Knoppix > zwart scherm

Pagina: 1
Acties:

• jordz.
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Ik heb iemand de knoppix ISO laten downloaden. Nou had ik hem gebrand en hij boot alleen dan type ik 'knoppix' in en gaat hij niet verder. Hij laat 2 bestanden en het scherm wordt zwart! Hij word wel 1024x768, kan ik zien met dat menu'tje van je monitor. Als ik dan resolutie verander met knoppix screen=800x600 doet hij nog steeds nix.. :'( Is hij niet goed gedownloadt of iets anders? help me... :)

edit:
Ik heb al in een andere pc geprobeerd en daar gebeurt hetzelfde

Arch Linux

• Fatal-Error
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Gaat je monitor standby of wordt het scherm zwart?

Welcome to the desert of the real.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-04 12:25

deadinspace

The what goes where now?

Als de monitor standby zou gaan zou het OSD waarschijnlijk niet meer werken...

Wanneer gaat het scherm precies op zwart?
Je typt in dat bootscherm "knoppix" in, drukt op enter, en dan?
Loading vmlinuz.......................
En nog ongeveer zo'n regel, en dan gaat hij op zwart?

Wat voor een videokaarten heb je?

Heb je de md5sum van de gedownloade ISO gecontroleerd?

• jordz.
Fatal-Error schreef op 02 oktober 2002 @ 23:22:
Gaat je monitor standby of wordt het scherm zwart?
Het beeld wordt zwart niet standby.
deadinspace schreef op 02 oktober 2002 @ 23:52:
Als de monitor standby zou gaan zou het OSD waarschijnlijk niet meer werken...

Wanneer gaat het scherm precies op zwart?
Je typt in dat bootscherm "knoppix" in, drukt op enter, en dan?
Loading vmlinuz.......................
En nog ongeveer zo'n regel, en dan gaat hij op zwart? ja precies dan

Wat voor een videokaarten heb je? Ik heb een Pine Geforce 2mx400 64 MB PCI zie Specs

Heb je de md5sum van de gedownloade ISO gecontroleerd?

Arch Linux

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik heb net zoiets als ik hem wil booten op een oude pc met oud monitorretje dat alleen 640x480 aan kan.. na die regels "loading vmlinuz........." etc. verandert de resolutie en gaat het hele beeld (in mijn geval) strepen en gek doen, omdat de monitor die resolutie niet aankan. Hij is dan nog niet in X. Het is nog gewoon console/tekstmode waar je normaal ziet wat er geladen wordt enzo.. misschien is er dus een opstartparameter om die tekstmode gewoon in 'normale' resolutie te laten, zodat oude monitors het ook kunnen weergeven? Misschien helpt dit de topicstarter ook wel.

• jordz.
Palomar schreef op 03 oktober 2002 @ 19:07:
ik heb net zoiets als ik hem wil booten op een oude pc met oud monitorretje dat alleen 640x480 aan kan.. na die regels "loading vmlinuz........." etc. verandert de resolutie en gaat het hele beeld (in mijn geval) strepen en gek doen, omdat de monitor die resolutie niet aankan. Hij is dan nog niet in X. Het is nog gewoon console/tekstmode waar je normaal ziet wat er geladen wordt enzo.. misschien is er dus een opstartparameter om die tekstmode gewoon in 'normale' resolutie te laten, zodat oude monitors het ook kunnen weergeven? Misschien helpt dit de topicstarter ook wel.
ik heb een belinea 103020 dus dat moet wel lukken :) ik heb ook al op andere computers geprobeerd maar daar had ik het zelfde..

Arch Linux

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
dan klinkt het voor mij gewoon als brakke ISO/cd. probeer hem eens opnieuw te downloaden en te branden

• jordz.
frim schreef op 03 oktober 2002 @ 20:15:
dan klinkt het voor mij gewoon als brakke ISO/cd. probeer hem eens opnieuw te downloaden en te branden
ik heb een gewone 56k6 modem :'( en om weer iemand te vragen voor 700 mb (ADSL).. Ik heb net bij www.munnikes.nl/cd Mandrake 9.0 besteld, misschien bestel ik hem nog een keertje...

