een geschikte dimmer heeft.
Je moet in ieder geval een dimmer hebben voor inductieve last (v.b. een halogeen dimmer).
Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.
Volgens mij is het afhankelijk van het type dimmer. Net als je voor halogeen en gewone lampen verschillende dimmers hebt. Ik heb nog wel een dimmer liggen en een ventilator (220 v). Laat ik nog wel weten.
Niels en Lieke in the house
dank je !!deejee007 schreef op 02 oktober 2002 @ 22:31:
Volgens mij is het afhankelijk van het type dimmer. Net als je voor halogeen en gewone lampen verschillende dimmers hebt. Ik heb nog wel een dimmer liggen en een ventilator (220 v). Laat ik nog wel weten.
Anoniem: 66829
Ik heb wel eens een diskette-drive motortje weten te dimmen. Deze had dan bij lagere voltages, steeds lagere snelheden (spreekt voor zich).
Dit zal dus ook met een fan moeten kunnen. Of hij lang mee zal gaan is een ander verhaal, daar kan ik op afstand zo niks van zeggen.
Dit zal dus ook met een fan moeten kunnen. Of hij lang mee zal gaan is een ander verhaal, daar kan ik op afstand zo niks van zeggen.
Anoniem: 35245
Nee helaas, een diskette-drive motor is een DC motor, een 220V fan vrijwel altijd een AC motor. Veelal zijn deze motor synchroon, dat wil zeggen dat hun toerental afhangt van de FREQUENTIE van de spanning. Een lichtdimmer snijdt de fase aan, waardor er meer of minder energie uitkomt. Echter een synchrone motor zal zijn toerental behouden omdat de frequentie niet varieert. Regel je hem "laag" genoeg zal hij plots stilvallen. Dit is net als met 220V waterpompen, dit zijn eveneens synchrone motoren. De enige manier om ze te dimmen is gebruik te maken van een frequentie converter. Maar dat is niet eenvoudig te maken, en moeilijk om (betaalbaar) te verkrijgen.Anoniem: 66829 schreef op 02 oktober 2002 @ 22:37:
Ik heb wel eens een diskette-drive motortje weten te dimmen. Deze had dan bij lagere voltages, steeds lagere snelheden (spreekt voor zich).
Jij studeert: Electrotechniek / TCK
Betekend: kennis aanwezig. Jij zal wel gelijk hebben.
Wel vraag ik me dan af: frequentie, heeft dit niet te maken met gelijkstroom wisselstroom.
Daarnaast meen ik mij te herrinnneren dat ik eens met een (system)fan aan het kl*ten ben geweest en dat dit daarmee werkte.
herhaling: Electrotechniek / TCK
Jij zal wel gelijk hebben...
Wel vraag ik me dan af: frequentie, heeft dit niet te maken met gelijkstroom wisselstroom.
Daarnaast meen ik mij te herrinnneren dat ik eens met een (system)fan aan het kl*ten ben geweest en dat dit daarmee werkte.
Anoniem: 35245
Uhm hallo niet altijd hoorAnoniem: 66829 schreef op 02 oktober 2002 @ 22:51:
Jij studeert: Electrotechniek / TCK
Ik weet dus niet of fan motoren synchron zijn. dat betekent dat ze 50 omw/sec maken... Is het een asynchrone motor dan heb je al meer kans op suc6...
Probeer die fan eens onder een felle TL balk te houden... TL licht knippert op een frequentie van 100Hz... Een synchrone motor zal denk ik een beeld geven als de karrewielen in westerns.... ze lijken stil te staan zeg maar, of heeeeel langzaam de roteren. Dit is een soort "stroboscoop effect" en kan een goede indicatie zijn.
Ik zou zeggen, proberen maar. Die dingen houden het wel ff (bij een laag voltage)Anoniem: 35245 schreef op 02 oktober 2002 @ 23:12:
[...]
Uhm hallo niet altijd hoor
Ik weet dus niet of fan motoren synchron zijn. dat betekent dat ze 50 omw/sec maken... Is het een asynchrone motor dan heb je al meer kans op suc6...
Heb effe test uitgevoerd met ventilator 18 Watt en dimmer (60-600 watt). Dimmer is dus eigenlijk niet geschikt voor lage wattage. Hij is in het lage toerenbereik niet regelbaar. In bovenste toerenbereik is hij wel een stukje regelbaar. Heb nog extra lamp aangesloten om boven 60 watt uit te komen maar dit heeft geen effect.
Conclusie: niet regelbaar met dimmer.
Koop een ventilator die wat minder herrie maakt
Conclusie: niet regelbaar met dimmer.
Koop een ventilator die wat minder herrie maakt
Niels en Lieke in the house
das jammer dan.. ik zoek wel een 120mm 12v fan...
Pagina: 1