Arch Linux

• Pantagruel
  • Laatst online: 22-02 20:48

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Als je F2 drukt krijg je een helpscreen en zie je dat je aan de command line de optie screen= .... toe kunt voegen. Ik start knoppix altijd op met : knoppix lang=us screen=1024x768 (us kb, res 1024x768)

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• Palomar
  • Niet online
die parameter "screen=" is volgens mij alleen van toepassing op de X server. Dat stukje na "initializing vmlinuz........." etc. is volgens mij nog gewoon de console en nog niet X. Dus als iemand nog een andere oplossing heeft om de resolutie van de console anders te krijgen.....? (bij voorkeur zelfde res als ms-dos)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-04 12:25

deadinspace

The what goes where now?

Palomar schreef op 03 oktober 2002 @ 20:50:
die parameter "screen=" is volgens mij alleen van toepassing op de X server. Dat stukje na "initializing vmlinuz........." etc. is volgens mij nog gewoon de console en nog niet X. Dus als iemand nog een andere oplossing heeft om de resolutie van de console anders te krijgen.....? (bij voorkeur zelfde res als ms-dos)

Mnee, hij gebruikt dan framebuffer, en het lijkt erop dat er daar iets fout gaat. Je kunt als het goed is iets meegeven om de framebuffer driver te beinvloeden, iets als "vga=none" ofzo (anders kun je misschien met "vga=ask" iets).

• slager
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:59
Ik heb hetzelfde probleem een keer opgelost door een of ander parameter voor laptops mee te geven, iets van text-only ofzo. Ik weet zo uit m'n hoofd niet precies welke het was.

• Hagar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

Uit het knoppix FAQ:
Q: My graphics card doesn't work!

A: It may be that very new (or exotic) graphics cards are not in the
hardware database yet. These will still usually work under Linux! You can
type
knoppix xmodule=vesa
or
knoppix xmodule=fbdev
at the first boot screen, and the initial un-accelerated XFree86 modes
will produce a usable screen.
Version 31-01-2002 and later have a frame
buffer boot option (especially for older notebooks)
fb800x600
(instead of typing in knoppix), which uses a resolution of 800x600 pixels in frame buffer mode.

Regardless of whether these workarounds are
successful or not, support can be built into the next version of KNOPPIX
more quickly if (as in the previous question) the PCI numbers of the
graphics card along with a description can be sent to us via mail
("lspci ; lspci -n").

Nu ook zonder stropdas

Verwijderd

kijk eens op http://www.tienpiek.net daar kun je vanaf 5 euro al een linux cd kopen :Y)

Verwijderd

hmmm, geen knoppix bij http://www.tienpiek.net , maar wel demolinux....

• jordz.
Hagar schreef op 03 oktober 2002 @ 23:44:
Uit het knoppix FAQ:

[...]
Heb ik geprobeerd maar het werkt niet! :(

Arch Linux

Verwijderd

Ik heb hier het zelfde probleem.
Ook een zwart scherm, de monitor staat wel aan (dus geen standby).

Ik heb een GeForce TI4200 videokaart, dit lijkt me op zich geen probleem ?!
Ook heb ik geprobeerd om met een lagere resolutie te booten, dit werkt ook niet ?

Heeft iemand al een oplossing ?

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Dit is volgens mij een probleem met de hardware-detectie. Probeer eens de optie
code:
1
knoppix failsafe

, dan wordt er vrijwel geen hwdetectie gedaan. Als het dan wel werkt (deed het bij mij wel), kun je eens proberen alle opties uit de onderstaaande regel te geven (het is even typen :/ , dit zijn er iets meer dan in het F2-helpscherm staan):
code:
1
noapic noagp noapm nodma nomce nofirewire nopcmcia noscsi noswap nousb

Werkt het dan goed, laat dan deze opties een voor een weg als je opnieuw boot. Hopelijk vind je het probleem zo. Voor dit soort ge-experimenteer vind ik de optie "noeject" ook wel fijn, dat evrsnelt de zaken een beetje.
Zie voor alle "cheat codes" ook http://www.knoppix.net/docs/index.php/CheatCodes .

Josleeg: ik heb ook een Ti4200 (MSI 8x) en heb ook problemen. Waarschijlijk zijn de autodetectieroutines nog niet lekker afgestemd op relatief nieuwe hardware.

Zoef

Pagina: 1